Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sprillans iPod rockar [b]inte[/b] med PC

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Första inlägget på det här forumet! I går blev jag en lycklig ägare till en maxad iPod photo. Känner mig grymt nöjd såhär långt och integrationen med min Mac är helt strålande. Dessvärre stötte jag direkt på problem när jag skulle ansluta poden till en (eller rättare sagt två olika) PC med windows XP. Läste i denna tråden om lite hack som löste USB 2.0 problem men det verkar inte vara detsamma som jag har, eller?

Jag har inget behov att synca musik i iTunes mot någon PC. Men jag vill kunna använda iPoden som portabel hårddisk och ansluta den även till PC-burkar. När jag anslöt via USB (datorerna saknade firewire) så sa XP att hårddisken var oformaterad och frågade mig om jag ville formatera den. Självklart ville jag inte det. Men hur gör jag om jag vill ansluta min iPod till en främmande dator för att hämta eller lämna filer. Skulle ju helst slippa installera drivare eller annat, om det nu skulle vara det som är problemet.

Vänliga hälsningar och tack på förhand

/Jont Olof

Ursprungligen av Jont Olof:

Tjena!

Första inlägget på det här forumet! I går blev jag en lycklig ägare till en maxad iPod photo. Känner mig grymt nöjd såhär långt och integrationen med min Mac är helt strålande. Dessvärre stötte jag direkt på problem när jag skulle ansluta poden till en (eller rättare sagt två olika) PC med windows XP. Läste i denna tråden om lite hack som löste USB 2.0 problem men det verkar inte vara detsamma som jag har, eller?

Jag har inget behov att synca musik i iTunes mot någon PC. Men jag vill kunna använda iPoden som portabel hårddisk och ansluta den även till PC-burkar. När jag anslöt via USB (datorerna saknade firewire) så sa XP att hårddisken var oformaterad och frågade mig om jag ville formatera den. Självklart ville jag inte det. Men hur gör jag om jag vill ansluta min iPod till en främmande dator för att hämta eller lämna filer. Skulle ju helst slippa installera drivare eller annat, om det nu skulle vara det som är problemet.

Vänliga hälsningar och tack på förhand

/Jont Olof

Du måste ha den windows formaterad för att den ska funka på pc, pc formateringen fukar på mac också så jag rekomenderar att du gör det.

Ursprungligen av Quiksiver:

Du måste ha den windows formaterad för att den ska funka på pc, pc formateringen fukar på mac också så jag rekomenderar att du gör det.

Okej. Har jag något att förlora på att formatera den (prestanda eller stabilitet under OS X)? Det kommer vara väldigt sällan som jag kommer använda den med PC, men om jag inte förlorar något på att formatera om det så kan de ju vara värt det!

Om jag gör detta, måste jag då ominstallera något på iPoden på något sätt?

Tack för hjälpen!

/Jont Olof

iPod kommer formatterade för Mac. Den andra sidan kan inte hantera det utan vill formattera om. Ska Du använda den i blandad miljö måste Du låta XP-burken formattera om den. OS X klarar av att hantera den UA edter omformattering. Jag tvivlar på att Du kommer att se några presyandeskillnade. Det ska inte finnas några sådana.

Använd iPod updater och kör en återställning, den hittar du på apples sidor.

Ja jont du kommer utan problem kunna lägga in filer från macen och pc på din fat 32 formaterade på (den blir det i windows tyvärr). Men och åter men du måste aktivera den som hårddisk vilket du gör i iTunes. sen kan det vara en ide att stänga av den automatiska uppdateringen också.

Mvh Olof Wahlberg

p.s. Bra namn d.s.

Ursprungligen av Olof Wahlberg:

Använd iPod updater och kör en återställning, den hittar du på apples sidor.

Ja jont du kommer utan problem kunna lägga in filer från macen och pc på din fat 32 formaterade på (den blir det i windows tyvärr). Men och åter men du måste aktivera den som hårddisk vilket du gör i iTunes. sen kan det vara en ide att stänga av den automatiska uppdateringen också.

Mvh Olof Wahlberg

p.s. Bra namn d.s.

Okej! Tack för tipsen. Och vad namnet beträffar kan jag inte annat än hålla med!

Har någon här använt iPoden som en cross-platform-hårddisk och kan vittna om ifall prestandaskillnaden (som nämndes ovan) är något som man märker eller som bara är en teoretisk skillnad?

