- zodijackyl
- Medlem ●
- Göteborg
Skall tillsammans med min broder skrapa ihop pengar till en speldator. Är mest nyfiken på om det finns prisvärdare alternativ till olika delar. Känns lite konstigt att fråga här men jag har märkt att många här är insatta i de tekniska delarna hos en PC...
Följande komponenter ingår:
Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB MPF-920
NN tillbehör Musmatta blå 6mm
In-Win Midi tower ATX IW-S500 Bulk.
MSI KT3 ULTRA-C Moderkort för Socket A
AMD Athlon XP1600+ 1.4 GHz 266 MHz bus
GlobalWin CPU-Fläkt Socket A/7/370/FCPGA
Crucial PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 6ns.
Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM
NEC CD-spelare IDE 52x Intern (CD3002)
MSI AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR DVI
SiliTek SK1688 tgn.bord PS/2 m/Win98
Hansol 17" CRT 720E TCO-99
CNet Kort 10/100 Mbps PCI
(mus och högtalare har jag redan)
Mest osäker på skärmen (Hansol??) men även hårddisken... Och jag tog en fläkt som skall klara upp till 2GHz... Kommer den låta asmycket?
Pris: 10540 kr inkl moms.
Det var den billigaste skärmen och jag har redan en brännare men det kanske är lika bra att köpa en snabbare, skall kolla priser. Diskettenheten och musmattan gick inte att välja bort (www.komplett.se)
På en speldator skulle jag välja en DVD, eftersom vissa spel finns på det mediet.
Angående fläkt; Du får fråga. En tyst fläkt kostar vanligtvis runt 3-400:-, kostar den 100:- är den garanterat inte tyst. Jag har en extremt tyst fläkt, väldigt liten och ser lite märklig ut.
Det kan vara värt att satsa lite extra på lådan också, eftersom det finns PC-lådor som är både jobbiga och nära nog farliga att öppna. Dessutom finns det extra tysta lådor... och snygga naturligtvis.
Ljudkort är en bra grej också om man ska spela spel, ifall du och din bror inte är döva.
Det finns redan ett ljudkort på moderkortet. Vetifan om det är bra men iaf Och fläkten koster ca 400 kr så den är säkert tyst.
Lådan är jag osäker på. Måste göra lite mer research.
Du borde nog byta skärmen mot nåt lite bättre...
Jag tycker att man bör inte ge efter på skärmens kvalitet. Jobbigt om man får ont i ögonen pga en dålig skärm. Jag kollade på skärmens specs:
60Hz vid max-resolutionen 1280x1024 och
85 Hz vid 1024z768.
Fast det beror ju på. Tänker du köra 1024x768 även då du inte spelar så räcker 85 Hz rätt så bra men vill du gå upp i resolution så blir det nog hopplöst.
Har du tänkt tanken på att kanske köpa en TFT-skärm istället(15")? Mycket stiligare samt vänligare för ögonen. Jag själv kör med TFT och tycker att det går finfint att spela med den, även om jag inte är nån hardcore-spelare. Kostar visserligen lite etxra. LG gör bra TFT-skärmar.
Och om du har en vanlig rull-mus, "uppgradera" till en optisk. T ex Logitech har bra optiska möss. Då slipper du köpa en musmatta.
DVD ska du givetvis ha, kostar nog inte mycket mer än en CD-ROM. Du hittar nog billiga DVD/RW combo. Vem har VHS nuförtiden?
Vilket OS ska du köra?
Tänker du köra Win2k eller WinXP så tycker jag att du ska ha 512 Mb RAM.
quote:Skapades ursprungligen av: zodi:
Och fläkten koster ca 400 kr så den är säkert tyst.
Inte säkert. Den kan vara väldigt effektiv bara. Jag hade förut en stor fläkt i guld, som såg mycket exlusiv ut, men den lät utav bara helvete...
Ett lågt vinande tycker jag inte är jobbigt, men vissa fläktar låter helt enkelt för mycket (hrhmm G4)...
