Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vattenskadad ipod!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag var jag ute och gick nära isen, VIPS!!! så ligger jag nere i vattnet med både ipod och mobil i fickan, FAN tänkte jag är jag kravlade mig upp.
När jag gick hem fick min ipod ligga stilla och torka på en handduk.
Efter några timmar böjade jag ladda den men då står det bara "sätt i kortet". :eek:
och mobilen var hel död.
Det värsta var att det var en Ipod Photo 30 Gb och en NOKIA 6230, båda nästan helt nya.
Hjälp vad ska jag gör...?

//Ville H-L

Ursprungligen av Viille:

Idag var jag ute och gick nära isen, VIPS!!! så ligger jag nere i vattnet med både ipod och mobil i fickan, FAN tänkte jag är jag kravlade mig upp.
När jag gick hem fick min ipod ligga stilla och torka på en handduk.
Efter några timmar böjade jag ladda den men då står det bara "sätt i kortet". :eek:
och mobilen var hel död.
Det värsta var att det var en Ipod Photo 30 Gb och en NOKIA 6230, båda nästan helt nya.
Hjälp vad ska jag gör...?

//Ville H-L

Gråta...

Låt den torka, öppna gärna om du kan. Sen försöker du påstå att den bara har lagt av och inte funkar längre och hoppas du får en ny på garantin...

Aj aj det är ju dåligt. din mobil och ipod kunde ha överlevt om du inte hade försökt sätta på eller ladda dom samma dag. Om något hamnar i vatten så ska du ABSOLT inte försöka sätta på dom. Du ska ta ut batteriet och låta prylen torka i en eller 2 veckor. Försöker du att sätta på prylen när den är blöt eller fuktig så kommer det att bli kortslutning och då pajar prylen. Låter du den ligga och bli helt torr så är chanserna väldigt stora att den kommer att överleva.
Det finns chans att betteriet kanske pajar men själva prylen överlever i dom flesta fallen. Min lillebrors nokia 7210 blev tvättad i tvättmaskinen men jag öppnade den och lät den torka i två veckor och det slutade med att den överlevde.

Nu när du har testat mobilen och din ipod och dom inte fungerar så kan du låta dom torka i någon vecka och testa igen. fungerar dom inte då så är det nog över. När det kommer till vattenskada så är det väldigt lätt att märka om en pryl har blivit vattenskadad eftersom dom mäter med instrument och ser om kortslutning har skett.

Men låt det här bli en läxa att alltid låta elektroniska saker torka i fred...

  • Medlem
  • 2005-04-05 19:01
Ursprungligen av homeboy87:

Aj aj det är ju dåligt. din mobil och ipod kunde ha överlevt om du inte hade försökt sätta på eller ladda dom samma dag. Om något hamnar i vatten så ska du ABSOLT inte försöka sätta på dom. Du ska ta ut batteriet och låta prylen torka i en eller 2 veckor. Försöker du att sätta på prylen när den är blöt eller fuktig så kommer det att bli kortslutning och då pajar prylen. Låter du den ligga och bli helt torr så är chanserna väldigt stora att den kommer att överleva.
Det finns chans att betteriet kanske pajar men själva prylen överlever i dom flesta fallen. Min lillebrors nokia 7210 blev tvättad i tvättmaskinen men jag öppnade den och lät den torka i två veckor och det slutade med att den överlevde.

Nu när du har testat mobilen och din ipod och dom inte fungerar så kan du låta dom torka i någon vecka och testa igen. fungerar dom inte då så är det nog över. När det kommer till vattenskada så är det väldigt lätt att märka om en pryl har blivit vattenskadad eftersom dom mäter med instrument och ser om kortslutning har skett.

Men låt det här bli en läxa att alltid låta elektroniska saker torka i fred...

Instämmer med homeboy87. Gjorde samma fel i somras när min T310 plötsligt plumsade i vattnet. Girig som jag var gjorde jag samma som dig misstag och frågade inte någon först. Tänk som sagt på det till nästa gång...

/Hampus

Det du ska göra är att utnyttja din hemförsäkring, som jag för din skull, hoppas att du har.

  • Medlem
  • 2005-04-06 22:42

..tyvärr så syns det direkt om telefonen/ipoden är vattenskadad! Blir missfärgningar och ärgningar på kretskorten vilket gör att signalerna inte går fram. Så att hävda att den inte är vattenskadad kommer bara göra att du framstår som en lögnare i butik!

6230 är ju relativt enkel i sin konstruktion och inte allt för svår att öppna om du har rätt mejsel. Låt telefonen torka o har du inte tur så köp isopropanol på apoteket, plocka isär telefonen o tvätta kretskort, tangetbord med tandborste o iso. Värt ett försök.

Vad gäller ipoden är det ju lite knivigare och har inga direkta tips... har läst om folk som lagt sina telefoner i isopropanol "bad" och sen låtit dem torka...skall tydligen rensa ärgningar...men vet inte om det funkar, kan ju va värt ett försök om du inte har nån drulle på hemförsäkringen...o invänta vidare svar i forument...

...akta dig för isen!

Det är bäst att du använder dig av hemförsäkringen. Det Patzy säger är rätt men eftersom du redan har försökt ladda eller sätta på prylarna så har kortslutning redan skett och då finns det ingen som kan rädda dina prylar.

  • Medlem
  • 2005-04-07 15:09

Min gamla T28 blev tvättad i tvättmaskin, det första jag gjorde var att låta den stå på tork i tre-fyra timmar, sen försökte jag sätta igång den. Men inget hände.

Tre dagar senare testar jag igen, genom att hålla telefonen upp-och-ner och samtidigt hålla in alla knappar. Vipps så gick den igång! Funkar helt perfekt idag. (förutom att en "pixel" är död i skärmen)

Vattentätt fodral is the shit.

1
Bevaka tråden