Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla iPod användare.

Har en liten fråga om ljudet. Köpte min iPod mini silver igår. En mycket trevlig liten kamrat, men en sak stör mig... ljudet. På många låtar som jag lagt in så låter basen som en söndersprängd bilstereohögtalare från 1989. Det måste finnas någon förklaring för detta? Det går ju inte ha musik som låter som en kastrullkonsert!

Tacksam för svar!

Ljudet (igen)

Jag har nog hittat felet men vet inte riktigt vad jag skall göra åt det... De låtar som har kass bas har bithastighet: VBR

Ingen aning vad det betyder eller vad jag skall göra åt det. Tacksam för hjälp

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-03 17:29

har fått distande bas på AAC-komprimerad musik också, så jag tror jag inte att det är just VBR-bundet.
min misstanke är att det är musik som är väldigt tight mastrad, eller vad man ska säga.
höga ljudnivåer, som gör att även en liten digital EQ får ett eller flera frekvensband att slå över och peaka.
märks säkert att jag inte kan så mycket om sånt här, men spekulerar lite ändå hehe.

Ursprungligen av erik:

har fått distande bas på AAC-komprimerad musik också, så jag tror jag inte att det är just VBR-bundet.
min misstanke är att det är musik som är väldigt tight mastrad, eller vad man ska säga.
höga ljudnivåer, som gör att även en liten digital EQ får ett eller flera frekvensband att slå över och peaka.
märks säkert att jag inte kan så mycket om sånt här, men spekulerar lite ändå hehe.

haha det var lite för många svåra ord för mig! men ärligt talat, det måste gå och fixa på nåt sätt. Det är ju kasst ljud på många album! Läste recensionerna på pricerunner och där var de allra flesta nöjda med ljudet... nån mer måste ju ha detta problemet

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-03 19:10

jag vet hur ni sk fixa det...

ladda ner mp3/aac gain och sänk db-volymen till 89,själv har jag det på 85....Tro mig att det får basen att låta bättre,det är vetenskapligt bevisat

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-03 19:20

det ger inte samma effekt som att sänka volymjusteringen i iTunes (i spårinfon) då?
har för mig att iTunesfixen inte gav något för mig nämligen - lägre ljud, men inte mindre dist.

tackar för tipset.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-03 19:22

nope...det ger lägre ljud...men det är ett annat sätt mp3gain använder
Den sänker gain-värdet vilket itunes inte gör.

Jag lovar att det kommer att funkar,annars är det fel på dina låtar

Vilka lurar använder du? Om du använder dom kass medföljande lurarna så låter basen kass. Lurarna pallar inte bas. OM du använder dom emdföljande lurarna så fungerar dom bäst när EQ är avstängd eller i en EQ mode då basen inte är förstärkt.

Intressant läsning, jag fick också en iPod Mini igår, och har samma ``problem`` med många album som jag kopierat från cd-skivor, dock är det mest hårdrock, som KORN, där det låter som en mikrofon hålld till en bilhögtalare från 80-talet (Med Original Hörlurarna)
Härligt med tips!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-09 11:08

i itunes på min EQ står allt på O men EQ är på.
i min ipod så har jag endast "loudness" på.
jag använder original hörlurarna.
jag tycker det låter bra.
påverkar inte itunes-EQ ljudet när det spelas upp på datorn bara?

i itunes i "ipod inställningar" så finns något som heter "ljudförbättare".
min pil står precis i mitten.

1
Bevaka tråden