Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vitsen med autosynkning?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vad är egentligen vitsen med att ha automatisk synkning aktiverad i iTunes?

Personligen ser jag ingen som helst fördel med att lämna ut sig och förlita sig på att iTunes gör som jag vill.

Jag har alltid det manuella läget aktiverat. Då kan jag lägga till eller ta bort det jag vill, utan att få obehagliga överaskningar. Bara att "drag and drop" dra och släppa filerna jag vill jobba med.

Vad tycker ni?.....varför skulle det vara bättre med autosynkning?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-10 09:21

instämmer. ser ingen fördel med autosynk.

Jamen vitsen är ju att iTunes får reda på vad man har spelat på sin iPod, så att alla smarta spellistor fungerar som de ska, och sånt man nyligen har lyssnat på inte ligger kvar i onödan.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-10 09:45

jag är oförstående till varför det skulle vara bra att iTunes tar bort musik man lyssnar på.

Ursprungligen av erik:

jag är oförstående till varför det skulle vara bra att iTunes tar bort musik man lyssnar på.

Jag vill inte höra sånt jag redan har hört på förrän om flera veckor. Dessutom har jag en 4GB mini och 45GB musik, så jag skulle inte klara mig utan autosynkning (av vissa spellistor, inte totalt automatisk).

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-06-10 10:07

Man kan ju ändå inte komma ifrån att det blir en enklare hantering av iPoden med autosynkningen. Själv använder jag den inte, men tänker på alla som inte är så datorvana och vill att det ska fungera enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 10:14

Men, har man som jag en 40GB-apparat och musiken i iTunes på datorn ligger på runt 30GB, alltså inga utrymmesproblem som helst - då är ju autosynkning perfekt. Underbart. Varför hålla på och "drag and drop" osv. när det inte behövs. Med autosynkningen är jag säker på att det som finns på iPoden överensstämmer med det som finns i iTunes, och det kan väl inte vara dåligt? Det är ju tvärtom, sjukt bra!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-10 10:35

själv tycker jag det känns skönt att slippa vara bunden att ge upp Xgb på hårddisken, bara för att jag vill kunna ha exakt samma filer på iPoden, och även ha originalen på CD/LP.
har man musiken på iPoden känns den lite överflödig att ha på hårddisken, och autosynkning skulle till stor del tömma iPoden.

Men hur små hårddiskar har ni på era datorer egentligen? Inte särskilt stora låter det som. Lyssnar ni aldrig på musiken från datorn? För min del så är autosynk ett måste för det funkar inte att markera flera låtar o sen köra drag n drop till ipoden. Det är inte särskilt kul att sitta o dra över låt för låt så autosynk är fresh as hell tycker jag. Skiten sköter sig självt efter man lagt in ny musik o bilder. Hur soft som helst.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-10 13:11

har hårddisk så det räcker, men samlar inte onödiga mappar och filer för det.
markera fler filer med ctrl eller shift. inte sitter man och drar en låt i taget.

Ursprungligen av erik:

har hårddisk så det räcker, men samlar inte onödiga mappar och filer för det.
markera fler filer med ctrl eller shift. inte sitter man och drar en låt i taget.

Du får ju göra så om du prompt vill

Ovan har du dock fått ett gäng bra skäl till autosynkning.
Dessutom är det käckt att ha musiken på datorn för då kan man koppla och fylla sin iPod på en annan dator om man vill utan att förlora något...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-10 14:19
Ursprungligen av Pär:

Du får ju göra så om du prompt vill

Ovan har du dock fått ett gäng bra skäl till autosynkning.
Dessutom är det käckt att ha musiken på datorn för då kan man koppla och fylla sin iPod på en annan dator om man vill utan att förlora något...

hehe, tackar.
jag kan fylla min iPod med musik från någon annan dator utan att förlora något.

Ursprungligen av erik:

hehe, tackar.
jag kan fylla min iPod med musik från någon annan dator utan att förlora något.

Ja kör man inte med iTunes så är det väl svårt att begripa finessen med autosynkning i iTunes…

Ursprungligen av erik:

...markera fler filer med ctrl eller shift. inte sitter man och drar en låt i taget.

Det funkar som sagt inte för mig att göra så. Varför vet jag inte, men tycker att autosynk är jäkligt soft ändå. Varför sitta o dra över musik för hand?

Klart man autosynkar!!!

Vadåliksom, sitta och leta efter varje liten ny låt bland hur många som helst? Kul.

  • Medlem
  • 2005-06-10 18:25

Jag kör alltid manuellsynkning

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-10 21:34

jag kör med iTunes och har svårt att begripa finessen med autosynkning i iTunes.

Ursprungligen av erik:

jag kör med iTunes och har svårt att begripa finessen med autosynkning i iTunes.

Vitsen med autosync är att om du sitter en hel kväll framför datorn och har lagt till nya spellistor och låtar i itunes så ska du inte behöva göra något annat än att koppla in din ipod till datorn för att få samma musik bibiliotek som finns i datorn. Man bara kopplar in ipoden, musiken skickas över och sen drar man iväg.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-11 01:56

jo, det vet jag (vilket framgår om du läser tråden), men orka vara tvungen att ha iPodens musik på datorn också.
personligen kan jag sitta en kväll (nåja, inte så länge) och lägga till musik i iTunes, och sedan bara dra över allting till iPoden. sen inte vara orolig för att musiken försvinner på iPoden om jag skulle rensa på datorn.

Hej igen,

Inte trodde jag att den här tråden skulle få sådan fart.

När man läser alla inlägg får man känslan av att om man använder synkning eller manuell hantering av filerna, beror mycket på vilken iPod man har (storlek på hårdisken), och vad man har för filsystem.

Autosynkning verkar vara bra för dom som har mycket "ströfiler", och som vill updatera med nytt ofta. Även dom som har begränsat med diskutrymme på "Podden".

Själv har jag uteslutande hela album på Podden och bara en Mapp i spellistan med "ströfiler". Det innebär att jag ytterst sällan vill updatera med nytt, utan lägger hela tiden till nya album som jag vill stannar på Podden. Albumen och nya "ströfiler" kan jag med lätthet hantera med manuell filhantering.

Måste erkänna att jag inte riktigt fått "häng på" hur autosynkningen egentligen fungerar. Det är kanske för den lilla osäkerheten, som jag väljer att jobba med manuell filhantering..........??

1
Bevaka tråden