Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Albumnamn???

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-10 17:29

Jag har sökt efter detta mha sökfunktionen men inte fått någpt svar...

Jag sitter och fixxar med låtarna i iTunes.
Av vissa artister har jag bara en låt, och det känns onödigt att ha en albummapp på ipoden då (jobbigt att bläddra...). Nu till min fråga:

Om jag lämnar albumfältet tomt i taggen, kommer då låten komma direkt under artistmappen (utan albummapp)???

Snälla hjälp mig, jag måste få ordning på mitt arkiv...

/Jeppe

Det bästa sättet att få reda på om det funkar är väl att pröva själv..

  • Medlem
  • 2005-04-10 17:55
Ursprungligen av Tobbe:

Det bästa sättet att få reda på om det funkar är väl att pröva själv..

Jo, men det jag får min mini snart och vill ha arkivet fixxat innan, så jag bara kan synca o köra igång

Du har inget svar på min fråga??

Jag använder mig av spellistor, så jag vet inte..

[QUOTE="Kakke"]Jag har sökt efter detta mha sökfunktionen men inte fått någpt svar...

Jag sitter och fixxar med låtarna i iTunes.
Av vissa artister har jag bara en låt, och det känns onödigt att ha en albummapp på ipoden då (jobbigt att bläddra...). Nu till min fråga:

Om jag lämnar albumfältet tomt i taggen, kommer då låten komma direkt under artistmappen (utan albummapp)???

Snälla hjälp mig, jag måste få ordning på mitt arkiv...

Jag hade samma problem och löste det hela med att döpa alla mina "lösa" låtar till samma namn. Alla har samma namn i Artist och Album men i Song Name har jag lagt till korrekt artist samt låtnamn. Detta gör att jag har alla "lösa" låtar samlade på samma ställe och därmed lättare att komma åt. Med lösa låtar menar jag utan album tillhörighet.

Det som händer om du blankar ut album i taggen är att de hamnar under artistmappen i en mapp som heter "Unknown album". Detta om man ställt in iTunes på att själv organisera filerna.

  • Medlem
  • 2005-04-10 21:13

Okej, tack Rickard och Pentax. Men jag skulle ändå vilja ha låtarna under rätt artist :/

Finns det inget sätt så man får en låt direkt under artisten??

Det här med iTunes verkar lite krångligt, jag ahr aldrig kört det innan... Är det nån som har något annat smart tips da? (Jag vet att det finns några såna här trådar redan men någon aktivitet måste det ju vara i forumen )

/Jeppe

Du krabben, nu ska farbror Rickard berätta en liten historia för dig.

iTunes är inte krångligt, det är genialiskt. iTunes är allt man behöver för att kunna rippa, organisera, göra spellistor och bränna sin musik. Det finns inte en anledning i världen till att man ska behöva bekymra sig om hur musiken ligger på hårddisken. Inte en enda! Jag kan verkligen inte fatta varför det skulle vara intressant eller varför man vill bläddra i musiken via utforskaren eller findern. I iTunes har man ju allt man behöver i form av organiseringsmöjligheter och sökningar. Det går inte ens att komma nära utanför iTunes.

Istället använder man spellistor och smarta spellistor för att åstadkomma det man vill nå. Skit i hur det ser ut på hårddisken. Du behöver inte ens kolla där för du kommer åt allt via iTunes.

Säg att man som du vill ha de artister som bara har en eller två låtar i en och samma mapp. Döp då albumet i ID3-tagen för det aktuella låtarna till t ex Singlar. Skapa sen en smart spellista där villkoret= Album är Singlar. Boom får du en spellista med alla singlar och i takt med att du lägger till nya låtar där albumet heter Singlar så hamnar de automagiskt i spellistan! När du sen synkar iPoden förs de nya låtarna automatiskt över. Kan det bli bättre? Dessutom får du alla låtar under albumet Singlar. Nackdelen är dock att du inte kommer se vilken artist det är eftersom iPoden bara visar låttitlen.

iTunes rockar!!

Ursprungligen av Rickard A:

Du krabben, nu ska farbror Rickard berätta en liten historia för dig.

iTunes är inte krångligt, det är genialiskt. iTunes är allt man behöver för att kunna rippa, organisera, göra spellistor och bränna sin musik. Det finns inte en anledning i världen till att man ska behöva bekymra sig om hur musiken ligger på hårddisken. Inte en enda! Jag kan verkligen inte fatta varför det skulle vara intressant eller varför man vill bläddra i musiken via utforskaren eller findern.

iTunes rockar!!

