Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade iPoden från 5 meter...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Jag håller på att måla om farsans hus och lyckades fippla ner min 30GB iPod när jag stod högst upp på stegen =/

Den blev lite bucklig men spelade fortfarande när jag plockade upp den. Sedan spelade den men ljudet försvann. Efter det så bytte den bara spår och plöjde igenom hela biblioteket utan att starta. Efter det så packade den ihop helt. Nu får jag bara upp apple-symbolen och en mapp med en varningstriangel med ett utropstecken i.

Jag har testat att starta om den med alla fulknep som finns. Låsa/låsa upp, hålla ner play/menu med nätkabeln osv, men inget funkar. Datorn hittar den inte så det går inte att köra om firmware.

Nån hårdvara har väl gått åt skogen =/

Någon som råkat ut för det? Vad ska jag göra? Köpte den för över två år sen direkt när den kom ut så garanti och försäkring finns väl inte. Skicka iväg till holland är väl dyrare än att köpa en ny?

Jag har tokspelat varje dag i 2 år så det känns inte som 6000 bortkastade kronor ändå, men det vore grejt om det gick att fixa.

Förslag?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-21 05:23

inte för att verka vrång, men det ser ganska mörkt ut för spelarens del

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-21 05:40

Om du har allriskförsäkring (el. s.k drulleförsäkring) i din hemförsäkring så kan du nog ta det på den. Det blir lite självrisk, och det täcker såklart inte hela värdet då den är gammal. Men värt ett försök.

Verkar som om disken inte är kry / har gått åt helsike - prova om skivverktyg får kontakt med den…

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-21 17:29
Ursprungligen av Pär:

Verkar som om disken inte är kry / har gått åt helsike - prova om skivverktyg får kontakt med den…

lite klurigt om datorn inte hittar den

Ursprungligen av erik:

lite klurigt om datorn inte hittar den

Iofs, men skivverktyg är ju till för att hitta diskar som inte är initialiserade / formatterade så är det så att bootsektorn gått åt helsike så är det den typen av program som hittar disken…
Övriga använder ju av diskarbitration mountade enheter (OS X då, Win kan man aldrig så noga veta med…)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 18:03

den är nog död.

försäkringsbolaget skriver nog ner värdet på den ganska rejält då den är 2 år. + en självrisk på ca 1500-2000kr.

ring och kolla med ditt försäkringsbolag. men jag tror inte det är värt det.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-21 21:48

hänt mig exakt samma sak, förutom att jag inte tappat den, den började bara helt plötsligt låta gryt konstigt och sedan bläddra igenom alla låtar precis som du säger. och varningssymbolen och allt.

den är mindre än ett år gammal så jag har garantin kvar, men 3000 låtar åt skogen är dryygt!

Ursprungligen av jag:

hänt mig exakt samma sak, förutom att jag inte tappat den, den började bara helt plötsligt låta gryt konstigt och sedan bläddra igenom alla låtar precis som du säger. och varningssymbolen och allt.

den är mindre än ett år gammal så jag har garantin kvar, men 3000 låtar åt skogen är dryygt!

Med tanke på hur du skriver att den säckade ihop så ska du inte behöva betala en spänn. Du felanmäler din iPod på
http://depot.info.apple.com/ipod/?country=se&language=sv
Sen skickar apple hem en låda till dig som du sedan skickar iväg den med. Efter en inte alltför överdriven väntetid så får du den hemskickad till dig igen.
Och med tanke på vad du skriver så borde de ha fixat den till dig gratis.

Jag har alltid hört att apples service på garanit-fel ska vara helt miserabel. Nu har jag aldrig skickat in en hel dator eller en skärm (som är det jag hört folk vara vansinniga över) men min iPod fick jag tillbaka väldigt snabbt och utan att betala en spänn.
Tackar!

Vad gäller schopin så ser det däremot inte lika lovande ut...
det är nog lika bra att köpa en ny.
Med lite tur kanske du får lite från din drulleförsäkring.
Lycka till!

Mappen med varningstecken känner jag igen.. JAg körde återställningsprogrammet så funkade det sen..Men jag hade ju inte tappat min..Kolla reservdelar på ipodmodes.com

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 18:32

återställningsprogrammet?

Samma fel fortfarande. Varningstriangel, mappen och appleloggan. Jag kan starta om den med play/menu ibland men det hjälper inte någonting. Det går inte att stänga av den. Bara att vänta tills den har slut på batteri.

Den hittas som sagt inte med skivverktyg.

Jag känner ändå att den kostade så pass mycket för 2,5 år sedan att jag vill ha en expertbedömning om det är värt att göra nåt av den. Var ska jag vända mig för en sådan undersökning och vad kan det tänkas kosta?

Att köpa en ny har jag inte råd med i dagsläget =/ Jag har som sagt ingen försäkring på den och hemförsäkring vet jag inte om jag har i studentlyan. Garantin gäller nog inte längre heller.

Tackar för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 00:05

garantin gäller ALDRIG om man klantar sig/tappar en vara.

jag har för mig att det inte finns någon auktoriserad iPod verkstad i Sverige så det kan bli svårt att få den fixad. som sagt tar apple hutlöst mycket för att laga (oftast mer än vad en ny kostar)

det du kan göra är att köpa en ny hårddisk på internet (dyrt) och hoppas på att det bara var den som gick sönder. eller köpa en trasig ipod 3G på ebay och byta delar själv.

inget av dem rekomenderar jag. det är bara att inse att den är död och ska begravas..

Frågan kvarstår

Var vänder jag mig om jag vill ha en expertbedömning och undersökning av min iPod, så att jag därefter kan avgöra om det är värt att göra någonting.

Jag tycker inte att smällen den fick var så fruktansvärd och har en del filer på den som jag om möjligt vill ha tillbaka.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-28 06:02

för expertbedömning och undersökning skickar du såklart in den till apple.

smällen kan gott ha varit fruktansvärd iom att det är mekanisk elektronik som det handlar om, speciellt då den var igång.

1
Bevaka tråden