Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld förklarar driftstoppet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar faktiskt inte hacka på MacWorld personligen men det här var faktiskt lite för kul för att missa:

En medlem frågar MacWorld vad som hände när deras hemmabyggda forum och annonssystem slutade att fungera.

Nils Holmlöv svarar:
Det här är lite löjligt, men faktum är att servern gick ner i vila.

Vår server är en G4 Cube. För de som inte känner till det så har den en liten touch-knapp på ovansidan som omedelbart sätter datorn i vila. Det räcker med att man snuddar på den (det känns som att det skulle räcka med ett varmt vinddrag egentligen) för att servern ska gå ner i vila.

Det här vore inte ett problem, om det inte vore för det att den står i ett rum fullt med andra servrar (inte MacWorlds) där det går en massa människor. Det är lätt att komma åt den där lilla knappen, och i oväsendet från alla de andra servrarna hörs det inte ens att vår server går ner i vila.

Men vi har hittat en högteknologisk lösning bestående av papper, kartong, tejp och suddgummi. Två suddgummibitar på varsin sida om knappen, en kartongbit ovanpå suddgummibitarna, tejp för att fixera allt, och en fasttejpad papperslapp med texten "Server - rör ej!" ska väl förhindra klåfingriga och missöden från att försätta servern i vila igen.

Hehe, jag har en annan skön.

Jag försöker surfa in på min gamla arbetsplats hemsida och kommer inte fram. När jag inte kommer fram på dag 3 så ringer jag min kompis (som tog över som IT-tekniker efter mig). Han var inte på plats då, men senare fick jag ett mail där det stog "Ja, du....jag vet inte varför men datorn (servern) var avstängd.".

Haha, att ha en webserver 2 dörrar ifrån sitt kontor och inte märka att den inte är igång på 3 dagar är underbart!

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-28 21:29

Driftstoppet gällde bara Macworld forum och inte deras macbörs om jag förstått saken rätt. Macbörsen var ju inte nere helt. Det var bara annonser som var bortplockade. Slarvigt att inte ha nån förklaring till detta.

Ehh...skickligt...

Finns det inte ett alternativ i inställningarna typ "vakna vid nätverksaktivitet" eller liknande.
Kan vara läge att använda isf.

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 09:01

Jag följde inte turerna så noga förra gången köp-o-sälj var nere, men går inte MacBörsen på MW på någon PC-maskin?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:
Jag följde inte turerna så noga förra gången köp-o-sälj var nere, men går inte MacBörsen på MW på någon PC-maskin?

Radannonssystemet och forumet är det som Macpressen körde. Det rullar vidare på Mac. Övriga Macworld.se körs på Windows-server.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Ehh...skickligt...

Finns det inte ett alternativ i inställningarna typ "vakna vid nätverksaktivitet" eller liknande.
Kan vara läge att använda isf.

Jo, och det går ut på att man skickar ett "magiskt" paket adresserat till datorns MAC-adress (inte IP-adressen!). Paketet måste alltså skickas inom samma nätverk, så länge man inte använder ett s.k. riktat broadcastanrop.

Ett smart sätt att använda wake on LAN är t.ex. att en ständigt vaken server nattetid väcker alla OS X-maskiner i en labbsal så att de med olika skript kan rensa temp-kataloger och göra andra optimeringar. Håller på med en sådan lösning i "mitt" labb just nu, otroligt smidigt faktiskt.

Det finns ett färdigt (och väldigt lättanvänt) Perl-program för att väcka sovande datorer:

http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/

Wake on LAN fungerar såvitt jag vet på alla nyare Macar. Kanske lite väl uppenbart för de flesta, men det fungerar bara via en fysisk Ethernet-anslutning. Alltså INTE via Airport.

1
Bevaka tråden