Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägg till mp3, utan Itunes + mer

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-11 04:00

Kan man lägga till mp3 i ipod shuffle utan att använda itunes? Browsar man sig in ser man ju flera mappar med mp3:or. Testat och tagot bort alla och lägga till egna, men det ville sig inte. Sen är det ju samma musik i alla tre mapparna... Hmmm

Slutar aldrig den orange lampa blinka när den är placerad i laddningsläge, dvs inpluggad i ibooken`?

Jätte fin spelare iallafall-

iTunes är att föredra då det är löjligt smidigt, men alternativ som finns för vanliga iPods borde väl funka med Shuffle oxå.

Blinkande gul lampa är väl att Shufflen är monterad som disk (do not disconnect), omonterad så lyser den väl gul under laddning och grön när den är klar.

Inte bara fin, jättebra oxå.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 09:03
Ursprungligen av Pär:

Blinkande gul lampa är väl att Shufflen är monterad som disk (do not disconnect), omonterad så lyser den väl gul under laddning och grön när den är klar.

"Omonterad"? Det står i instruktionsboken att den lyser gult tills den är färdigladdad då den skall lysa grönt tills man tar ut den. Jag har endast laddat den första gången än så länge, men då blinkade den gult i fyra och en halv timme tills jag kände mig tvungen att ta bort den från datorn och prova den. Vad menar du med att ladda den "omonterad"?

Är det för övrigt normalt att det tar cirka en halvtimme att föra över en halvgiga till Shufflen?

Ursprungligen av Fabian:

"Omonterad"?

Inte monterad i filsystemet.

Citat:

Är det för övrigt normalt att det tar cirka en halvtimme att föra över en halvgiga till Shufflen?

USB1.1 har väl runt 14MB/s som max, men uppskattningsvis runt 5MB/s över längre tid (om det finns något mer på USB-bussen).
500MB (halv gigg) / 5 MB/s ger 100sekunder vilket är runt två minuter.
Tycker dina siffror låter mycket konstiga, även om Shufflen är lite saktmodig med att generera sina "interna spellistor". Flyttar du filerna en och en?
I praktiken borde en autosynk/autofill från iTunes ta fyra minuter eller något...
Rimligen halva tiden via USB 2.0

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 11:09
Citat:

500MB (halv gigg) / 5 MB/s ger 100sekunder vilket är runt två minuter.
Tycker dina siffror låter mycket konstiga, även om Shufflen är lite saktmodig med att generera sina "interna spellistor". Flyttar du filerna en och en?
I praktiken borde en autosynk/autofill från iTunes ta fyra minuter eller något...
Rimligen halva tiden via USB 2.0

Jag ger den en spellista i iTunes, precis som med minin. Jag har en nyinköpt iBook (4G). Allt bör vara anpassat för att fungera ihop. Skulle det ta fyra minuter? Det låter trevligt. Med en halvtimmes filflyttning blev jag lite orolg att detta kunde bli ett besvär.

Observera att det var första gången, om det nu gör någon skillnad.

Det är inte så att det tar tid att bränna in filerna i flashminnet?

Är båda USB-portarna på iBooken lika snabba, eller har jag lyckats använda en långsam?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 22:14
Ursprungligen av Pär:

Inte monterad i filsystemet.

USB1.1 har väl runt 14MB/s som max, men uppskattningsvis runt 5MB/s över längre tid (om det finns något mer på USB-bussen).
500MB (halv gigg) / 5 MB/s ger 100sekunder vilket är runt två minuter.
Tycker dina siffror låter mycket konstiga, även om Shufflen är lite saktmodig med att generera sina "interna spellistor". Flyttar du filerna en och en?
I praktiken borde en autosynk/autofill från iTunes ta fyra minuter eller något...
Rimligen halva tiden via USB 2.0

Vad jag vet klarar USB 1.1 12-14 Mbps, dvs megabit per sekund, vilket inte är samma som megabyte per sekund. Enligt denna
sida är hastigheten 1.5 MByte per sekund, och då verkar det rimligt med max 1 MByte/sek, vilket alltså blir drygt 8 minuter för 500 meg, men i praktiken går det nog långsammare. Apropå det, är det någon som har testat detta USB 2-pccard? Jag har en TiBook 1GHz, och skulle gärna ha lite högre hastighet (när jag väl får tag på en Shuffle).

