Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur random är random egentligen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-02 11:24

Har alltid min mini på random/shuffle och har märkt en sak: minin spelar ofta vissa låtar och aldrig andra. Jag använder minin ca en timme om dagen uppdelat på några omgångar. Som exempel så spelar den ALLTID "Pony" med Ginuwine medan det finns hundratals låtar som den ALDRIG eller mkt sällan spelar. Hur kan detta komma sig? Är jag helt ute och cyklar eller har någon av er andra märkt samma fenomen? Kanske någon kaosteoretiker eller allmänt mattesnille kan komma med någon lämplig förklaring...

Börjar tröttna på "pony" nu...

/Fexe

• Medlem
  • 2005-03-02 12:36

Jag tycker att jag har märkt att i random skapar iPoden någon slags ordning ändå, t ex spelar några låtar av samma genre efter/i närheten av varandra. Ibland lyckas den göra riktigt snygga övergångar, någongång har det känts som att ha en DJ i fickan

Det är en liknande shuffle algoritm som t ex winamp använder. Slumpmässigheten blir mindre slumpmässig ju större antal låtar du har, och har därigenom en tendens att oavsiktligt välja vissa låtar oftare än andra. Jämför med när man bakar kakor med russin i; häll i en hög med russin i degen och låt matberedaren köra på, oavsett hur länge degen blandas kommer russinen att tendera att klumpa ihop sig.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:11
Ursprungligen av unclesven:

... Jämför med när man bakar kakor med russin i; häll i en hög med russin i degen och låt matberedaren köra på, oavsett hur länge degen blandas kommer russinen att tendera att klumpa ihop sig.

analogi-humor.

vad händer förresten om man har 2 russin? har degens jästid någon betydelse?

• Medlem
  • 2005-03-04 12:57
Ursprungligen av unclesven:

Det är en liknande shuffle algoritm som t ex winamp använder. Slumpmässigheten blir mindre slumpmässig ju större antal låtar du har, och har därigenom en tendens att oavsiktligt välja vissa låtar oftare än andra. Jämför med när man bakar kakor med russin i; häll i en hög med russin i degen och låt matberedaren köra på, oavsett hur länge degen blandas kommer russinen att tendera att klumpa ihop sig.

Tack. För mig låter det som en logisk förklaring.

Jo, det ska vara så slumpmässigt som går.

Se
http://msnbc.msn.com/id/6854309/site/newsweek

I iTunes kan jag märka av liknande fenomen.. det händer då och då att samma låt kommer direkt efter den har spelats när shuffle är på. knepigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 15:45
Ursprungligen av Sloppy Joe:

I iTunes kan jag märka av liknande fenomen.. det händer då och då att samma låt kommer direkt efter den har spelats när shuffle är på. knepigt...

Det om något tyder ju på att det är slumpmässigt, för om du aldrig får upp samma låt efter varandra så måste man ju ifrågasätta hur slumpmässigt det är, tycker du inte?

Sen är ju random och shuffle två olika saker, och i en shuffle borde/ska inte samma låt dyka upp två gånger efter varandra.

1
Bevaka tråden