Hej,
Ber om ursäkt att titeln på min post kanske inte blev den bästa. I vilket fall som helst har jag ett par frågor som ni kanske kan hjälpa mig besvara.
För det första: Jag har en 40 GB 4g Apple pod som kom med en dockningsstation. Jag tycker denna station är väldigt läcker, så jag har den ståendes bredvid datorn. Jag vill ha dockan ansluten till datorn för att kunna släppa ner poden när jag kommer hem, och komma åt musiken på den via datorn. Jag vill även ha den kopplad till stereon via dockningsstationens line-out, för att på så sätt kunna spela musiken på stereon utan att starta datorn.
Detta är i sig inget problem utan problemet uppkommer då jag dessutom vill ladda poden då den står i dockan, oberoende om datorn är påslagen eller ej. Då datorn är påslagen laddas poden via USB-kontakten, men då den är avslagen måste jag byta kabel för att den ska laddas (till vägguttagets kabel).
Fråga 1: Hur löser jag att alltid få laddning, utan att byta kabel i dockan (från usb till vägguttag och vice versa) beroende på om datorn är påslagen eller ej.
Fråga 2: I denna tråd sägs det att laddning via USB bara fyller batteriet till 80 %. Stämmer detta?
Fråga 3: Då jag just nu bara har USB 1.1 på mitt moderkort söker jag efter ett billigt USB 2.0-kort som fungerar klockrent i Win XP. Är det någon som har ett förslag på dylikt kort? Ju billigare desto bättre jag har kikat på Zebramedia och Webhallen.
Fråga 4: Är det någon skillnad mellan USB 2.0 och FireWire mer än den (teoretiska) hastigheten vid praktisk användning (såsom laddning, osv)? i.e. bör jag hellre köpa ett FireWire-kort?
Fråga 5: När jag ansluter iPoden via min USB 1.1-anslutning tar det ca. 1 minut innan den hittar och visar den som en enhet i Utforskaren, Ephpod och/eller Itunes. Under denna minut är datorn väldigt seg. Vad beror detta på?
Många frågor blir det, men jag är glad ifall någon orkar reda ut åtminstone ett par av dom.
Tack på förhand!