• Medlem
  • 2005-02-07 10:45

I helgen testade jag för första gången att koppla min iPod Photo till projektor för att visa ett bildspel. Jag tänkte dela med mig av de första intrycken.

Jag förde först över ett 40-tal bilder i full upplösning till min iPod. Bilderna var tagna med en 3-megapixel-kamera och hade en storlek på 2-3 MB vardera. Sedan kopplades iPod via dockningsstationen till en projektor (Panasonic PT-AE700) med hjälp av en s-video-kabel av god kvalitet. Bildspelet visades på en 60"-duk.

Jag blev helt klart imponerad över hur bra det såg ut. Tidigare har jag använt min bärbara dator för att visa bilder med projektor (inkopplad via VGA-kabel) och även om bilden från iPod inte riktigt nådde upp till detta alternativ vad gäller skärpan så är jag mycket nöjd. En iPod Photo är helt klart ett mycket bekvämt alternativ för att ha med sig sitt digitala fotoalbum och kunna visa bilderna i stort format med bra kvalitet. Precis som jag hoppades att den skulle vara.

Jag har också testat att koppla den till en enklare projektor med lägre upplösning. Resultatet var OK även här med hänsyn till de lite sämre förutsättningarna.

/Galex