Glöm inte att göra lite efterforskning på om delarna passar bra ihop. Det kan bli din värsta mardröm annars. Även om de enskilda delarna är bra, så kan de tillsammans bli instabila och i vissa fall även slöa.
Jag passar på att sticka in en fråga: är det någon som kan tipsa mig och Zodi om den perfekta skärmen till ett rimligt pris?
Hade hade själv en mycket bra Sony-skärm (19 tum) men sålde den eftersom jag mest använder min bärbara pc och Macen. Den var superskarp och exakt men tog för mycket plats i min lilla lya.
Jag gillar min Apple Studio Display (17 tum) men vill gärna köpa en bra och snygg LCD-skärm. Tips? ViewSonic har ju bra rykte tror jag. Är de bra?
quote:NN tillbehör Musmatta blå 6mm
...hmm, du bör nog satsa på en 7 eller 8 mm istället kanske. Microsoft har visst släppt en 5 mm också... Har hört att de blåa är förra årets modell, kolla om de inte har årets!
(förlåt, kunde inte låta bli...
mondo65:
LG:s skärmar tycker jag är bra. Iaf den jag har(LG Flatron 575LM). Den är en 15-tummare som klarar av 1024x768 på 60Hz. Skärmen flimmrar inte alls. Och som du vet så betyder Hz:en mindre hos LCD/TFT skärmar...
LG:s TFT-skärmar är av de snyggare formaten, tycker jag.
Blir antagligen dvd, men eftersom jag redan har en sunkig brännare så köper jag ingen ny. Kommit fram till en bra fläkt också (GlacialTech Igloo 2310, 29 dBA)
Passar på att citera mondo65 så att den viktiga frågan inte blir bortglömd
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag passar på att sticka in en fråga: är det någon som kan tipsa mig och Zodi om den perfekta skärmen till ett rimligt pris?
[ 03 Juli 2002, 21:42: Meddelandet ändrat av: zodi ]
Angående platta skärmar tror jag på Eizo eller Samsung, snabb uppdatering är grejen, se här: http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=20579 .
Fläktar och musmattor tita in hos Gtek www.gtek.net
Zalman fläktar är tysta och bra
Musmata finns det bara en: Everglide Giganta
Sedan ska du inte ta PC2700 utan PC2100 minne, PC2700 är för 333MHz FSB
Seagate HD är tyst och fin, inte den snabbaste men den tystaste
/Ulf
Processorn är åt helskotta för långsam för de pengarna. Satsa på en AMD Athlon 2100+ när du ändå håller på.
quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Larsson:
Skulle det här minnet inte alls funka?
Och jag har bytt till en snabbare Western Digital HD nu (Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM) Hoppas inte att den väsnas för mycket.
quote:Skapades ursprungligen av: Clas:
...hmm, du bör nog satsa på en 7 eller 8 mm istället kanske. Microsoft har visst släppt en 5 mm också... Har hört att de blåa är förra årets modell, kolla om de inte har årets!
(förlåt, kunde inte låta bli...
jag bara klipper och klistar, tyckte det såg kul ut
Tack för hjälpen alla föresten. Tur att man inte behandlas som en svikare. Den här burken kommer ju självklart bara användas till spel
Blir antagligen dvd, men eftersom jag redan har en sunkig brännare så köper jag ingen ny. Kommit fram till en bra fläkt också (GlacialTech Igloo 2310, 29 dBA)
Passar på att citera mondo65 så att den viktiga frågan inte blir bortglömd
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Har för mig att mikrodatorn testade 17" skärmar och de tyckte att Philips 107B?? var bäst och CTX någonting var bästa budget, kolla tidningen på bilblioteket
Tror det, men det är bättre att köpa ett PC2100 CL2 minne, för det bör vara snabbare! (och biligare!) Läs Toms Hardware
Föresten läste jag på någon tråd att xp-data.com skulle vara billiga, och finnas i göteborg
Tack för hjälpen alla föresten. Tur att man inte behandlas som en svikare. Den här burken kommer ju självklart bara användas till spel
Ja, jag har också hört det om xp-data. Jag fortsätter min lilla internet research och när jag har en komplett PC som jag är nöjd med traskar jag dit och snackar med dem. Kollar vad de kostar hos dem och om de har några tips (hoppas de inte lurar mig för mycket) så får vi se vart jag köper allt. Känns lite trevligare att bara hämte det i butiken än att beställa på nätet och vänta i någon vecka.
