Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt iMac - använda iPod

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Igår beställde jag en ny iMac G5. Har aldrig använt Mac utan enbart PC. Ska bli en förhoppningsvis angenäm upplevelse.
Jag har idag en iPod 40 Gb som jag fram tills nu haft kopplad till PC:n för överföring från iTunes på PC:n. När Macen kommer vill jag ha hela mitt nuvarande musikbibliotek från PC:n även på Macen. Vad jag förstår så går det inte att föra över låtar direkt från iPod till en dator, utan man måste i så fall lägga över de album man vill ha i iPod:s "hårddiskläge". Eller går det att "öppna" iPod:s musikmapp och föra över de till Macen direkt?

Kan även berätta att det var iPod:en som fick mig att falla för Mac... Underbar design och lika underbar funktion!

Förresten, om jag stänger av att spelaren ska uppdateras automatiskt på min Mac-dator, så kommer väl musikbiblioteket att förbli orört, och då borde jag väl kunna använda iPod:en både på PC:n och Macen?

Tack på förhand!
/ Henrik

Jag har pulat en del med ditt problem, dels till mig själv och dels till min flickvän, det enklaste är att hitta ett program (sök på versiontracker) som kan slänga över låtarna på macens hårdisk, eller att du sättre upp ett lokalt nätverk och kopierar.

Sök på forumet och du kommer att hitta svar. Jag kan också rekommendera att dus öker på 99mac.se för frågor om att sätta upp nätverk mellan mac och PC

Ursprungligen av Olof Wahlberg:

Jag har pulat en del med ditt problem, dels till mig själv och dels till min flickvän, det enklaste är att hitta ett program (sök på versiontracker) som kan slänga över låtarna på macens hårdisk, eller att du sättre upp ett lokalt nätverk och kopierar.

Sök på forumet och du kommer att hitta svar. Jag kan också rekommendera att dus öker på 99mac.se för frågor om att sätta upp nätverk mellan mac och PC

Tack för ditt svar!

Det här med att sätta upp nätverk mellan datorerna, behövs det bara en vanlig nätverkssladd mellan nätverkskorten och sen köra? Eller behöver man göra massa inställningar i XP resp. OS X för att de ska "hitta" varandra?

Annars borde det väl fungera att om man har iPod:en i dockan, så borde väl den dyka upp i iTunes-fönstret? Då kan man ju spela musiken direkt från iPod:en om du förstår? Då behöver man ju i princip inte lägga över musiken till hårddisken (även om det då såklart förutsätter att man alltid har iPoden vid datorn).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-05 23:33
Ursprungligen av Henke-Benke:

Tack för ditt svar!

Det här med att sätta upp nätverk mellan datorerna, behövs det bara en vanlig nätverkssladd mellan nätverkskorten och sen köra? Eller behöver man göra massa inställningar i XP resp. OS X för att de ska "hitta" varandra?

Annars borde det väl fungera att om man har iPod:en i dockan, så borde väl den dyka upp i iTunes-fönstret? Då kan man ju spela musiken direkt från iPod:en om du förstår? Då behöver man ju i princip inte lägga över musiken till hårddisken (även om det då såklart förutsätter att man alltid har iPoden vid datorn).

Självklart kan du göra så att du spelar upp musiken direkt från iPoden. Inga problem.
Det helt klart enklaste skulle vara att tömma iPoden, kopiera musiken från PC'n i hårddiskläge, lägg in musiken på iMacen och du är igång.

Lite krångligare blir det om du ska göra nätverk mellan PC'n och iMacen. Allt du behöver är dock nätverkssladden. Den behöver inte vara korskopplad, datorn känner av vilken slags sladd det är automatiskt (min iBook gjorde det i alla fall).
Sen är det lite inställningar som behöver göras. Tillvägagångssätt borde du hitta i hjälpavsnittet i OSX (Äpple+shift+?) och konsultera även forumet på www.99mac.se för vidare hjälp.
Kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men det var inte så svårt. Det var lite inställningar i Windows att pilla med, inget avancerat.
Tar du dig tid med att fixa nätverket kan du iofs ha användning av det vid andra tillfällen. Kan ju vara värt mödan.

Lycka till!

Tackar tackar!

Då får det nog bli nätverkssladd. Möjligen även ditt första förslag, att tömma iPoden och sedan lägga över allt igen. Vi får se! Jag har nämligen lite tid att fundera, eftersom det lär dröja innan Apple Store har skickat iMac:en. Står på leveransstatus att den ska skickas "on or before 23/2 2005".

Är det någon som vet hur det där fungerar, om det står att den ska skickas på eller före 23/2, kan den i princip vara färdig t.ex. den 12/2 om pengarna kommit till Apple? Eller får jag rulla tummarna till den 23 och hoppas att den skickas iväg först då? Har kikat på 99mac.se, men har läst lite olika svar. Någon som har erfarenhet av Apple Store och deras leveransbesked?

Jag väntade 5 veckor på min PB men den var BTO också iofs (Built to Order?)

För att sätta upp ett nätverk så räcker det som sagt var med ett tp-kabel, gå in i din win maskin och kolla upp datorns namn (det finns på något smart ställe) sedan trycker du äpple+k på din imac och skriver in:

smb://datornsnamn/

och sen får du se till att ha delat ut din musik mapp på nätverket (högerklick och delning osv.)

Mvh Olof

1
Bevaka tråden