Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

byta hårddisk

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-29 17:34

kan man byta hårddisk i sin ipod eller ipod mini?
och om man kan det vad är det för hårddiskar man ska använda?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-29 17:57
Ursprungligen av fati:

kan man byta hårddisk i sin ipod eller ipod mini?
och om man kan det vad är det för hårddiskar man ska använda?

är mycket skeptisk till att det skulle gå överhuvudtaget.

  • Medlem
  • 2004-12-29 18:26
Ursprungligen av erik:

är mycket skeptisk till att det skulle gå överhuvudtaget.

varför det man kan väl byta batteri (?) och då borde väl man kunna pilla ut hårddisken och trycka i en med mer lagrings utrymme på?

  • Medlem
  • 2004-12-29 18:37
Ursprungligen av fati:

kan man byta hårddisk i sin ipod eller ipod mini?
och om man kan det vad är det för hårddiskar man ska använda?

Klart man kan göra det, men det skulle kosta pengar. Hårddisken är väldigt liten på ipodmini men man kan ju kolla med tillverkarna om dem har några större hårddiskar som skulle passa i en ipodmini.

  • Medlem
  • 2004-12-29 18:42

Som jag brukar säga:
Allting går... utom att byta hårddisk på en iPod...

  • Medlem
  • 2004-12-29 18:46
Ursprungligen av MsB:

Som jag brukar säga:
Allting går... utom att byta hårddisk på en iPod...

Msb: är du helt säker på att det inte går?
och isåfall varför?

  • Medlem
  • 2004-12-29 19:09

[QUOTE="MsB"]Som jag brukar säga:
Allting går... utom att byta hårddisk på en iPod...

Klart det går att byta en hårddisk på en ipod, varför skulle det inte göra de?

  • Medlem
  • 2004-12-29 19:24

Jo visst går det men VARFÖR? Köp en ny! (Jag var lite ironisk innan...)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 19:34

"Hårddisken" är väl inte mer än än 4gb microdrive, samma som sitter tex i en muvo?

Visst går det...var inne på en sida där man kunde göra det på 1 och 2 g ipods.
Kommer inte ihåg namnet på sajten dock.
Men man behövde bara skicka sin ipod och sen så gjorde dom en byte mot en större hårdisk eller så kunde man själv göra det och riskera förstöra den lol.
Ska kolla min historik på webläsaren och se om jag kan hitta sidan igen

Hårdisken på ipod mini 4gb är ett 4gb Hitachi Microdrive-kort, kostar runt 1000-lappen att
köpa löst. zebramedia.com sålde såna ett tag, för exempelvis användning till digitalkameror.

Ni vet troligen att den fysiska skillnaden mellan Microdrive kort och Compact flash kort
inte finns, de flesta prylar som stödjer Microdrive stödjer även Compact Flash och tvärtom.
Men som namnet säger, Compact Flash-kort är flash-baserade och drar Mycket, Mycket mindre ström och är tåligare än Microdrive, men tyvärr dyrare.
Borde vara smart av Apple att istället köra med Compact Flash, för att öka batteritiden,
och pålitligheten på hårddisken, fast det skulle ju givetvis bli dyrare.

Personligen tycker jag att de där Microdrive korten känns aningen opålitliga och billiga,
vet inte varför..

Innan jag köpte iPod mini hade jag en lågpris-mp3-spelare,
där allt lagrades på Compact Flash / Microdrive kort.

på den var batteritiden så lågt som 8 timmar med ett Microdrive kort,
och hela 20 timmar med ett Compactflash kort.

Nu är ju batteritiden 18 timmar på iPod mini, som då har microdrive.
Tänk vad den skulle kunna vara med Compact Flash istället :eek:

  • Medlem
  • 2005-07-17 16:49

Vad jag har förstått så har diskarna från de tidigaste ipod mini och muvo ersatts av en custom variant som saknar vanlig CF-kontakt. Dvs det går inte att köpa en 6GB microdrive i butik (som exempel kostar en 4gb drive ca 3000kr + moms på Dustin.se) och stoppa i sin Ipod.

Detta ska tydligen vara pga att några köpt mp3-spelare och slaktat dem för diskarna som sitter i pga att spelaren har kostat 1/3 av vad disken kostar löst.