Mer minne! 256MB är minimumkrav.
Brorsan spelar mycket på sin PC å han märkte en stor skillnad när han gick upp till 384MB. Nu kör han med 512MB på PC:n å inget klagar alls. Alltså, köp mer minne!
Processor på 1.4 Ghz klara man sig okej på. Brorsan hade en 1Ghz Duron som han precis bytte upp sig mot en 1.66 Ghz Athlon. Mycket stor skillnad sa han. På Athlonmaskinen fungerar allt bra Givetvis är mer bättre…
GeForce4 Ti - bra val.
quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Processorn är åt helskotta för långsam för de pengarna. Satsa på en AMD Athlon 2100+ när du ändå håller på.
Det är redan 2000 kr dyrare än vad jag ville från början. Hade aldrig tänkt mig något annat än en budget dator (vill ju ha lite kvar av den lön jag fått jobba hela sommaren för). Men 512 MB minne får det nog bli...
quote: Tur att man inte behandlas som en svikare. Den här burken kommer ju självklart bara användas till spel
Låt gå för den här gången. Men låt det inte bli en vana!
Som kompensation kan du ju värva låt oss säga fem nya Mac-användare.
Tror det, men det är bättre att köpa ett PC2100 CL2 minne, för det bör vara snabbare! (och biligare!) Läs Toms Hardware
Föresten läste jag på någon tråd att xp-data.com skulle vara billiga, och finnas i göteborg
Nja, om du vill köra 333MHz minnen, se bara till att moderkortet stöder det. I dagsläget finns det ju inget AMD-system som kör 333MHz FSB... utan det är 266MHz FSB som gäller hos AMD.
Men om moderkortet stöder PC2700 (333MHz) minnen så satsa på det istället eftersom det är snabbare. PC2700-minnen måste ju gå i 333MHz om moderkortet stöder det, även fast FSB:n går i 266MHz.
Man brukar ofta kunna ställa in minneshastigheten separat och behöver inte köra den i samma hastighet som FSB:n.
Det finns även PC3200-minnen (400MHz), men det är lite ont om moderkort som stöder dem.
Mitt råd är att satsa på PC2700-minnet (333MHz)!
Hansol låter som en halstablett alternativt någon sorts konsistensfett för båtmotorer eller propellerhus.
För mig är operativsystemet, skärmen, tangentbordet och musen de viktigaste delarna på datorn.
[ 04 Juli 2002, 03:25: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Följande komponenter ingår:
In-Win Midi tower ATX IW-S500 Bulk.
MSI KT3 ULTRA-C Moderkort för Socket A
AMD Athlon XP1600+ 1.4 GHz 266 MHz bus
GlobalWin CPU-Fläkt Socket A/7/370/FCPGA
Crucial PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 6ns.
Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM
MSI AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR DVI
OKay nu ska vi se, jag skulle klassa den som ett bra val runt 10 papp jag. Lådan kanske i minsta laget, dom e hemskt trånga o dåligt ventilationen blir dålig i dom. Ett Chieftech/Antec istället kanske? Dom är rymliga... Processor, den klarar du dig med. Moderkort, okay nu e jag totalt ANTI allt vad VIA-chipsets heter, jag skulle rekommendera ett "MSI 745 Ultra" eller ett "Asus A7S333" baserade på SiS745-kretsen istället, mycket stabilare imho och med prestanda inte långt i fårn (vi pratar max 5-10% typ). Lite lite ram? Fast 256 duger o spela med. PC2700 kanske är o ta i men eftersom prisskillanden mellan PC2100 och PC2700 inte är astronomisk tycker jag du ska köra på PC2700, alltid gör det några FPS i spel Graffekortet helt klart godkänt Och stor o bra HDD Kylning vet jag inte hur du har tänkt, men jag rekommenderar att du lägger ner lite pengar på det www.kylning.com och www.gtek.net har allt du behöver och lite till...
