Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda iPod Photo 30gb?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 14:48

Hej!
Undrar bara hur länge man ska ladda iPoden första gången. Hört allt mellan 5-24 timmar och jag vill göra det bästa för batteriet....

Och ja, jag vet att denna fråga är vanlig men hittade ingen ny information.

Hoppas på all hjälp jag kan få för jag vill börja använda ipoden så fort det bara går...

Såvitt jag vet finns inget generellt sagt. Apple själv skriver bara:

Citat:

Step 1: Charge the Battery C onnect iPod photo to the iPod Power Adapter using the iPod Dock Connector to FireWire Cable. The built-in battery is 80-percent charged in about three hours, and fully charged in about five hours.

Step 2: Install the Software
osv

Jag tycker inte du ska lägga mer än 5h på att ladda upp den.

Här kan du läsa lite mer om vad Apple skriver om iPodens batteri:
http://www.apple.com/batteries/ipods.html

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 15:59

Men ladda den bara tills det står "Laddad" så blir det nog bra.
För mig tog 1a laddningen 4h (som det ska ta).
//Jakob

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 20:31

Men upplever ni att ni har en bra batteritid ändå? Alltså att den spelar 14-15 timmar utan problem?
Sen ska man väl inte ladda ipoden varje dag för att hålla livslängden uppe?

Ursprungligen av AndreasJ:

Men upplever ni att ni har en bra batteritid ändå? Alltså att den spelar 14-15 timmar utan problem?
Sen ska man väl inte ladda ipoden varje dag för att hålla livslängden uppe?

Jag har inte en photo men väl en mini och jag upplever att batteritiden väl lever upp till förväntningarna. Jag laddade till den var full första gången. Sen är det ju också så att den angivna tiden är 15h i sträck. Om man använder den 1h om dagen blir det inte 15h totalt eftersom den drar batterier även i standby.

Vad det gäller laddning skriver apple själva (se länken ovan):

Citat:

For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Be sure to go through at least one charge cycle per month.

En cykel är urladdning till tom och sen uppladdning till full.

Jag synkar min mini nån gång i veckan, ibland får den ladda upp, ibland bara sitta i nån timme. Jag orkar liksom inte hålla på och oroa mig varje dag över att optimera användandet för att förbättra batteriets livstid. Med tanke på att priserna sjunker kommer det kosta i stort sett lika mycket att köpa ny som att byta batteri när det gamla är så dåligt att man inte pallar längre.

Laddning medans man arbetar med itunes??

Hej!

Jag har köpten ipod photo och har lite funderingar på batteriet....för det första tycker jag att stapeln sjunker ganska snabbt? är det normalt?

För det andra, spelar det någon roll för batteritiden om man laddar lite då och då? Jag menar, den laddar ju automatiskt när man kopplar den till datorn när man ska jobba med itunes och skapa spellister och så.....

För det tredje: Drar den mer batteri om man har en omslagsbild inlagd? Jag har inte på ljuset hela tiden men ändå....?

bearboy:
1 Det är normalt, apple säger att det inte går att lite på den mätaren.

2 Nej, det ska inte spela någon roll. Mer info finns på apple.com

3 Vet ej.

1
Bevaka tråden