Tack för alla svar!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-16 13:42

undrar varför den inte formaterar i NTFS... det är väl ändå ett bättre filsystem än FAT32, vad jag förstått?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-16 19:45

Automatisk uppdatering - all iPod-uppdatering som utförs under OS X - formaterar den om disken till HFS+?

Annars låter det ju som att Apple kunde skeppa alla iPodar FAT32-formaterade... Fast om jag var dem skulle jag ändå av princip inte göra det

HP skeppar sibna poddar som fat 32, dessutom är det faktiskt skillnad i överföringshastighet. Det är min upplevelse iaf

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-16 21:56

Skillnad i överföringshastighet = FAT32-> sämre på OS X bättre på Windows?

Men den kommer inte att gnälla om att användas som iPod till iMacen då?

Hej!
Jag har en ipod i den senaste versionen, dock svartvit skärm. Idag ska en kompis komma med sin mac-dator (jag kör me pc..) och så¨ska vi försöka tanka låtar från hans dator till min ipod. Fråga 1: När jag sätter tillbaka min ipod till pcn efter jag har tankat låtar från macen, kommer mac-låtarna tas bort? fråga 2: Går det överhuvudtaget att dra över låtar från fler datorer på en ipod. Jaf har använt sökfunktionen men jag hittar inget matgchande. Är tacksam för svar!!

MVH

Gustav

Ursprungligen av Gustafo:

Hej!
Jag har en ipod i den senaste versionen, dock svartvit skärm. Idag ska en kompis komma med sin mac-dator (jag kör me pc..) och så¨ska vi försöka tanka låtar från hans dator till min ipod. Fråga 1: När jag sätter tillbaka min ipod till pcn efter jag har tankat låtar från macen, kommer mac-låtarna tas bort? fråga 2: Går det överhuvudtaget att dra över låtar från fler datorer på en ipod. Jaf har använt sökfunktionen men jag hittar inget matgchande. Är tacksam för svar!!

MVH

Gustav

Sök igen, dessutom diskuterar du nu piratkopiering, kolla här www.99mac.se/info/villkor.php

Jag undrar lite kring detta... Jag får min iPod i slutet av veckan och undrar om jag måste formatera om den till FAT32 då jag använder WinXP eller hur verkar det?? Förvirrad... mycket att hålla reda på då man ska skaffa en iPod verkar det som!

VanDahl, köp podden ladda hem senste mjukvara från apple installera denna och iTunes av senaste snitt. Koppla in Ipoden och sen är det bara att följa instruktionerna.

Tråden handlar om något annat, håll er till trådens ämne!

Mvh Olof Wahlberg

Låter inte så farligt med andra ord Annars så tycker jag det verkar vara en hel massa man måste tänka på... Fast det kanske är för att jag hänger här för mycket utan att ens ha fått iPoden

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-22 21:56

Har vi nån steg-för-stegguide för detta med cross-platform-iPOds?

Om jag har en Mac hemma, där jag vill (auto)synka iPoden med iTunesbiblioteket, men har PC på skolan där jag vill använda iPoden som hårddisk. Alltså måste den FAT32-formateras, men jag får ju inte installera programvara där.

Då måste jag ta hem iPoden till en kompis med XP och formatera iPoden där, men kan jag då välja att "knyta" den till min mac hemma eller kommer den att välja XP-datorn för tid och evighet? Är iPod-uppdateraren ett enskilt program som kan köras och formatera iPoden utan att låsa den till den datorn?

Kommer ajg att kunna uppdatera en FAT32-iPod från min iMac?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-02-22 22:10

Din iPod kommer inte att bli knuten till din kompis dator. Jag tror att du kan få frågan (om du startar iTunes på kompisens dator) men det är ju bara att svara nej isf.

Tyvärr kan du inte uppdatera din "pc-ipod" på din mac, eftersom du då skulle göra om den tillbaka till en "mac-ipod".

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-22 22:15

gud så jobbigt... eller kanske inte. det som händer då är alltså att varje gång jag vill uppdatera går jag till kompisen med XP, formaterar om iPoden, går till min Mac och synkar biblioteket igen. Jaja, det kan man leva med. Inte varje dag man uppdaterar ändå.

Jag installerade macdrive på min pc (använder mac i vanliga fall) och jag har inte behövt formatera den.

1
Bevaka tråden