Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krav på USB 2.0?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min tjej har beställt en iPod Mini och jag gick in och läste och såg att kravet var USB 2.0 (Hon har PC). Är inte säker på att hon har detta, utan kanske bara USB 1.1. Kommer det funka att synka ändå, fast det bara går långsamt?

Mini funkar görbra, om än långsamt, på gamla Mac:ar med USB 1.1 (orginal iMac ex.v.).
Hur det funkar på peze kan man aldrig säga (tycker jag det känns som…)

Okey... tjejen har ju dock PC, men man får väl hoppas...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 20:26

Synkade min mini med USB 1.1 på min PC. Gick rätt långsamt, 1500 låtar tog ca 1 1/2 h. Vet ej hur lång tid det hade tagit med USB 2.0 eller firewire. Någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-13 17:48
Ursprungligen av joje:

Synkade min mini med USB 1.1 på min PC. Gick rätt långsamt, 1500 låtar tog ca 1 1/2 h. Vet ej hur lång tid det hade tagit med USB 2.0 eller firewire. Någon?

Typ 20 minuter.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 22:04

Jag skrev detta i en annan tråd. Men såhär kollar du om datorn har USB 2.0:

Om du har Windows XP: Gå in i Start -> Högerklicka på Den här datorn -> välj fliken Maskinvara -> Klicka på Enhetshanteraren -> klicka på pluset vid USB-styrenheter. Har du någon enhet som inkluderar "Enchanced Host Controller" i namnet så har du USB 2.0. Annars inte (då har du nog USB 1.1). Jag har t ex en som heter: "SiS 7002 USB 2.0 Enchanced Host Controller". Är datorn tillverkad (eller moderkortet egentligen) inom de senaste åren har du nog troligen USB 2.0 inbyggt redan.

Har du inte USB 2.0 går det att köpa USB 2.0-kort som man kan sätta fast i moderkortet, precis som t ex nätverkskort, och sedan användas.

USB 1.1 fungerar men är något långsamt

Jag kör just nu iPod Mini ihop med en gammal Pentum III PC som har USB 1.1. Det går alldeles utmärkt - om än lite långsamt. Annars kan man köpa till ett USB 2.0 -kort för 150:- och sätta i - det skall jag göra. För 200:- får man ett kort med USB 2.0 + Firewire, som erbjuder ännu fler möjligheter till snabba anslutningar av hårddiskar osv.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-03-10 07:02

Jag har bara 1.1 på moderkortet och kollde därför upp detta innan jag beställde. Då hittade jag en hemsida (inofficiell) där en kille hävdade att det rekommenderades att köra 2.0 men utan att någon vettig anledning hade angetts av Apple. Han trodde att det hade med värmebildning att göra.
Så eftersom Apple bara rekommenderar 2.0 borde det väl gå bra?

(Jag köpte ett 2.0-kort i alla fall)

Ursprungligen av Neil's World:

http://www.neilturner.me.uk/2004/Sep/10/ipod_musings.html1.
You can use an iPod with USB 1.1
Apple recommends that you use USB2 but it’s still possible to use USB 1.1 with no problems. You will of course find that file transfers are much slower than they would be using USB2 or Firewire but if you’re stuck on a machine that doesn’t have those (like I am for now) then it’s not the end of the world.

Där finns lite info...

1
Bevaka tråden