Men Rickard där håller jag inte med dig. Det finns visst anledningar till att kolla i utforskaren. Det handlar om ordning och reda och att ha kontroll över sin dator. Om du låter iTunes ta över så är risken stor att du får ströfiler och onödiga mappar som i slutändan tar upp onödigt mycket diskutrymme eller gör att din hårddisk arbetar mer ineffektivt. Det blir en herrens oreda och jag får själv gå in och städa upp då och då när jag raderat eller bytt namn på albumnamn tex. Om inte det är skäl nog så bör man göra det så att andra fildelare på nätet lättare kan ta del av ens musikarkiv. Standard fildelningsetikett kallas det.
iTunes är bra ja men det finns faktiskt PC-program som bräcker iTunes när det gäller funktion och finess. Ett sådant exempel är Mediamonkey.

Ursprungligen av Pentax:

Men Rickard där håller jag inte med dig. Det finns visst anledningar till att kolla i utforskaren. Det handlar om ordning och reda och att ha kontroll över sin dator. Om du låter iTunes ta över så är risken stor att du får ströfiler och onödiga mappar som i slutändan tar upp onödigt mycket diskutrymme eller gör att din hårddisk arbetar mer ineffektivt. Det blir en herrens oreda och jag får själv gå in och städa upp då och då när jag raderat eller bytt namn på albumnamn tex. Om inte det är skäl nog så bör man göra det så att andra fildelare på nätet lättare kan ta del av ens musikarkiv. Standard fildelningsetikett kallas det.
iTunes är bra ja men det finns faktiskt PC-program som bräcker iTunes när det gäller funktion och finess. Ett sådant exempel är Mediamonkey.

Ströfiler och onödiga mappar har jag aldrig varit med om med iTunes. Det är inställt på att själv organsiera filerna och sköter man bara ID3-taggarna så blir ju allt supersnyggt och prydligt. Ändrar man albumnamnet ja då flyttas ju filerna till en ny mapp. Tvingas man gå in och städa i Utforskaren så gör man ju fel i iTunes.....

Att hårddisken skulle arbeta mer inneffektivt för att iTunes skapar nån mapp extra- nja, då ska man nog ha en dator från 1992 eller så kanske det räcker med Windows?

Att sen göra nåt för att fildelare lättare ska kunna hitta musiken- jag visste fildelare var slöfockar men så illa ställt trodde jag inte det var att man inte ens orkar söka lite. Nej skulle jag nu dela ut min musik skulle jag inte ens ägna en halv sekund åt nån slags fildelningsetikett. Jag ser mer fram emot nya lagen som gör det olagligt att dela ut och tanka- förhoppningsvis stryker massa folk med då.

Ursprungligen av Rickard A:

Att sen göra nåt för att fildelare lättare ska kunna hitta musiken- jag visste fildelare var slöfockar men så illa ställt trodde jag inte det var att man inte ens orkar söka lite. Nej skulle jag nu dela ut min musik skulle jag inte ens ägna en halv sekund åt nån slags fildelningsetikett. Jag ser mer fram emot nya lagen som gör det olagligt att dela ut och tanka- förhoppningsvis stryker massa folk med då.

Hehe, visste att du skulle svara så. Det är imponerande många iTunes användare som stödjer de stora skivbolagen. En aspekt som sällan diskuteras är alla vi som gärna gräver lite djupare i musikvärlden och söker efter kreativa artister på oberoende skivbolag. För oss finns få möjligheter att betala för en digital vara(dessutom ibland väldigt svårt att hitta fysiska skivor) eftersom iTunes Music Store bara stödjer vad giganterna vill tjäna pengar på. Det finns dessutom många oberoende artister som stödjer fildelning eftersom det får folk att upptäcka deras musik och förhoppningsvis komma på deras konserter.

Jag förstår dig Rickard men jag håller inte med.

  • Medlem
  • 2005-04-20 13:46
Ursprungligen av Kakke:

Om jag lämnar albumfältet tomt i taggen, kommer då låten komma direkt under artistmappen (utan albummapp)???

Snälla hjälp mig, jag måste få ordning på mitt arkiv...

/Jeppe

I början skrev jag inget i album-rutan när jag lade in låtar från CD-singlar. Under artistmappen för en viss artist hamnar dessa låtar då i undermappen "All", tillsammans med alla albumspår. På senare tid har jag istället börjat skriva "CD single: Låtnamn" i albumfältet för att få bättre ordning på musiken. Jag kommer att göra på liknande sätt när jag till sist fört över mina 800+ vinylsinglar till digitalt format.

/Galex

Varför inte bara ge tag:en "others" som album för låtar som du inte vet vart dom hör hemma?
Alla lösa låtar hamnar då i stukturen "artist/others/låten" i filstrukturen...
Under ex.v. Artist: The Fall kommer du då ha Albumen: Dragnet, Hex Enduction Hour, Nord-West Gas och Others och i resp album de låtar som hör hemma där med det som inte hör hemma någon speciell stans i "Others"...

1
Bevaka tråden