Om du har frågor eller så... www.AMDClockZone.com eller messa mig på iCQ: 20410043
quote:Skapades ursprungligen av: jme:
Vilket OS ska du köra?
Tänker du köra Win2k eller WinXP så tycker jag att du ska ha 512 Mb RAM.
Kör INTE XP om du ska spela på datorn, kör win2k.
Vad gäller skärm så använder jag mig utav Eizo-L365 den är kanon helt tillräckligt snabb för att kunna titta på tv och film utan eftersläpning eller scrolla i ruggigt stora textdokument. Vad gäller kylning respektive låda så har jag funderat en hel del och har även provat det mesta och det bästa...Sitter nu med ett Koolance PC2 C chassi,vattenkyld processor skall investera i en hårddisk kylare vad det lider när jag skall börja med RAID. Med nuvarande chassi så har jag en temperatur på processorn AMD2100+ som ligger på 41 grader vid full belastning och fläktarna på lägsta fart annars ligger den på 36 grader när jag bara sitter och surfar...Har inga problem med att sova i samma rum som lådan utan att behöva stänga av densamma...Men är bra sugen på att köpa en begagnad Cube...Dom är tysta dom...
Jag byggde en egen PC burk förra veckan:
ASUS A7V333 SOCKET A 333MHZ USB 2.0, RAID, FW, ATX 1,750kr
AMD ATHLON XP 1800+ 1.53GHZ 1,195 kr
CHIEFTEC MIDITOWER BLACK ATX 340W 895kr
TEAC DISKETTSTATION 3.5# 1.44MB SVART 220 kr
EXTRAFLÄKT DATORLÅDA 80X80MM ZALMAN TYST (20DB) 115kr
CPU FLÄKT SOCKET A/370 UPTO 2000+/2GHZ ZALMAN CU 395kr
KEYTRONIC KT1000 TANGENTBORD PS/2 SVART 195kr
Jag hade 2st 100GB 7.200 Western Digital hårddiskar, 768MB DDR2100 RAM och ett GeForce 3 64MB grafikkort och ett 3COM 10/100 Ethernet kort "liggande" sedan tidigare.
Otroligt nog: skruvade ihop allt - fungerade DIREKT. Inte en hängning, inte ett strul. Helt otroligt
Ps. Dustin har billiga komponenter, kolla där innan du beställer ifrån "komplett.se". Moderkortet jag köpte har hårdvaru-RAID och Firewire, ganska trevligt.
Martin: Har du inte något liggande åt mig också? Skall kolla Dustin och försöka hitta någon som beställt från Komplett innan jag köper.
iGnu: Det är just låda och moderkort jag inte vet så mycket om. Skall se om jag hittar något bättre utan att priset stiger för mycket...
xplane: Det där lät komplicerat.... Jag är som sagt osäker på lådan men tror att jag hittat en tyst och bra fläkt.
Så här ser det ut för tillfället:
Varenr Beskrivelse
105353 NN Diverse PC Stötsäker kartong
102077 PC Produktion
100727 Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB MPF-920
101114 NN tillbehör Musmatta blå 6mm
102811 In-Win Midi tower ATX IW-S500 Bulk #
110682 MSI KT3 ULTRA-C Moderkort för Socket A #
108605 AMD Athlon XP1600+ 1.4 GHz 266 MHz bus
111089 GlacialTech CPU-Fläkt Socket A/370/FCPGA
111362 Crucial PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 6ns. #
111122 Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM
109493 NEC CD-spelare IDE 52x Intern (CD3002) #
111544 MSI AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR DVI
105170 SiliTek SK1688 tgn.bord PS/2 m/Win98
108826 Hansol 17" CRT 720E TCO-99 #
104028 CNet Kort 10/100 Mbps PCI
# Betyder att jag är osäker
Blir nog mer minne och en annan skärm. Kul försten att tråden blev så populär. Mac användare kanske är lite svältfödda på det här området.
[ 05 Juli 2002, 13:49: Meddelandet ändrat av: zodi ]