Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hörselskador?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt Expressen http://expressen.se/index.jsp?a=284585 får man hörselskador av MP3 spelare, och uppmanar bl.a. Apple att sänka maxvolymen i sina spelare. Att rikta ett sådant påstående mot Apple är enlgt mig helt befängt, i alla fall i Europa där det finns en inbyggd volymspärr. Visserligen går den att ta bort, men då får man ju skylla sig själv om man får tinitus.

men aftonbladet och expressen! Enligt aftonbladet så får man hjärtinfarkt av kallt väder. Afontbladet och expressen är feta jävla ljugare. Personligen hatar jag dom.

Hur fungerar spärren? Begränsar den vid en viss nivå (decibel)? Finns den på alla ipod, även shuffle?

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-20 21:33

den begränsar maxvolymen till ett visst procenttal av detta.
finns vad jag vet på alla europeiska iPods pga fransmännen.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-06-20 21:44

...eller tack vare, hur man nu väljer att se det.

hehe...

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-20 21:50

hehe, precis.

kort och gott ska man inte lita på skvallerpressen då research är något man oftast inte verkar tillämpa.
dB-nivån man får ut är ju dessutom beroende på hur tungrodda lurar man sitter på. volymnivån i spelaren som är öronbedövande i ett par lurar dränks i omgivningsljudet på ett par andra lurar.

låt bara folk ta ansvar för sig själva istället för att sätta in spärrar till höger och vänster.

när blir jag seniormoderator förresten? är ju trogen och allt, hehe.
inte för att jag vet vad det skulle ge mig mer än en titel, men ändå

• Oregistrerad
  • 2005-06-21 13:16

Bekymret är väl att begränsaren i spelaren (gäller väl de flesta spelare, MD, radio etc), tar ju inte hänsyn till hur hög volymen blir med en godtycklig lur, utan begränsar väl bara elektriskt vad som kommer ut till hörlursuttaget.

Sätter man en trögdriven lur i uttaget blir nivån istället alldeles för låg, eller en extremt lättdriven riskerar volymen istället bli för hög...

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-21 17:34

jag tror precis att det var det jag skrev.

1
Bevaka tråden