Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny flygkrasch i New York.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Verkar nästan bara vara DI som går att nå... Börsen backar rejält.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-12 16:30

Känns förbannat olustigt...

En annan oskön sak är mediernas felaktiga rapportering vid sådana här incidenter..

tänker mest på de svenska..

först snackades det om en boeing, nu om en airbus..

tacka vet jag streamade BBC el CNN..

Jon, vet du mer? Eller sover du fortfarande?

Jag tror/hoppas inte att det var en terrorattack men än vet man inget.

BBC streamar som alltid via Quicktime - Suverän bevakning.

Jon lever...

Han åkte tillbaka till NY i fredags - ville undvika terroristattacker

Det kanske är han som kapar plan?

Enligt ögonvittne så skall motorn ha ramlat av..

vilket minskar chanserna för ett terrordåd känns det som .. iaf för mig.

man kan ju som sagt "hoppas" om man nu kan uttrycka sig så

Hej, njae, jag vet inte nog inte mer an er. Jag ser pa CNN ocksa. Lag och sov i sedvanlig ordning... host, host.

Riktigt surt ar det i alla fall. Ett annat vittne talade om att bakre delen klovs av fran resten av planet i luften. Undrar var bagageutrymmet ar. Hmm.

O ett tredje att planet brann innan det krascha..

jaja vi får se vad dom kommer fram till, ingen ide o spekulera för vilt nu..

Hm jo, det brukar borja brinna nar nagon del faller fran planet. Det ar ju inte dirket sa att de glomde skruva dit delen i fraga

Blir intressant att se vad det blir av detta...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-12 21:50

En JumboJet motor sitter fast med 10 st. M10 bultar...vilket förklarar att om motorn drabbas av plötsligt haveri så är det enorma krafter som tvingar motorn åt "fel" håll...och då hjälper knappast 10 st. M10 bultar.

Flygbranschen har inget bra år.

[ 12-11-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Jag tycker det har vissa likheter med haveriet i Chicago 1979 (American Airlines DC-10-10 N110AA). Får man obalans i motorn p.g.a FOD gör vibrationerna att den med stor sannolikhet lossnar, eftersom fästbultarna som fäster pylonen mot vingen (och motorn mot pylonen) överbelastas.

Slits dessutom elektriska och hydrauliska ledningar sönder riskerar man förlust av slotsen, vilket leder till assymetrisk stall och haveri.

Flygplanet som var inblandat i dagens haveri var en Airbus Industries A300B4-605R, registreringsnummer N14053.

De flesta nyare jetplan har inbyggd auto-sync (Differanskalibrering) vilket borde ha minskat skakningarna...
Fan vet jag?

Problemet är om turbinen hamnar i obalans. Axeln roterar då inte längre normalt, utan hamnar i svängningar. Detta får motorn att vibrera, vilket kan slita loss den om man inte får stopp på förloppet i tid.

Planet verkar ha drabbats av bränslebrand då motorn slets loss. Detta har en enkel orsak: de avslitna elledningarna har antänt bränslet. Motorn har dessutom tagit med sig delar av hydraulsystemet i fallet (slitit sönder ledningarna). Dessutom kan den (beroende på hur den föll) ha skadat vingframkanten, med följden att planet börjat stalla över den skadade vingen. Detta förlopp blir värre om slotsen fälls in p.g.a tryckförlust i systemet.

A300-600R och andra tvåmotoriga flygplan är konstruerade och utprovade för att kunna klara sig med en motor, så anledningen till kraschen är sannolikt skador som den fallande motorn orsakade (samma som i Chicago).

På Boeing 707 och liknande äldre konstruktioner var det meningen att en motor skulle falla av vid okontrollerbar brand, men detta slopades på nyare flygplan. Det innebär att en motor som lossnar kan ställa till med allvarliga skador på el- och hydraulsystem.

Filosofin med fallande motorer har återinförts på de modernaste flygplanen som Boeing 777. Det innebär att motorn ska lossna och falla av vid onkontrollerbar brand för att inte skada flygplanet på ett farligt sätt.

A300 är dock inte konstruerad på det sättet.

1
Bevaka tråden