Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skakminnet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPodden tar ju en sådan hemskt tid till att byta låt, och ändå säger den att den använder 25 minuters antiskak minne, kan den inte lägga på alla låtar på den från spellistan man kör? Borde inte det gå?

Ipod har 25 minuters skakminne och i megabyte är det 25 minuter(1mb=1min) och det spelaren är att den lägger dom näst kommande låtarna i falshminnet vilket gör att det inte ska gå slött att spela nästa låt. Ibland kan det gå lite långsamt att byta till låt nummer 12 om man nu är på låt nummer 2. För att låten ska spela så måste spelaren leta efter låten och slänga in den i ramminnet tillsammans med låtar som kommer efter.
Självklart så minskar skaka minnet om du har större låtar. Själv har jag inte någon problem med fördröjningen, visst kan den märkas men den är inte jätte störande. Man stöter på samma fördröjning när man sitter vid datorn. Vill du inte ha en mp3spelare med fördröjning så är det bara att köpa en flash spelare.

Ursprungligen av homeboy87:

(...) Ibland kan det gå lite långsamt att byta till låt nummer 12 om man nu är på låt nummer 2. För att låten ska spela så måste spelaren leta efter låten och slänga in den i ramminnet tillsammans med låtar som kommer efter. (...)

Det jag menar är att det blir liksom en fördröjning mellan låt 1 och 2 som jag tycker skakminnet kunde ändra på, eller är det en omöjlighet?

(...) Man stöter på samma fördröjning när man sitter vid datorn. Vill du inte ha en mp3spelare med fördröjning så är det bara att köpa en flash spelare.

Vid datorn också? Inte i mitt iTunes.. kanske beror på någon inställning.. Jag har för mig att den startar nästa låt 2 sekunder in i den som var innan. Jag skulle aldrig köpa en annan flashspelare! Kanske med undtaget Shufflen.. Älskar min mini, och detta är bara ett litet irritationsmoment..

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-07 09:23

Nu är det ju en viss skillnad på "en sådan hemsk tid" och "en fördröjning" som du skriver.
Menar du låtar som sitter ihop, t.ex. från mixskivor, och att det blir ett litet glapp mellan låtarna, så är det inget som har med skakminnet att göra öht. Det är ett vanligt fenomen och har på sätt och vis med filhanteringen att göra, och är således inget man kan göra något åt. Jag skulle tro att även flash-baserade spelare beter på samma sätt.

Enda sättet att få bort det tror jag är om tillverkarna bygger in någon typ av övertoningsfunktion i spelarna, ungefär så som du beskriver, att nästa låt startar innan den som spelas gått färdigt.

Ursprungligen av Spyder:

Nu är det ju en viss skillnad på "en sådan hemsk tid" och "en fördröjning" som du skriver.
Menar du låtar som sitter ihop, t.ex. från mixskivor, och att det blir ett litet glapp mellan låtarna, så är det inget som har med skakminnet att göra öht. Det är ett vanligt fenomen och har på sätt och vis med filhanteringen att göra, och är således inget man kan göra något åt. Jag skulle tro att även flash-baserade spelare beter på samma sätt.

Enda sättet att få bort det tror jag är om tillverkarna bygger in någon typ av övertoningsfunktion i spelarna, ungefär så som du beskriver, att nästa låt startar innan den som spelas gått färdigt.

Jag har en skiva med 20låtar som är ihopmixade, spelar jag upp den på datorn blire glapp, spelar jag den på cd-spelaren i vardagsrummet (rätt bra cd-spelare) så flytar alltihop och det är aldrig något glapp.

Vad beror detta på?

Jag testade nyss att lyssna på min ipod och märker nästan inte fördröjning alls när jag byter från låt 1 till 2. Men när jag lyssnar färdigt på låt 1 och låt 2 börjar så blir det en jätte liten fördröjning men inte så märkbar. Rättare sagt så har ipod en väldigt kort paus mellan låtarna det går segare på vissa andra spelare. Det hela beror också på dina låtar hur lång tysnad det är på slutet av låten. Förhoppningsvis kommer apple att sätta in funktionen gap-less playback(ingen fördröjning). Rio Karma har cross fade funktion som också finns i itunes men Farbror steve verkar inte vilja att funktionen ska finnas i ipod..:(

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-07 13:27

Det kan ha att göra med vilken spelare du använder på datorn, några är bättre än andra på att hantera skivor med låtar som hänger ihop. Det kan vara en inställning i programmet också, svårt att säga.

Använder du itunes kan du minska glappet genom att använda dig av grossfade funktionen då kan du minska glappet och då få ett bättre flyt. Anledning till att vissa stereo mer eller mindre inte har något glapp är för att många cdskivor spelas utan glass. I datorn är glappet lätt att fixa både i itunes och win mediaplayer men i ipoden är det inte möjligt idagläget.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-07 21:50

Använder du itunes kan du minska glappet genom att använda dig av grossfade funktionen då kan du minska glappet och då få ett bättre flyt. Anledning till att vissa stereo mer eller mindre inte har något glapp är för att många cdskivor spelas utan glass. I datorn är glappet lätt att fixa både i itunes och win mediaplayer men i ipoden är det inte möjligt idagläget.

Men funkar crossfadefunktionen när det gäller vanliga musikskivor?

"cdskivor spelas utan glass" - ???

Ursprungligen av Sartas:

Btw, varför bytte du bort din gamla avatar? Den var ju snyggare...

Ber om ursäkt för min fula nuna - nej, skämt åsido så tyckte jag att det kunde göra ett seriösare intryck med ett foto när jag blev moderator.

Tack för svaren, jag har lyssnat lite själv nu. Det jag har upptäckt är att det mesta av det tysta beror på att låtarna har ett långt "avslut". Om jag vill ändra på det får jag väl gå in på "visa info" i itunes och ändra start och stopptid..

Ursäkta om jag överdrev i första inlägget, Spyder. (Btw, varför bytte du bort din gamla avatar? Den var ju snyggare...)

1
Bevaka tråden