Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Registrering och garanti - hjälp!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har nyligen köpt en Ipod 40GB (4G) av en kompis som fått den i julklapp. Den var helt ny och ouppackad i kartong och inköpt i USA i december 2004. Kvitto hade hon inte fått och således inte heller jag.

Mina frågor är nu:

1. Spelar bristen på kvitto någon roll för garantin, eller räcker det med att jag registrerar Ipoden så framgår det av serienumret när den är köpt osv?

2. Var på nätet registrerar jag den? Kan jag registrera den på den svenska Apple-sajten fast den är köpt i USA?

3. Är det i mitt fall värt att lägga 650 kr + moms på en s k "Apple Care Protection Plan" och förlänga garantin med ett eller två år (verkar finns mycket olika uppgifter om hur lång den förlängda garantin är och vad den egentligen omfattar)?

Mycket tacksam för svar.

// Fnulan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 12:39

1. Ja kvitto måste du fortfarande ha för att kunna bevisa när du köpt den. Samt att du är den riktiga ägaren. Apple kan via serienummret bara se när din Ipod har tillverkats inte när den sålts. har du kvitto så räknas garnatin från datumet på kvittot. Annars från den dag ipoden tillverkades.

Men apple har ändå rätt att kräva att du uppvisar kvitto.

2. Apple.se funkar

3. Tror inte man kan köpa till Apple Care i efterhand. Rätta mig om jag har fel, men det vore konstigt.

Tack för svar!

En annan kompis, som själv köpt sin Ipod 40GB i USA, fick nyligen problem med sin och påstår att han bara registrerade den, felanmälde den och sen kom en kurir efter 2 dagar och hämtade den för utbyte mot en ny. Ingen frågade om kvitto.

Man får väl förlita sig på turen, kanske....

// Fnulan

Ursprungligen av xtrem:

3. Tror inte man kan köpa till Apple Care i efterhand. Rätta mig om jag har fel, men det vore konstigt.

Jo, man kan köpa till Apple Care i efterhand innan den ordinarie garantitiden på ett år löper ut. Däremot förlorar man telefonsupporten redan efter 90 dagar, om man inte köper försäkringen.

Aha!

Och har jag väl köpt Apple Care så har det väl definitivt ingen betydelse att jag saknar kvitto på själva spelaren?

// Fnulan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 22:23
Ursprungligen av Fnulan:

Aha!

Och har jag väl köpt Apple Care så har det väl definitivt ingen betydelse att jag saknar kvitto på själva spelaren?

// Fnulan

Du måste väl visa att du köpt Apple Care inom 1 år från det att du köpte ipoden?

Ursprungligen av xtrem:

Du måste väl visa att du köpt Apple Care inom 1 år från det att du köpte ipoden?

Jag minns inte att de frågade efter det när jag köpte till Apple Care för min Powerbook. Faktiskt var det så att det var Apple som upplyste mig om att garantitiden höll på att gå ut. Fast Powerbooken var ju registrerad så det var säkert det som man gick på.

Man får väl förmoda att mekaniken börjar säcka ihop om apparaten ligger för länge på hyllan. Fast då talar vi om flera år förstås.

De frågar inte efter kvitto (om det inte var nästan ett år sedan den tillverkades, lärdom från annan tråd).

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-12 12:43
Ursprungligen av Fnulan:

Hej,

2. Var på nätet registrerar jag den? Kan jag registrera den på den svenska Apple-sajten fast den är köpt i USA?

// Fnulan

Varför ska man registrera den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 12:45

Därför Apple kräver det.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-12 13:02

Jag har en Amerikansk pod så du menar att jag måste registrera den?
Kan inte fatta varför

Jag tycker inte heller att "Apple kräver det" är nåt tillräckligt skäl :eek:

Jag kommer att registrera min, enbart för att det såvitt jag begriper blir omöjligt att utnyttja garantin annars, utifall att det - Gud förbjude - skulle behövas.

Jag undrar dock hur det fungerar på andrahandsmarknaden. Min "begagnade" Ipod var ju i obruten förpackning och oreggad.

Men hur gör folk som köper en beggad som redan är registrerad?

// Fnulan

  • Medlem
  • 2005-07-23 17:16

Jag har en ipod photo inköpt från japan
Går det inte att se om jag har någon garanti hos apple's hemsida på min ipod??

Ursprungligen av iZad:

Jag har en ipod photo inköpt från japan
Går det inte att se om jag har någon garanti hos apple's hemsida på min ipod??

Har du ditt kvitto kvar så gäller din garantin 1 år från inköps datumet.

jag köpte min Ipod 20 GB från apple.se men jag har inte fått något kvitto? när och hur skulle man få det? och vart regestrerar man sin ipod?

snälla, ingen som handlat där och fått kvitto?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-03 17:17

jag tror att orderbekräftelsen är ditt kvitto.. men jag är inte alls säker.

1
Bevaka tråden