Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Mini vs. andra mp3-spelare?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 22:58

Funderar på att köpa en Mini, men har lite frågor till er användare.
Hur är det med det här att man bara kan ladda batteriet ett visst antal gånger, och sedan måste byta ut det (för en MASSA pengar)? Är det ngt som stämmer, och hur många uppladdningar hinner man med innan batteriet pajar i så fall?

Jag vill definitivt kunna använda iPod:en ute, även när det är riktigt kallt, som det blir där jag bor. Hur reagerar den/skadas den eller så? Dessutom vill jag ha en tålig maskin, något man kan pressa ner i jeansfickan t.ex., eller utsätta för annat tryck. Är iPoden ömtålig?

Ska jag istället satsa på en Creative Zen Micro, eller är en iPod något att ha?
Tack för hjälpen..

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 00:52
Ursprungligen av Nev:

Funderar på att köpa en Mini, men har lite frågor till er användare.
Hur är det med det här att man bara kan ladda batteriet ett visst antal gånger, och sedan måste byta ut det (för en MASSA pengar)? Är det ngt som stämmer, och hur många uppladdningar hinner man med innan batteriet pajar i så fall?

Jag vill definitivt kunna använda iPod:en ute, även när det är riktigt kallt, som det blir där jag bor. Hur reagerar den/skadas den eller så? Dessutom vill jag ha en tålig maskin, något man kan pressa ner i jeansfickan t.ex., eller utsätta för annat tryck. Är iPoden ömtålig?

Ska jag istället satsa på en Creative Zen Micro, eller är en iPod något att ha?
Tack för hjälpen..

Du skriver på ett iPod forum.

Vad förväntar du dig för svar?

Nämen eftersom prestanda inte är så mycket att hänga i granen tycker jag du ska tänka på vilken som är mest du. Och vilken som är snyggast.

och vad låter bäst?

"Har du sett min nya iPod mini?"

eller

"Har du sett min nya Creative Zen Micro??"

Dock är själva menyerna betydligt lättare gissar jag (på minin alltså)

//C

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 02:29

Skulle gissa att det är samma sorts batteri i Zenen som det är i iPoden, dvs samma sorts batterier som det är i så gott som alla mobiltelefoner nuförtiden, Li-Ion. Alla batterier slits ut med tiden och förlorar prestanda, det är inget som är specifikt för just iPoden.

Misshandla den genom att pula ned den i fickan och grejer är inget problem förutsatt att du inte bryr dig om hur den repas. Annars så bör du väl tänka på att hårddiskar är känsliga för stötar och att det kanske inte är någon höjdare att kasta hårddisk-spelare i golvet eller vad du nu sysslar med på din fritid

Angående Zen vs iPod så ska jag inte säga för mycket då jag inte testat Zen:en. Vad jag dock kan säga är att interfacet och menyerna på iPod är helt fulländade och där tror jag inte Zen:en har mycket till chans. iTunes, som många tycker är väldigt bra, var en stor besvikelse för mig men som tur var finns det andra program som t.ex. Ephpod som fungerar väldigt bra. Jag tror även där att Zen:en får stryk, detsamma gäller tveklöst designmässigt. Ljudet kan jag inte uttala mig om. De två faktorer som enligt mig talar för Zen är att den har 1gb mer utrymme samt ett bättre batteri.

• Medlem
  • 2004-12-16 08:35

En annan sak som talar för Zen Micro är att man kan använda den som UMS, dvs koppla in den i datorn utan att installera drivisar. Men då måste man avsätta en viss mängd utrymme till det. Det utrymmet i sin tur går inte att använda till att lyssna på musik.

Ursprungligen av 8fps:

En annan sak som talar för Zen Micro är att man kan använda den som UMS, dvs koppla in den i datorn utan att installera drivisar. Men då måste man avsätta en viss mängd utrymme till det. Det utrymmet i sin tur går inte att använda till att lyssna på musik.

Jag vet inte vad UMS innebär, men Ipod kan naturligtvis användas som hårddisk på de flesta moderna datorer utan speciella drivrutiner i datorn (XP och Mac m.fl. har ju redan det stödet inbyggt).

Däremot så måste man använda speciella program (t.ex. Itunes eller Epod?) för att kunna lägga in musik som man vill lyssna på i Ipoden. Har man inte det på just den dator man använder för tillfället kan man alltid lägga in musikfilerna "löst" på Ipoden i "hårddiskläge" och senare importera via Itunes på en annan dator som har det.

Om nu Zen MIcro inte behöver speciella importprogram för att kunna lyssna på musiken så är jag den första att gratulera. Jag önskar att min Ipod kunde det...

Ursprungligen av Alphonze:

Jag vet inte vad UMS innebär, ... [...]

UMS är väl USB Mass Support? D.v.s. lagringsenhet via USB-gränssnittet? Rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av Alphonze:

UMS är väl USB Mass Support? D.v.s. lagringsenhet via USB-gränssnittet? Rätta mig om jag har fel.

True!

Btw, kan man inte avända sin ipod och bara tjoffa in i datorn utan att använda drivisar? Som någon form av USB-minne?

Ursprungligen av Nasdaq:

True!

Btw, kan man inte avända sin ipod och bara tjoffa in i datorn utan att använda drivisar? Som någon form av USB-minne?

Jo, självklart! Det var just det jag försökte förklara tidigare. Man behöver inte installera Ipod-programvara, utan man kan om man vill bara formatera Ipoden som vilken extern hårddisk som helst. Men då går det inte att lyssna på musik...

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 09:23

Minin har ingen "hårddisk", den har en 4gb Compact Flash från Hitachi däremot

Och som föregående talare tidigare sagt så är Minin inte särskilt ömtålig. Faktum är att den är ganska robust med sitt "aluminumhölje". Att folk är så anala med sina minis handlar nog mer om att de tycker om dem så mkt att de inte vill se dem repas.

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 12:19
Ursprungligen av raZmus:

Minin har ingen "hårddisk", den har en 4gb Compact Flash från Hitachi däremot

Och som föregående talare tidigare sagt så är Minin inte särskilt ömtålig. Faktum är att den är ganska robust med sitt "aluminumhölje". Att folk är så anala med sina minis handlar nog mer om att de tycker om dem så mkt att de inte vill se dem repas.

Vad har du fått det ifrån? Alla spelare från Apple för närvarande har hårddiskar i sig, och därmed är även Minin ömtålig för väldigt kraftiga stötar..

Nähädu, nu är du ute o simmar nånstans. Ipod Mini har hårddisk:

http://www.apple.com/se/ipodmini/specs.html

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-16 13:02

Den här bilden avgör valet mellan Micro och Mini för min del.

Micro till vänster, Mini till höger....

Micron har radio, vilket Minin inte har. Men det känns som att man klarar sig med att lyssna på ett urval av 4gb under den tid som batteriet räcker. Vill man prompt ha en radio till sin mini kan man köpa en iTrip och sätta på.

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 13:14

Det tråkiga är väl att Zen:en är ful som stryk :/ Tar man upp den lär ju folk tro att man köpt en billig kompakt kasettbandspelare från en leksaksaffär eller något

iTripen sänder radio, tar tyvärr inte emot. Man får leva utan radio om man vill ha en iPod mini! (Och det vill man!)

Men det går alldeles utmärkt att ha Ipod som "USB-minne" (utan speciella Ipod-drivisar för datorn) även om den också har Ipod-programvara (i Ipoden) för musiklyssning som vanligt.

1
Bevaka tråden