Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mac användare - Vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan svejsan!
Jag tog mig friheten att bli medlem fast jag inte är en mac användare. FÖR TILLFÄLLET :).

Till jul ska jag skaffa mig en ny dator och tänker satsa på något lite mer mobilt tänkte jag. Jag är sexton år och går på "teknik programmet" och vi ska snart välja inriktning, min blir "Virtuell design" (html, 2d, 3d sånt...)

Nu är det så att jag blivit stört kär i macar, där planerar jag att köpa en som ni kanske förstått.

Användnings området kommer att vara program som:
Photoshop
Paint shop pro (finns det till mac os?)
Flash
Dreamweaver
och en del andra grafiska/ design inriktade program.
Andra saker som är ganska uppenbara är att jag vill kunna kolla på film (kanske ska börja redigera lite lätt) och lyssna på musik.

"Burkarna" jag kollat på är iBooken (600 mhz, cdrw/dvd) och PB Ti 550 mhz (med cd-rw).
Samtidigt som köpet har jag tänkt att proppa in så jag får 384 mb ram eller 512 mb, så ni vet det.

Tillsist så nämnar jag bara att jag köper en bärbar istället för en stationär (har kvar en PII 450 för stationärt bruk).

Vad tycker ni att jag ska införskaffa? Tips på ställen i Stockholm? Eller bara lite råd? Gem dem till en blivande mac användare då!

Edit: Jag kanske rent av ska skaffa en stationär Powermac G4 867 mhz med en 17 tft skärm?

[ 15-11-2001: Meddelandet ändrat av: ThomasT ]

[ 15-11-2001: Meddelandet ändrat av: ThomasT ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2001-11-15 11:13

Jaså du har hittat hit nu

Satsa på Powerbook G4an om du har råd med en sån. Rejält trevligare att köra dom programen du tänkt dig på en G4.

Huga vilken svår fråga du ställer. Men du kan köra de programmen du listar, utom Paint Shop Pro (den finns mig veterligen inte till mac).

Alla burkar du tittat på är klar för videoredigering (du kan kolla närmare på www.apple.com/se),

Själv funderar jag på att skaffa en Ibook, utöver den stationära Macen jag har. För mig känns det som en väldigt prisvärd bärbar för det jag ska använda den till (lite webb, lite grafik och kanske lite videoredigering utöver surfning och text).

"Problemet" just nu, är att Apple byter operativssystem och just Photoshop och Dreamweaver är inte klara för MacOs 10 - än. Så om du investerar i nya programvaror så är min rekommendation att du väntar med dessa tills de finns till 10:an. (För du skaffar väl dem inte på annat sätt...)

Du bör trycka in mer ram-minne, men jag rekommenderar INTE applestores sinnessjuka priser. Köp hos en återförsäljare istället som brukar hålla ett betydligt lägre pris.

Det jag kan rekommendera är att du går och känner på burkarna hos någon återförsäljare i Stockholm. Tyvärr har jag inga adresser själv, eftersom jag inte bor där.

Personligen tycker jag att du gör ett bra val om du kompletterar din PC med en Mac.

• Oregistrerad
  • 2001-11-15 11:32

Om jag var dig och skulle hade tänkt bära runt på datorn fram och tillbaka till skolan varje dag så skulla jag nog satsa på en ibok.. Lite mindre format än G4:an och verkar vara lite tåligare. Samtidigt så är ju g4:ans skärm större vilket är bra när det gäller bildhantering. Men man kan ju alltid koppla in en externskärm till dem också. Som tidigare talare sa så ska du absulut inte köpa mer minne genom apple store utan från macoteket m.m. Mycket billigare än hos Apple.
Lycka till med ditt inköp...

iBook är nog den mest prisvärda av alla Macar som finns för tillfället, kanske till och med en av de mest prisvärda någonsin!

Men iBooken har sina begränsningar, framförallt en liten skärmyta - ett helvete vid grafikproduktion. Men det är klart, plugga in din nuvarande skärm hemma, så har du en snygg desktop.

Mitt råd är att skaffa den bästa iBooken, du kan använda en större skärm vid sidan om.

• Oregistrerad
  • 2001-11-15 12:16

Om du inte har behov av att "bränna på fältet" och har bestämt dig för att köpa en Ibook så skulle jag köpa den med dvd. För att bränna cd skulle jag sedan köpa en separat firewire brännare för mellan skillnaden.
Lycka till med ditt köp

iBookens begränsning är att den har 1024 upplösning, och extern skärm ger bara dubblering, dvs smma bild i samma upplösning.

men klarar du dig med 1024 rekomenderar jag varmt en ibook, himla trevlig liten sak som man kan ha med sig överallt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2001-11-15 13:24
Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
iBookens begränsning är att den har 1024 upplösning, och extern skärm ger bara dubblering, dvs smma bild i samma upplösning.

Vill inte kalla det en begränsning. 1024x768 räcker jättebra till det mesta.
800x600 som det var på den gamla iBooken var dock alldeles för litet!

Mitt råd är att skaffa den bästa iBooken, du kan använda en större skärm vid sidan om.

Det är bara halva sanningen, det går visserligen att koppla in hur stor skärm som helst, men upplösningen blir, precis som Fredrik skriver, aldrig bättre än 1024. Tyvärr.

Men jag skulle ändå rekommendera iBooken, jag gillar min väldigt skarpt (vilket flitiga läsare av 99mac antagligen hört en gång för mycket redan ;-). Den är smidigare och betydligt mera prisvärd än den stiliga och snabba, men dyra och lite klumpiga PowerBook G4:an.

Vill inte kalla det en begränsning. 1024x768 räcker jättebra till det mesta.
800x600 som det var på den gamla iBooken var dock alldeles för litet!

Jag överlever i 1024, jag jobbar dagligen i den upplösning på en iMac och en iBook, men jag skulle ändå kalla det en stor begränsning, den klart största nackdelen med iBooken. Om man kör program som gillar att slänga upp paletter som t.ex. Dreamweaver så är det i allra minsta laget.

Eller, om den finns kvar efter jul, köp en G4 400 eftersom de nästan är nere i samma pris som en iBook dvd...

Nackdelen är väl storleken, men jag hade plastpowerbooken innan, vill minnas att den vägde 2,9 kg, inga problem, så det borde ju inte 2,2 kg vara heller...

Funderar du på att skaffa en stationär Mac så måste jag rekommendera dig att vänta till efter Macworld Expo i San Fransisco i januari. Då kommer det troligtvis nya PowerMacar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Funderar du på att skaffa en stationär Mac så måste jag rekommendera dig att vänta till efter Macworld Expo i San Fransisco i januari. Då kommer det troligtvis nya PowerMacar.

Man är ju inte gjord av pengar

Tidsskillnaden gjorde att jag missade denna lite, men flyttar nu till Prisjakt och Shopping.

1
Bevaka tråden