Ursprungligen av pez:

Vad jag vet klarar USB 1.1 12-14 Mbps, dvs megabit per sekund, vilket inte är samma som megabyte per sekund. Enligt denna
sida är hastigheten 1.5 MByte per sekund, och då verkar det rimligt med max 1 MByte/sek, vilket alltså blir drygt 8 minuter för 500 meg, men i praktiken går det nog långsammare. Apropå det, är det någon som har testat detta USB 2-pccard? Jag har en TiBook 1GHz, och skulle gärna ha lite högre hastighet (när jag väl får tag på en Shuffle).

Helt rätt.
Dela med tio på hastigheten och gånger tio på tiden.
(Jag vet det egentligen )
Så 8 min + moms låter rimligare

EDIT: sorry läste inte riktigt att det var en shuffle.

Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 12:13

Visst låter det konstigt med mer än en halvtimme att föra över låtarna till en halvgiga shuffle?

Ni har så rätt - andledningen att det gick så förtvivlat långsamt var att jag hade kryssat i inställningen
"Konvertera spår med högre bithastighet til 128 kbit/s AAC för denn iPod"

Utan detta så tar det endast ett par minuter.

Om du använder winamp kan detta vara ett alternativ, jag använder det själv och är mycket nöjd.

http://www.harrison-fisher.co.uk/mlipod/index.php?page=home

Ursprungligen av gryden:

Om du använder winamp kan detta vara ett alternativ, jag använder det själv och är mycket nöjd.
http://www.harrison-fisher.co.uk/mlipod/index.php?page=home

Men trots allt är ju USB1.1 USB1.1 och skyfflar med max 12mbps i sina ljusaste stunder…
Sen kan man ha program på kinesiska om man vill, USB1.1 är fortfarande USB1.1

Ursprungligen av Pär:

Men trots allt är ju USB1.1 USB1.1 och skyfflar med max 12mbps i sina ljusaste stunder…
Sen kan man ha program på kinesiska om man vill, USB1.1 är fortfarande USB1.1

Jovisst, men jag svarade på orginalfrågan....

Var det någon som hade ett riktigt svar på hur man lägger över låtar utan att använda sig av iTunes? (Ja, det är kanske att föredra men jag skulle föredra att inte använda det.)

Innan jag installerade iTunes dök det upp en "extern hårddisk" eller vad det kallas under "Den här datorn", efter att ha installerat iTunes så gör det inte det längre... inte tvingar de väl en att använda iTunes?

Nån skrev tidigare att den ska gå att använda som ett USB-minne så man t.ex. skulle kunna lägga över en bild eller liknande, men hur ska det gå till om man inte får upp en "hårddisk" att lägga den på?

Tacksam för svar.

Ursprungligen av jlw:

Kan man lägga till mp3 i ipod shuffle utan att använda itunes? Browsar man sig in ser man ju flera mappar med mp3:or. Testat och tagot bort alla och lägga till egna, men det ville sig inte. Sen är det ju samma musik i alla tre mapparna... Hmmm

Slutar aldrig den orange lampa blinka när den är placerad i laddningsläge, dvs inpluggad i ibooken`?

Jätte fin spelare iallafall-

Ursprungligen av Overlaet:

Var det någon som hade ett riktigt svar på hur man lägger över låtar utan att använda sig av iTunes? (Ja, det är kanske att föredra men jag skulle föredra att inte använda det.)

Innan jag installerade iTunes dök det upp en "extern hårddisk" eller vad det kallas under "Den här datorn", efter att ha installerat iTunes så gör det inte det längre... inte tvingar de väl en att använda iTunes?

Nån skrev tidigare att den ska gå att använda som ett USB-minne så man t.ex. skulle kunna lägga över en bild eller liknande, men hur ska det gå till om man inte får upp en "hårddisk" att lägga den på?

Tacksam för svar.

Kolla in en tidigare tråd där samma fråga besvaras...

http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=45580

1
Bevaka tråden