Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shuffeln har bättre ljud än Ipod/Ipod mini

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intressant utförligt test där shuffeln visar sig ha bättre ljudkvalitet än dess storebröder

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1777890,00.asp

http://home.comcast.net./~machrone/playertest/playertest.htm

http://shufflehacks.blogspot.com/

Lite intressant med det där testet. Ipod G4 eller ipod photo testas knappast.

Ursprungligen av homeboy87:

Lite intressant med det där testet. Ipod G4 eller ipod photo testas knappast.

Skillnaden i ljudkvalié verkar ligga i att shuffeln är flashbaserad och ej hdd. Då innefattas även g4 samt photo

mm men mini och gen 4 är väll samma ändå på typ alla punkter utom storlek och volym?

Ursprungligen av Herodude:

mm men mini och gen 4 är väll samma ändå på typ alla punkter utom storlek och volym?

skilljer även i batteritid clickweel osv, men vad jag vet så skall ljudet vara sak samma

Äh… Sådana mätningar har inte så mycket med musik att göra…

Shuffeln mäter bättre på 40Hz fyrkantsvåg än Ipod/Ipod mini borde vara en mer korrekt rubrik…

Ursprungligen av Pär:

Äh… Sådana mätningar har inte så mycket med musik att göra…

Shuffeln mäter bättre på 40Hz fyrkantsvåg än Ipod/Ipod mini borde vara en mer korrekt rubrik…

Shuffel har en mer korrekt basåtergivning som rubrik e bäst.

I mina vaxfyllda öron låter faktiskt tjejens Shuffle snäppet bättre än min Mini... Svårt att förklara vad det är som låter annorlunda, men nåt är det.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 09:40

Samma här, det är på något sätt klarare ljud än i min 3g...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-04-22 21:54

Vore intressant att se hur den uppför sig vid högre belastningar... Mina lurar är på 300Ω (Sennheiser HD650)

De låter dock riktigt trevligt tillsammans med Shufflen

  • Medlem
  • Höör
  • 2005-04-22 22:12

Har också hört att shuffle'n har bättre kräm än andra modeller...
:rolleyes:

Shit alltså... Är riktigt frestad att skaffa en Shuffle... Den är ju bara så grym!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-04-22 22:52

Den är ju inte volymbegränsad som de andra antar jag.

Men köper jag en mini kommer jag att låsa upp den. Kul dock med de här lurarna, man kan lyssna på rätt hög volym innan det gör ont, eftersom de släpper ut en del av trycket (öppen konstruktion)...

Ursprungligen av JonesH:

Den är ju inte volymbegränsad som de andra antar jag.

Men köper jag en mini kommer jag att låsa upp den. Kul dock med de här lurarna, man kan lyssna på rätt hög volym innan det gör ont, eftersom de släpper ut en del av trycket (öppen konstruktion)...

Tyvärr är även shuffeln volymbegränsad med, men det finns program för att öka volymen i på dina mp3 när de laddas in på shuffeln, Jag har koss porta pro till min shuffle och de lurarna drivs med aktoritet av shuffeln utan att jag höjt volymen på låtarna..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-04-23 16:54

Jasså, där ser man. Men att mixtra med gain på låtarna känns som att det orvivelaktigt kommer att leda till distorsion...

Jävligt sjuk gräns det där har jag alltid tyckt. Visst är det fransmännen som har nån töntig gräns på "100 dB"? Idioter som ine kan nåt om ljud isåfall.

Plus att det sabbar för alla som lyssnar på klassisk musik som ofta är lägre mastrad.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-04-24 12:32

ah. hittade goPod som verkar låsa upp begränsningen, inte gaina upp låtarna. Perfa.

Ursprungligen av JonesH:

ah. hittade goPod som verkar låsa upp begränsningen, inte gaina upp låtarna. Perfa.

alright, har också kollat gopod med när jag testa den så verkar den inte funka till ipod shuffle, får kolla igen de kanske har uppdaterat den

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 00:17

Tänk på att dessa mätningar av fyrkantvåg är med en 32 ohm hörlur (apples). Vad de visar är att basen faller vid lägre frekvenser (bildar ett högpassfilter). Jag känner inte till impedansen i basen på dessa hörlurar.

Om man skulle använda ett par Koss Porta Pro så är minimumimpedansen 62 ohm vid 1.5 kHz och i basen stiger impedansen till en topp på 125 ohm. Med dessa hörlurar kommer alltså lasten bli enklare och basen bättre.

En annan sak är att tonkurveavvikelser på ex Koss Porta Pro är inom 27 dB mellan 20 Hz till 20 kHz.

En tredje är att vår förmåga att höra skillnader på rena toner under 50 Hz är dålig. Sen när musiken kommer till så maskeras effekten av lägre toner och man "hör" oftast inte toner under 50-60 Hz alls. Dock kan man känna dessa toner om man spelar på högtalare, dock ej med hörlurar.

Dock skulle det naturligtvis vara snyggast om alla iPods uppförde sig som Shuffle, så man slapp bry sig om hörlurens impedans.

Skulle ett andra generationens batteri på minin göra skillnaden som syns mellan mini gen 1 och mini gen 2? Nån som vet om det sitter samma värde på utgångskondingen i dessa spelare?

1
Bevaka tråden