Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netscape´s html

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-12-10 15:14

Varför kan man inte bara sätta en standard i html som gör att Netscape och Explorer renderar kod på samma sätt, som det är nu bilr man ju knäpp ibland när man måste tänka på all skit som de olika läsarna innebär.

Aaah, när kommer man slippa tänka på det här?

• Oregistrerad
  • 2001-12-10 15:30

Den frågan ställer sig nog varje seriös webdesigner dagligen...

I och med version 6 av både Netscape och Explorer uppstår ju dessutom helt nya spännande saker på sidor man trodde att man var färdig med :rolleyes:

En kanske inte så vacker dag blir man väl slutligen tvungen att skippa perfektionismen, slänga ut BBEdit och klassisk hårdkodning för att istället besudla sin mac med Adobe Golive och drunkna i havet av skräpkod.

Nej, men ska man se det hela från den ljusa sidan är det ju till viss del tack vare alla kringelkrokar och tricks man använder sig av för att komma runt webläsarnas egenheter och brister som gör webdesign till den vetenskap det faktiskt blir ibland. Och det är vetenskapen i det hela som kostar pengar.

Vem som helst som piratat Dreamweaver 3.2 BetaDemo kan ju slänga ihop en liten sjaskig sida med marmorbakgrund och animerade eldar. Och strunta i om den verkligen fungerar till 100% i Netscape 6.22f.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2001-12-10 15:44

Alldelles sant och du har träffat mig rakt i hjärtat, om inte dessa problem fanns skulle man aldrig kunna tjäna några pengar. men tiden för html-programmerin är ju ändå något passé.

Men känslan av att man tampats med ett tillsynes litet skitproblem och får till det gör hela saken värd mödan. Och som sagt alla som vet vilket arbete som ligger bakom kanske uppskattar att man arbetat de där sista timmarna.

• Oregistrerad
  • 2001-12-10 15:48
Citat:

Skapades ursprungligen av: iLike:
Varför kan man inte bara sätta en standard i html som gör att Netscape och Explorer renderar kod på samma sätt, som det är nu bilr man ju knäpp ibland när man måste tänka på all skit som de olika läsarna innebär.

Aaah, när kommer man slippa tänka på det här?

Kodar man rätt så är det aldrig problem med varken Netscape eller Explorer...
http://www.w3.org

• Medlem
  • Jönköping
  • 2001-12-10 16:03

Om man har viktigare saker att göra än att koda då?

Nja, sanning med modifikation. Microsofts efterföljning av w3-standarden kan bestridas.

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Nja, sanning med modifikation. Microsofts efterföljning av w3-standarden kan bestridas.

Ja för hur är det egentligen med bakgrunden i tomma celler? De ska väl vara transparenta eller hur är det egentligen

Ett tag var jag i det närmaste en fundamental standardivrare. Kodade inget som inte var del av HTML 4.0.1. Tyckte att trix och knep var dumt och onödigt.
Men verkligheten har träffat mig hårt i skallen och fått mig att mjukna.
Men man gör sig ändå en stor tjänst om man följer W3:s standarder så noga man kan för att sedan salta och peppra för att nå önskat resultat i de olika läsarna.

Som min gamla typografilärare sa: "Man måste kunna reglerna för att kunna bryta mot dem"

• Oregistrerad
  • 2001-12-11 07:35
Citat:

Skapades ursprungligen av: iLike:
Om man har viktigare saker att göra än att koda då?

Då skall man inte jobba med webben.

EOD

• Oregistrerad
  • 2001-12-11 07:36
Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:

Microsoft följer inte standarden. Se bara på Sharepoint deras nya produkt. kör den genom en validering och gråt...

1
Bevaka tråden