Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har iPod så dålig editering av playlists?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-26 00:27

Hej,

Satt och diskuterade med en kompis tidigare ikväll om våra pods. Vi började fundera på varför Apple inte gjort det enklare att skapa och ändra i playlists på själva iPoden (och inte via datorn).

Ponera att man sitter på tåget och får en sjuhelsikes lust att lyssna på lite blandad rockmusik. Man börjar således klicka ihop lite blandade dängor i en On-The-Go playlist. Plötsligt ångrar man sig och vill istället ha "That ain't love" med REO Speedwagon som nästa låt och inte, där den nu ligger, sist. I dagens läge kan man inte knuffa upp den låten i playlisten, utan får vackert vänta tills alla låtar fram till den spelat, eller så får man byta manuellt.

Jag kan förstå att det blir knepigt med inläsningen från hårddisken om man tillåts flytta kring låtarna i sin playlist medan de spelar, men man kan inte ens ändra i playlists på sin pod när den är tyst och inaktiv utan man är vackert hänvisad till närmaste dator med lämplig programvara.

Varför är det på detta vis? Vi är nu uppe i 4:e generations iPods och det är väl ingen alltför avancerad funktion att lägga till? Något skäl måste det väl finnas?

Ursprungligen av Mag00:

Hej,

Satt och diskuterade med en kompis tidigare ikväll om våra pods. Vi började fundera på varför Apple inte gjort det enklare att skapa och ändra i playlists på själva iPoden (och inte via datorn).

Ponera att man sitter på tåget och får en sjuhelsikes lust att lyssna på lite blandad rockmusik. Man börjar således klicka ihop lite blandade dängor....

Jag lyssnar oftast med random-funktion så just ditt problem har jag inte råkat ut för.
Jag saknar däremot att inte kunna plocka bort låtar ur spellistor, förslagsvis på samma sätt som man lägger in dem (markera + hålla inne mittknappen). När man är i spellistan har ju den knapptryckningen ingen annan funktion.
Jag förstår faktiskt inte varför de inte tänkt på det - det är ju ganska lätt att lägga in låtar av misstag.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-26 14:29
Ursprungligen av pangpang:

Jag lyssnar oftast med random-funktion så just ditt problem har jag inte råkat ut för.
Jag saknar däremot att inte kunna plocka bort låtar ur spellistor, förslagsvis på samma sätt som man lägger in dem (markera + hålla inne mittknappen). När man är i spellistan har ju den knapptryckningen ingen annan funktion.
Jag förstår faktiskt inte varför de inte tänkt på det - det är ju ganska lätt att lägga in låtar av misstag.

i on-the-go-listor kan du ta bort spår genom att hålla in knappen, på samma sätt som du lägger till spår - de blinkar.
fungerar inte detta har du nog för gammal firmware.

• Medlem
  • 2005-01-26 21:50
Ursprungligen av erik:

i on-the-go-listor kan du ta bort spår genom att hålla in knappen, på samma sätt som du lägger till spår - de blinkar.
fungerar inte detta har du nog för gammal firmware.

Testade just detta, och det verkar fungera fint. Det fungerar dock inte i redan sparade listor, vilket är synd.

Det är ingen som har sett någon kommentar av Apple i frågan om det svaga stödet för editering när man är på språng?

Ursprungligen av Mag00:

Testade just detta, och det verkar fungera fint. Det fungerar dock inte i redan sparade listor, vilket är synd.

Det är ingen som har sett någon kommentar av Apple i frågan om det svaga stödet för editering när man är på språng?

Aha, tack!
Mitt problem var nog att jag var inne och pillade i redan sparade listor.

• Medlem
  • 2005-01-26 12:48
Ursprungligen av Mag00:

Plötsligt ångrar man sig och vill istället ha "That ain't love" med REO Speedwagon som nästa låt och inte, där den nu ligger, sist.

Dagens I-lands problem! LOL!

1
Bevaka tråden