Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia eller BoStream?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska rekommendera bredband åt en kompis familj som inte är så insatta i bredband. Det ska vara så billigt som möjligt, det är viktigt

Väljer mellan att rekommendera BoStream iStream 0.5 Mbit eller Telia ADSL 0.5 Mbit. Bara det att jag vet inte vilken jag ska rekommendera.

Telia ADSL och BoStream iStream

Vilket ska jag rekommendera och varför?De måste köpa ett modem iaf, de har inte det sen tidigare (snälla inte något USB modem, sett ett från Telia som inte funkade. Blev avskräckt av det). Kan man köpa modem från någon annan än BoStream resp. Telia?

Själv planerar jag att byta till BoStream nu när de finns på Gotland, inte för att det inte fungerat som det ska, utan för att BoStream verkar vara snabba på att få upp hastigheter till skillnad från Telia. Och deras pris är bättre, höjer Telia min avgift från 275 kr till över 300 kr efter nyår byter jag dirket till BoStream.

Tacksam för svar, måste ha bra argument för att de ska köpa det, de är nänligen inte alls mycket för såna här saker sen deras hus gått upp i taxeringsvärde

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 22:57

Rent ideologiskt så säger jag BoStream. har deras 2,5 Mbits ADSL. De är ju billigare per månad än Telia.

Du kan köpa ADSL modem ifrån tex Dustin och kanske Mactoteket (har ni det?).

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-28 23:10

Själv tycker jag Bostream är det bästa valet. Har själv 2,5 Mbit/s versionen som var den första de lanserade.

• Billiga per månad jämfört med telia (298kr vs 375kr)

• En fördel för den som är lite mer data och nätverks intresserad är att man får en egen ip (ej iStream)

• En av de största fördelarna är avsaknaden av inloggning. Det är guld värt tycker jag.

Vad gäller modem så tycker jag definitivt man ska köpa det modemet Bostream eller telia levererar själva. Det fungerar garanterat med respektive leverantörs anslutning och priset är inte dyrar än om man köper ett separat. Kundtjänsten känner ju också till det modemet och det är alltid bra om man får problem.

Ett modem med ethernet samt en egen router är den kombinationen jag skulle rekomendera eftersom du alltid kan använda routern till en ny anslutning om du byter.

/arvid - nöjd bostream-kund

edit:
såg just den lilla * bredvid "Login: Behövs ej*" under iStream. * betyder "Gäller endast med SpeedTouch 510 samt SpeedTouch 510v4" dvs det enda sättet att få ethernet kontakt utan inloggning är att köpa bostreams "egna" modem.

Om man nu trots detta vill köpa ett eget modem finns ju alltid en mass keepalive program att tillgå...

/arvid igen...

[ 29 Oktober 2002, 00:15: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Bostream 2,5 Mbit är det bästa om man vill nå bredbandshastighet enligt Riksdagens rekommendation (gäller endast mottagning dock). Kostar 449 kronor/månad jämfört med 375 kronor/månad för 0,5 Mbit hos Telia.

Annars är iStream 0,5 hyfsat som alternativ för 298 kronor per månad, även om det inte är bredband utan "Turbomodem".

Jag anser att bredband är 2 Mbit/sekund eller snabbare (enligt Riksdagen). Långsammare uppkopplingar är inte bredband och bör snarare kallas för "expressmodem" eller liknande.

BoStream. Mindre problem, ingen login och tjafs.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-10-30 12:13

Instämmer med föregående talare! Jag har iofs inte kört Telia men min BoStream 2.5Mbits ADSL har varit suveränt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 13:00

Bara som motpol, jag gillar inte Telia direkt då dom verkar vara tröga, men jag har inte haft några som helst problem med mitt Telia ADSL.
Har ett program som startar upp automatiskt och ligger alltid i bakgrunden så jag är alltid inloggad, vilket löste det problemet även om det känns helt onödigt.

Fast ip skulle jag uppskattat mycket mer än mitt dynamiska också, även om det inte gör mig något nu då jag har domäner pekande till min dator och dynamisk-ip klient som uppdaterar mitt ip till en central plats.

Skulle dock rent ideologiskt också valt BoStream tror jag, men det är inget fel på Telias ADSL (min erfarenhet).

1
Bevaka tråden