Ursprungligen av RaWeN:

Vad jag har förstått så har diskarna från de tidigaste ipod mini och muvo ersatts av en custom variant som saknar vanlig CF-kontakt. Dvs det går inte att köpa en 6GB microdrive i butik (som exempel kostar en 4gb drive ca 3000kr + moms på Dustin.se) och stoppa i sin Ipod.

Detta ska tydligen vara pga att några köpt mp3-spelare och slaktat dem för diskarna som sitter i pga att spelaren har kostat 1/3 av vad disken kostar löst.

men ack ack ack, nu överdrev du allt lite om priserna..
och dustin är svindyrt, glöm dustin.
Jag har sett (och nästan köpt) ett 4gb Microdrive kort för 1100 kr.. med moms inräktat.
Fuck Dustin!

  • Medlem
  • 2005-07-18 00:02
Ursprungligen av Gone_Away:

men ack ack ack, nu överdrev du allt lite om priserna..
och dustin är svindyrt, glöm dustin.
Jag har sett (och nästan köpt) ett 4gb Microdrive kort för 1100 kr.. med moms inräktat.
Fuck Dustin!

Nja, jag tycker inte att jag var så långt ifrån verkligheten faktiskt...

Cyberphoto tar 2260kr för en bulkad 4GB microdrive.
Webhallen tar 1949kr för en 4GB bulk och hela 3449kr för retail.
Scandinavian Photo tar 2895kr för en 4GB bulk.
Inet Data tar 1954kr för en 4GB bulk.

Du får väldigt gärna upplysa mig om vart man kan hitta billiga 6GB diskar, för såna skulle vara guld värt att ha till kamerorna!

Ursprungligen av RaWeN:

Nja, jag tycker inte att jag var så långt ifrån verkligheten faktiskt...

Cyberphoto tar 2260kr för en bulkad 4GB microdrive.
Webhallen tar 1949kr för en 4GB bulk och hela 3449kr för retail.
Scandinavian Photo tar 2895kr för en 4GB bulk.
Inet Data tar 1954kr för en 4GB bulk.

Du får väldigt gärna upplysa mig om vart man kan hitta billiga 6GB diskar, för såna skulle vara guld värt att ha till kamerorna!

Vid närmare eftertanke så var det inte för överdrivet, men www.zebramedia.com
har ett Hitachi Microdrive 4GB kort för 1471 kr, och ett likadant med 6 gb
för 2545 kr.
Men för drygt någon månad sedan, så hade dom en variant Hitachi 4GB för runt 1000-kr, kommer inte ihåg exakt. På dom bilderna jag sett där folk plockat isär Minin är det precis det hitachi kortet jag sett för 1000 kr, men det finns inte kvar på zebramedia.com.

förresten, vad är det för skillnad på "retail" och "bulk"?

  • Medlem
  • 2005-07-18 17:13
Ursprungligen av Gone_Away:

Vid närmare eftertanke så var det inte för överdrivet, men www.zebramedia.com
har ett Hitachi Microdrive 4GB kort för 1471 kr, och ett likadant med 6 gb
för 2545 kr.
Men för drygt någon månad sedan, så hade dom en variant Hitachi 4GB för runt 1000-kr, kommer inte ihåg exakt. På dom bilderna jag sett där folk plockat isär Minin är det precis det hitachi kortet jag sett för 1000 kr, men det finns inte kvar på zebramedia.com.

förresten, vad är det för skillnad på "retail" och "bulk"?

Bulk & retail brukar oftast beskrivas som att retail är butiksförpackat i en trevlig låda med manualer och en drös crap som man aldrig använder medans bulk är en liten brun kartong med endast en liten lapp eller något liknande i. Ibland så brukar det också finnas en skillnad i tex klockfrekvenser och sådana saker som är lägre på de bulkade produkterna.

Dessutom har jag uppmärksammat att det verkar finnas två olika modeller av microdrive, eller rättare sagt två versioner med olika mycket cache-minne, 128kb resp 512kb, jag skulle kunna gissa på att tex webhallens olika diskar har denna skillnad mellan bulk och retailvarianten. Vet dock inte vilken som kan tänkas sitta i en mini.

Angående utseendet, den ser exakt likadan ut, fast istället för den vanliga CF-kontakten så sitter det en liten flärp som man ansluter i spelaren. Antagligen så skulle man utan problem kunna transplantera denna "flärp" från sin gamla disk till en ny men frågan är ju om det är värt besväret när disken i 90% av fallen är dyrare än vad en motsvarande ipod mini är.

1
Bevaka tråden