Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka hörlurar använder ni?

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-19 21:51

inhandlade "Sony MDR 7506" idag och är mycket nöjd med dem. Helt klart värt priset enligt mig.

jag inhandlade ett par Sennheiser HD200 förra veckan. de är ganska bra

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 18:18

Jag är helt ny innom dethär och skall troligen köpa en Ipod 20GB i morgon(Yuippe ) och nu undrar jag om orginallurarna bara är skit och hur mycket tycker ni att jag(Ljud noob:) ) bör lägga ut på ett par lurar?

Jag har PortaPro.

Har jag fel eller har halva Sverige helt plötsligt börjat gå runt med denna lur? Jag ser flera stycken om dagen, det tror jag inte jag gjort innan.

  • Medlem
  • 2005-01-20 20:54

KOSS Porta Pro

Lättdrivna lurar med extremt bra ljud.

ja kör med ett par gemini dj-lurar som tar de mesta em-300 heter dom.. enligt mig e de favoriterna !!
kostar 900 spänn på ljudia.se tror ja..en bra sida me massor av bra hörlurar

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 13:50

original eller sennheiser HD200.

  • Medlem
  • 2005-01-23 02:49

Kör med ett par fina Shure e2c, så skönt, jag har inte ens kommit fram till att prova med kuddarna utan kör med plasten.. men ljudet är SÅÅÅ klart.. men klart basen är ju underbar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 14:58

Jag använder ett par vita Sony MDR EX-71 snäckor och Grado SR80 lurar

nått sonygrejjs från teknikmagasinet 169kr...funkar schysst, finns volymkontroll på sladden, de e gött

  • Medlem
  • 2005-05-18 23:26

Jag kör med Sony MDR-EX51LP. Jag är lite missnöjd, de sitter aldrig kvar ordentligt och vill jag ha med alla ljud måste jag i princip sitta och trycka snäckorna mot öronen. Jag funderar på att byta upp mig till Shure E2C eller Etymotic Er-6i. För E2C talar att de kostar 700 spänn och är relativt lätta att få tag på. Jag är dock lite fundersam om hur man har sladden, bakom öronen verkar lite knöligt. För Er-6i talar att de ska ha bättre ljud än E2C och dessutom sitta otroligt bra (möljigtvis efter klippa spetsen-mod). Mot dom talar priset och det faktum att man måste beställa från USA för att få ett någorlunda vettigt pris.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-19 14:59

Westone UM2

Jag använder koss the plug men ska köpa shure e2c

Trodde, av alla inlägg här att döma, att originallurarna skulle vara bra mycket sämre än de var. Det negativa är väl mellanregistret och att det låter som att ljudet går igenom en konservburk innan det når trumhinnan.. Tycker de är helt ok, men eftersom jag har en liten böjelse för ljud blir det väl antagligen till att köpa nya lurar snart.. Lutar åt antingen Shure E2C eller Sony MDR EX-71.. De är dock ganska dyra, så är det ngn som vill sälja ett par?

Jag kan rekommendera Bose Triport som jag personligen tycker är bättre än shures e3c som visserligen låter bra den med, men jag kan känna mig lite instängd i dom. På kvällar och nätter då jag inte vill väcka familjen så använder jag mig av e3c eftersom man kan ha så lågt på. På dagarna då man vill ha lite "kräm" då är det Boselurarna som gäller, de har en bra bas så man behöver inte ställa in extra bas i iPoden. I shufflen brusar dessa lurar lite, jag vet inte varför men då använder jag mig av Koss porta pro eller orginalhörlurarna för dessa två brusar inte

/björn

Ursprungligen av bjornasman:

Jag kan rekommendera Bose Triport som jag personligen tycker är bättre än shures e3c som visserligen låter bra den med, men jag kan känna mig lite instängd i dom. På kvällar och nätter då jag inte vill väcka familjen så använder jag mig av e3c eftersom man kan ha så lågt på. På dagarna då man vill ha lite "kräm" då är det Boselurarna som gäller, de har en bra bas så man behöver inte ställa in extra bas i iPoden. I shufflen brusar dessa lurar lite, jag vet inte varför men då använder jag mig av Koss porta pro eller orginalhörlurarna för dessa två brusar inte

/björn

yeah, tack björn. grejen är ju den att de är skapligt dyra, iaf för mig. får nog leta bland de lägre prisklasserna!

Ursprungligen av bjornasman:

Jag kan rekommendera Bose Triport som jag personligen tycker är bättre än shures e3c som visserligen låter bra den med, men jag kan känna mig lite instängd i dom. På kvällar och nätter då jag inte vill väcka familjen så använder jag mig av e3c eftersom man kan ha så lågt på. På dagarna då man vill ha lite "kräm" då är det Boselurarna som gäller, de har en bra bas så man behöver inte ställa in extra bas i iPoden. I shufflen brusar dessa lurar lite, jag vet inte varför men då använder jag mig av Koss porta pro eller orginalhörlurarna för dessa två brusar inte

/björn

Kan bara hålla med, BOSE är i en klass för sig.

Ursprungligen av Michailoff:

Kan bara hålla med, BOSE är i en klass för sig.

konstigt att dom e i en klass för sig när dom är "sponsrade" av NASA!

