Igår dök min ipod mini i den emintenta färgen rosa upp...började leka med den på kvällen, installerade itunes osv osv osv på sambons dator. Tankade över en massa massa låtar, och kopplade ur ipoden. Sedan kom jag på att jag hade musik på min gamla mp3-spelare som jag ville ha över på ipoden. Sagt och gjort, kopplade in gamla mp3-spelaren och drog ner låtarna och kopplade loss den.
Tillbaka till ipoden, kopplar in den och startar itunes.
Då händer det nått konstigt: itunes vill inte starta, verkar det som. men efter ca 15 sek efter man dubbelklickat på ikonen, startar itunes. Försöker högerklicka på "removeble disk" under "den här datorn", funkar inte alls. helt plötsligt börar datorn söka efter "autoplay" med den karakteristiska ficklampan. GAHH! funkar inte! kommer inte in i min ipod öht.
Well, gjorde första punkten på den universiella felsökningslistan: installerade om itunes.
Och se: allt funkar perfekt!
Vid det här lager hade sambon hunnit hem. Jag snodde hans JOS för att testa om ipod skulle balla ur om jag connectade den och sedan försökte komma in i min ipod. Det gjorde det inte, som tur var.
Vad hände egentligen? Efter skummande i användarhandboken samt ett blekt minne av installationsprocessen, så måste datorn köra autoplay på nya media för att ipod ska funka.
Efter lite letande, hittade jag att man gör det genom att högerklicka på tex "removeble disk" och välja autoplay-fliken och vilken åtgärd datorn ska göra. Varje gång jag ansluter iopden nu, öppnas den i utforskaren. Är det så det ska vara?
Detta blev långt, men datorrealterade problem brukar sällan vara jättekorta....