Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac köp.... från USA.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-07 09:34

Jag gjorde lite beräkningar om hur mycket en Mac skulle kosta här och i USA om jag köpte den direkt från Apple.

Tog den Mac som de kallar "Perfekt" i AppleStore.

På den amerikanska sidan kostar den $2,999 och på svenska 41,243. En snabb titt på dagens valutakurs visar att dollarn är värd 9,38 (just nu iaf).

2,999 * 9,38 = 28 130
41 243 - 28 130 = 13 113

Macen är allstå 13 113 kronor billigare om man köper den ifrån USA, exkl moms och frakt.
Min fråga är att om jag köper en Mac ifrån USA, vilka olika momser och ev. taxer tillkommer?
Måste jag betala amerikansk moms samt svensk?
Måste man ha nåt fånigt importtillstånd?

25% moms blir det ju.. och tullen är väl runt 5% eller nåt? Frakten blir knappast gratis heller. Man kanske sparar ett par tusen.
Du behöver bara betala svensk moms. Importtillstånd har jag ingen aning om, men man vet ju aldrig.

[ 07 Juli 2002, 10:11: Meddelandet ändrat av: Rog ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 10:57

Räkna inte med att det blir en vidare lönsam affär...och skulle köpet strula så får du det ändå besvärligare!

:rolleyes:

• Medlem
  • 2002-07-07 12:27

Jag tycker det är besynnerligt att det bara är Apple som har de här stora påläggen i Sverige. PC-burkar verkar det vara mindre, om någon, skillnad på.

• Medlem
  • International user
  • 2002-07-07 12:42

Priserna på svenska applestore är med moms titta längst ner på sidan. Priserna på amerikanska applestore är utan skatt. Då visar det sig att det skiljer enbart ca 10%.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hgu:
Priserna på svenska applestore är med moms titta längst ner på sidan. Priserna på amerikanska applestore är utan skatt. Då visar det sig att det skiljer enbart ca 10%.

Ja, och det beror på att EU priserna sattes när dollarn stod i 10,10-10,20 kr. Då skiljde det knappt något mellan US och EU pris. Varför inte Apple sedan justerar ned priserna efter dollarfallet kan man ju fråga sig...

1
Bevaka tråden