Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samköp av Macar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 16:28

Nå, är det ens möjligt?

Ponera att 20 personer vill köpa nya TiBook G4 som lär anlända snart. Kan man pressa ner priset om man beställer 20 st på ett bräde?

Bara en idé.

Ja, förutsatt att Apple inte kommer ha leveransproblem.

Apple har historiskt haft svårt att leverera burkar så att det täcker behovet. Så, om situationen uppstår igen; att ÅF skriker efter maskiner som direkt kan säljas, så finns inget utrymme för oss konsumenter att pressa priset.

Jag tror att man kan pressa priset ytterligare om man erbjuder sig att betala kontant -- dvs ÅF slipper kreditrisk och räntekostnader.

Marginalen för ÅF är dock ganska låg vilket gör att rabatten kanske inte blir så stor som man kunde hoppas på.

700 000:- kontant är en bibba sedlar...

• Medlem
  • Lund
  • 2002-10-30 09:45

Jag har också gått och funderat på samma sak som Mondo. Problemet är väl att alla vill ha olika konfiguration, och betala på olika sätt (cash, avbetalning, personalköp), samt att vi bor utspridda över hela landet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 09:48

Jo, men om man valde ut en viss konfiguration, en TiBook med si och så mycket minne osv, så borde det vara enklare att ordna.

Det e nog inga problem.. 20 burkar e mycket.. knalla in på Sekvencia eller någon annan ÅF.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 13:40

Hur mycket rabatt kan man få? Tio procent? Mer? Jag vet en skola som fick åtta procent i alla fall.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-01 22:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hur mycket rabatt kan man få? Tio procent? Mer? Jag vet en skola som fick åtta procent i alla fall.

10%? då går ÅF med förlust ju

Är väldigt små marginaler för ÅF

Tror inte vi skulle få någon rabatt, ÅF är inte intresserade av att sälja datorer, de är intresserade av att ge support.

Om någon så är det Apple själva som skulle kunna göra något.

1
Bevaka tråden