Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortering Album > Artist på Artist

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ursäkta den lite kryptiska rubriken.

Vad jag undrar är hur jag ska få iTunes att sortera mina skivor på album i första hand och artist i andra hand. Som det är nu är mina samlingsskivor utspridda över hela spellistan. Jag vill alltså gruppera mina samlingar trots att jag i övrigt listar på artist.

Det finns några frågetecken här, som t ex vart de ska hamna i spellistan, men det spela egentligen ingen roll, albumnamn, först, sist, sak samma, bara de är i grupp...

någon som har några tips?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-18 16:58
Ursprungligen av art is quite useless:

Ursäkta den lite kryptiska rubriken.

Vad jag undrar är hur jag ska få iTunes att sortera mina skivor på album i första hand och artist i andra hand. Som det är nu är mina samlingsskivor utspridda över hela spellistan. Jag vill alltså gruppera mina samlingar trots att jag i övrigt listar på artist.

Det finns några frågetecken här, som t ex vart de ska hamna i spellistan, men det spela egentligen ingen roll, albumnamn, först, sist, sak samma, bara de är i grupp...

någon som har några tips?

klicka på album-rubriken i spårlistningen i iTunes så sorterar den så.

Det vet jag, vad jag vil ha är att den primärt sorterar på artist, sekundärt på album, typ "sort by artist group by album" dvs -> ungefär som en mappstruktur med tex:

Jag vill alltså att blandbanden skall hamna i listan grupperade, ALLTID!

basement jaxx -dsgsfdgs
blandband synth
bob dylan -fggfdfgsdfg
VA - blandband

Förtydligande: Jag vill alltså sortera på album, men att albumen i sin tur skall ordnas på artist.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-18 18:15
Ursprungligen av art is quite useless:

Det vet jag, vad jag vil ha är att den primärt sorterar på artist, sekundärt på album, typ "sort by artist group by album" dvs -> ungefär som en mappstruktur med tex:

Jag vill alltså att blandbanden skall hamna i listan grupperade, ALLTID!

basement jaxx -dsgsfdgs
blandband synth
bob dylan -fggfdfgsdfg
VA - blandband

Förtydligande: Jag vill alltså sortera på album, men att albumen i sin tur skall ordnas på artist.

album är underordnat artist, vad jag märkt. sortering efter artist ger automatiskt efter album under artist.
blandband osv vet jag dock inte. gruppering får du väl fylla i i id3-taggen. känns som att hela iPoden är ett enda blandband av alla inlagda skivor

Jo, den sorterar ju på album under artist, men det är ju itne det jag vill.

Jag vill att mina blandband (som för övrigt är markerade "samling" och har individuella grupperings namn) skall inordnas i listan som album inte som individuella låtar. Vad jag vill är att säga åt iTunes att ALDRIG splittra ett album, inte ens i biblioteksläge men fortfaranade sortera i bokstavsordning på artist på alla spår som inte är blandbandsspår. Typ.

Är detta omöjligt? Har letat runt google som en galning och inte hittat något.

1
Bevaka tråden