Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritest!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 17:51

Har nu testat batteriet på min U2 iPod och fick ett minst sagt förvånande resultat. Med inställningarna utan EQ och 60% volym (amerikansk volym, ej låst) uppnådde jag 14 timmar och 50 min. Detta var den 5:e urladdningen av batteriet. Imponerande? Och det som snackas så mycket om att batteriet är dåligt på iPod Tycker minsann att nästan 3 timmar över spec är jävligt bra

(låtarna som spelades var av blandad kvalitet (så gott som alla med 192 kbps eller mer samt någon VBR) och enbart mp3:or)

  • Medlem
  • 2004-12-16 17:53

najs....
kikar runt i eBay just nu för en 40GB... (Blir kanske en hPod dock)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 17:56
Ursprungligen av iPir9:

najs....
kikar runt i eBay just nu för en 40GB... (Blir kanske en hPod dock)

HP + iPod? Då har du ingen garanti eller support i Sverige :/

  • Medlem
  • 2004-12-16 17:59

iofs... men hur stor är sannolikheten att den kommer o balla ur?
o för att svara mej själv här.. ganska stor... OMG OMG OMG... jaha nu vart jag lite vel ännu en gång...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-16 20:20

Om jag har fattat det rätt så är Apples specade tid nån slags genomsnitt där de räknar med att man ibland byter låt "manuellt" och belysningen tänds osv. Kör man på en playlist, eller random, så kan den ju buffra flera låtar i rad och hårddisken behöver inte spinna upp särskilt ofta. Om man i stället skulle sitta och leta upp och byta låt hela tiden så skulle batteriet inte klara de specade timmarna tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 23:02
Ursprungligen av ceel:

Om jag har fattat det rätt så är Apples specade tid nån slags genomsnitt där de räknar med att man ibland byter låt "manuellt" och belysningen tänds osv. Kör man på en playlist, eller random, så kan den ju buffra flera låtar i rad och hårddisken behöver inte spinna upp särskilt ofta. Om man i stället skulle sitta och leta upp och byta låt hela tiden så skulle batteriet inte klara de specade timmarna tror jag.

Batteritiden är, som det står på hemsidan, beräknad efter låtar på max 4 minuter i AAC och 128 kbps. Givetvis klarar inte batteriet 12 timmar om man sitter och byter låt hela tiden men det framgår ju även att det inte är det batteritiden är räknad efter.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-17 18:05
Ursprungligen av cruZZade:

Batteritiden är, som det står på hemsidan, beräknad efter låtar på max 4 minuter i AAC och 128 kbps. Givetvis klarar inte batteriet 12 timmar om man sitter och byter låt hela tiden men det framgår ju även att det inte är det batteritiden är räknad efter.

Det intressanta är ju dock att flera här på forumet fått längre batteritid än specat. Jag tvivlar på att MP3or drar märkbart mindre batteri att spela upp än AAC utan tror snarare att Apple räknar med att man då och då byter låt manuellt. Låter man den stå med en playlist hela tiden och inte rör en knapp så är nog batteritiden längre än vad som anges.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 18:26

Batteritiden är fullkomligt självlysande - på en NY ipod, men lägg till 10 månader på nacken och det blir dags att uttnyttja garantin. Empirisk studie.

/Grinig för att jag måste vara utan min podda i jul

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 01:55
Ursprungligen av ceel:

Det intressanta är ju dock att flera här på forumet fått längre batteritid än specat. Jag tvivlar på att MP3or drar märkbart mindre batteri att spela upp än AAC utan tror snarare att Apple räknar med att man då och då byter låt manuellt. Låter man den stå med en playlist hela tiden och inte rör en knapp så är nog batteritiden längre än vad som anges.

Isåfall är ju det konstigt eftersom det framgår på hemsidan att man ska testa sin batterikapacitet på ungefär samma sätt som mig och att det då ska klara 12 timmar.

  • Medlem
  • 2004-12-16 20:40

LOL enbart Linköpings bo som svarar här...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-16 21:22

har inte batteritestat min idag, men tänkte köra en total urladdning, och sen uppladdning.
det lustiga var att den visade tom batterisymbol, och därefter lyssnade jag glatt vidare ca 1½ timma.
stör mig på att indikatorsystemet är så kass.

Men visst blir det kortare batteritid om man shufflar alla låtar än om man bara kör ett album i rakt följd.

Hur gjorde du i ditt test cruZZade?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 01:54
Ursprungligen av Massmordarulla:

Men visst blir det kortare batteritid om man shufflar alla låtar än om man bara kör ett album i rakt följd.

Hur gjorde du i ditt test cruZZade?

Mixade kvaliteer på låtarna, allt från 192 och uppåt samt VBR. Blandade inte låtarna men det ska inte spela någon roll då den "blandade ordningen" redan är färdig och den därmed cachear efter den. Ungefär 60% på volymen, upplåst.

1
Bevaka tråden