Koss porta pro och argon snäckorna från hifi-klubben

Kör dom orginalet utan muffisar..men vill ha några med bättre ljud kvalité..några förslåg på några goa snäckor?

Ursprungligen av Mattif:

Kör dom orginalet utan muffisar..men vill ha några med bättre ljud kvalité..några förslåg på några goa snäckor?

Vita Sony MDR EX-71 skulle jag rekommendera till dig om du vill ha vita snäckor med bra ljud under 500kr, dom kostar ungefär 350kr.
Vill du ha bättre ljud under tusenlappen så skall du köpa shure e2c som kostar omkring 700kr.

Körde KoSS ThE PluG! Tills man fick sämre hörsel och ont i öronen pga att man tryckte in dom hela tidne när dom åkte ut...men ljudet går knappast att slå av några andra "snäckor"!

Nu kör ja originalsnäckorna...men funderar på att byta upp mig så småningom...använder även dom vanliga SONY MDR-V150 som funkar vid längre resor lite bekvämare!

I-poden har ett problem.

I I-poden finns en funktion som säger åt den att pausa ifall hörlurarna tas ut från I-podens hörlursjack.

En ipod-hörlur skiljer sig från en standardhörlur på följande sätt, "Hanen" på lurarna har en MINDRE metallring vid roten av utaget, medan standardlurarna har en större metallring.

När den större metallringen vidrör i-podens skal (metall) så tror i-poden att lurarna dragits ur och pausar därför musiken.

Du kan åtgärda det på enkla sätt. Tejp t ex. Problemet är alltså inget stort, men Apple har vetat om problemet sedan mars 2005 men har fortfarande inte gjort något åt det.

Jag som "lider" av detta skulle helt enkelt vilja kunna stänga av "pausa om lurarna dras ur"-funktionen.

Detta kommer inte att hända om inte Apple tycker att det är värt det.

Har du samma problem, eller helt enkelt tycker att någonting man betalar 3-4 tusen kronor för bör fungera med vilka hörlkurar som helst, gör bäst i att göra följande:

Gå in på

http://www.apple.com/feedback/ipod.html

och kopiera in följande text:

To the good people of Apple.

First,
I love my I-pod. It is useful in so many ways.

But,
The third party-earphones problem...

I am sure you know of this, but Ill give the raps anyway. Third party earphones have a industry standard "male" plug.
The I-pod earphones do not.

The difference is that the third party phones have a larger metal circle at the root of the plug. When this metal circle touches the I-pods outer shell (of metal) The I-pod thinks that the earphones have been unplugged and immidietly goes into "Pause" (even with "hold" active).

It is VERY annoying.

Could you include an option in the i-pod menu that deactivates the "pause when earphones unplug"-function?

This is a common problem - it is not a malfunction of my copy of the I-pod (as noticed in the forums on this site).

My request is that you include that option in an upcoming update, and please, do it soon.

Thank You
[ditt namn]

Ursprungligen av cruZZade:

Tycker det skulle vara intressant att veta vad alla använder för hörlurar till sin iPod Själv kör jag fortfarande med originallurar, har inte riktigt bestämt mig för vilka lurar jag ska köpa, Shure ska ju visserligen vara fantastiska men är övertygad om att alla lurar över t.ex. Koss The Plug är overkill till mp3-spelare..

Vad använder ni?

jag använder orginala men jag tänker på nya men har ej bestämt mig än men jag lutar åt koss the plug vi får se vilket det blir

  • Medlem
  • 2005-08-31 22:25

Shure e2c i 99% av fallen, annars e3c, e4c, Etymotic eller ex-71. har även skräplurar som the plug osv men använder dom aldrig

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 00:51

Kör med orginal när jag joggar, Koss the plug till och från skolan, och Sony MDR-V700DJ som glidarlurar.

Funderar dock på ett byte från Koss the plug till Shure. Vet dock inte vilken modell.

//C

mest använder jag Koss Spark Plug (som är otroligt bra!)
när jag sitter vid datorn använder jag ett par gamla Pro.2 PH-1000 eftersom jag lätt får ont i öronen av att ha hörsnäckor i för länge (läs 5h+)
i början använde jag standardlurarna eller mina PSP hörlurar, men Koss lurarna är överlägsna..

Jag använder koss spark plug. Det som är bra med dom är att dom är billiga, dessutom är ljudet väldigt högt med lurarna vilket betyder att man inte behöver ta bort ljudspärren.

  • Medlem
  • 2005-09-01 17:59

Jag använder oftast orginalhörlurarna, men de har gått sönder lite på höger lur så jag tänker byta ut dom på garantin. Jag har även ett par Sony MDR-EX51LP som högra luren pajat på...en månad efter att garantitiden gick ut.

Etymotic Er-6i verkar väldigt bra, så jag ska nog köpa ett par såna när jag får råd.

Jag har både Koss the plug och Koss porta pro. Jag är nöjd med båda (rejäl skillnad mot orginalhörlurarna) och använder båda beroende på tillfälle. Ljudet är dock bäst på Porta pro.

Bevaka tråden