Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är BD DT 880 bra som studiolur (piano, etc...)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej och glad midsommar på er!

Nu sitter jag lite i valet och kvalet. Jag är i Tyskland och har fått för mig att investera i ett par nya lurar. Jag behöver ett par lurar som passar till mitt digitalpiano (Roland FP5) samt till vanlig studiolystning och naturligtvis vanlig lystning hemma från stereon. Kanske därför inte riktigt passar in i det här forumt för just Ipod, men det verkar som att ni har koll!

De lurar jag kollat på just nu är:

Sennheiser HD 555 (ca 1000kr)
Sennheiser HD 595 (ca 1200kr)
BeyerDynamics DT 880 (ca 1500kr)

Jag har kollat runt lite på nätet och fått för mig att BD DT 880 ska vara en väldigt bra lur och jag har nog inte hittat ett bättre pris än här där jag befinner mig i Tyskland (149Euro). Jag var och lystnade på dessa lurar igår och insåg ganska så snabbt att BD-luren är ganska så svårdriven. Den har en impedans på ca 300ohm, vilket är en del. Är en extra hörlursförstärkare nödvändig? I sådana fall lär man väl få lägga till 2000kr och då är ju frågan om det är värt pengarna. Jag fick tyvärr ingen uppfattning av luren eftersom expediten vägrade skruva upp ljudet på stereon och på den nivån lät det inte särskilt mycket. Jag har dock, som sagt, hört väldigt mycket bra om luren och har lite svårt att släppa den i förmån för Sennheiser, innan jag fått lite mer kött på benen.

Vad bör jag satsa på tycker ni? Är det värt att lägga lite extra för Beyer-luren eller är det lite overkill när man har en vanlig ljudanläggning utan några proffsprylar? Klarar digitalpianot av att driva BD-lurarna utan en hörlursförstärkare? Problemet är att jag inte har någon utrustning att testa lurarna med här i Tyskland eftersom jag är här på blixtvisit.

Vore väldigt tacksam för Er hjälp!

Ha det så bra!!!

/Jonatan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-25 22:22

Du kan absolut tjäna på bättre hörlurar. Jag borde veta; jag kör ett par Sennheiser HD650 (2700 kr) till en iPod Shuffle...

1
Bevaka tråden