Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC VS mp3PRO

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Nu är det så att jag har bestämt mig att byta format på min musiksamling i min ipod mini, från att ha haft AAC i 128 kbit till mp3pro i 80kbit.
Jag gör det eftersom jag vill ha mer plats i min ipod mini.
Jag sparar i o med det nästan 1mb per låt, så för er som vill ha mycket mer plats och inget försämring i låtarna så är det en bra tips.
Vad har ni för format i eran poddar???
Några förlag för att få mer plats utan ljudförsämring

  • Medlem
  • 2004-12-13 08:16
Ursprungligen av latino1001:

Hej

Nu är det så att jag har bestämt mig att byta format på min musiksamling i min ipod mini, från att ha haft AAC i 128 kbit till mp3pro i 80kbit.
Jag gör det eftersom jag vill ha mer plats i min ipod mini.
Jag sparar i o med det nästan 1mb per låt, så för er som vill ha mycket mer plats och inget försämring i låtarna så är det en bra tips.
Vad har ni för format i eran poddar???
Några förlag för att få mer plats utan ljudförsämring

Om inte jag minns helt fel så har jag hört att det är precis tvärtom! Att AAC är bättre än mp3pro vid samma bitrate. Men det är inte så enkelt att du kan ta din gamla AAC-fil och konvertera den till mp3pro, då sker en ytterligare försämring ljudmässigt. För att käna utrymme så måste du rippa dem från orginal-cd. Om inte jag har blivit helt felinformerad vill säga...?

Du kan inte använda mp3pro på iPoden, den kommer bara att läsa mp3-delen... Såvitt jag vet i alla fall.

mp3pro är ett mindre format än aac, om du gillar aac finns även aacpro.

Ursprungligen av Erik Svansbo:

Du kan inte använda mp3pro på iPoden, den kommer bara att läsa mp3-delen... Såvitt jag vet i alla fall.

mp3pro är ett mindre format än aac, om du gillar aac finns även aacpro.

I vilken program kan man rippa i aac pro nånstans ....låter mycket intresant

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 10:31

Det går att spela mp3pro-filer på iPoden men de kommer inte låta som det är meningen att de ska låta, precis som svanerik säger.

Ursprungligen av raZmus:

Det går att spela mp3pro-filer på iPoden men de kommer inte låta som det är meningen att de ska låta, precis som svanerik säger.

Jag rippade låtarna direkt från cd skivan till mp3pro och jag märkte inte något speciellt försämring, det ända jag märkte var att basen inte var lika bra som när jag hade låtarna i AAC.
Så jag vet inte vad du menar med att det inte låter som det ska....tycker själv att det låter bra, vill man ha mer bas så är det väl bara att gå n på EQ på podden och ändra där.
Och som sagt jag sparade en hel del plats.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 13:45
Ursprungligen av latino1001:

Jag rippade låtarna direkt från cd skivan till mp3pro och jag märkte inte något speciellt försämring, det ända jag märkte var att basen inte var lika bra som när jag hade låtarna i AAC.
Så jag vet inte vad du menar med att det inte låter som det ska....tycker själv att det låter bra, vill man ha mer bas så är det väl bara att gå n på EQ på podden och ändra där.
Och som sagt jag sparade en hel del plats.

Det jag menar är att iPoden inte klarar av att hantera MP3pro. MP3Pro är en teknik som gör det möjligt att göra filerna mindre då de kräver mindre "upplösning" för att låta lika bra och blir således mindre. Spelar man upp dessa filer på en apparat som inte klarar MP3pro-tekniken (iTunes/iPod) så kommer den spelas upp som en vanlig mp3-fil vid den bitrate som den encodats i för MP3pro. Detta innebär att om du, som du säger, encodade en fil i 80kbit i mp3pro så kommer denna spelas upp på iPoden i 80kbit fast utan fördelarna som MP3pro har. Dvs den spelas som en vanlig mp3-fil vid 80kbit.

Läs mer: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75473

1
Bevaka tråden