Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Export av hypercardfil

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat efter verktyg för att exportera en hypercardfil (adressregister) till något modernare, t ex Palm desktop eller bara något annat som kan förenkla överföringen. Jag har tittat på filen och det var INTE kul…

Är det någon här som har någon idé??

Tacksam för alla förslag

Skriv ett litet HyperCard-manus som exporterar all data till en textfil. För oss som har jobbat lite i HyperCard är det antagligen gjort på 1 minut.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-10-30 11:16

Oj, HyperCard.

Tänk vad kreativ jag var när jag använde HyperCard. Jag var väl ca 12-14 år och satt på en Mac Plus och gjorde grodor som hoppade och lät när man klickade på dem och massa tufft. Värsta multimediapresentationerna. Hade varit kul att ha kvar dem idag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 11:30

HC var hur ballt som helst. Synd att Apple inte har utvecklat det vidare, för man kunde göra vad som helst med det verktyget. Vad hade HC inte kunnat vara om Apple hade fortatt att putsa på det? HyperCard i Cocoa-version - mums!

[ 30 Oktober 2002, 11:31: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag byggde ett komplett order-beställning-leverans-faktureringssystem i Hypercard på den gamla goda tiden. Systemet samlade ihop beställningar av varor från medlemmar, tossade ihop dessa som order till de olika leverantörerna och höll sedan reda på vem som fått vad och vad de skulle betala. Hypertalk var coolt och otroligt kul att bygga saker i! Synd att det inte överlevde, det fick ju tom en konkurrent i Supercard som jag inte mins hur det gick med.

Finner att mycket av funktionaliteten i Hypercard har överlevt till andra program, tex FileMaker Pro, Applescript och Macromedia Authorware.

Det är riktigt att du skall göra en exportfil i textformat med det inbyggda scriptspråket Hypertalk som är mycket likt applescript eller Lingo (i Director). Fast hur många adresser rör det sig om?

/Ola

[ 30 Oktober 2002, 11:42: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Extractit for stacks kanske kan hjälpa till (freeware, classic).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Jag byggde ett komplett order-beställning-leverans-faktureringssystem i Hypercard på den gamla goda tiden. Systemet samlade ihop beställningar av varor från medlemmar, tossade ihop dessa som order till de olika leverantörerna och höll sedan reda på vem som fått vad och vad de skulle betala. Hypertalk var coolt och otroligt kul att bygga saker i! Synd att det inte överlevde, det fick ju tom en konkurrent i Supercard som jag inte mins hur det gick med.

Finner att mycket av funktionaliteten i Hypercard har överlevt till andra program, tex FileMaker Pro, Applescript och Macromedia Authorware.

Det är riktigt att du skall göra en exportfil i textformat med det inbyggda scriptspråket Hypertalk som är mycket likt applescript eller Lingo (i Director). Fast hur många adresser rör det sig om?

/Ola

Javisst - tack… Problemet är att jag har - trots lång erfarenhet av Macintosh-världen mycket liten erfarenhet av HyperCard. Dessutom har jag inte tillgång till ”riktiga” HyperCard, utan bara HyperCard Player… F ö rör det sig om 1070 adresskort i en 340 kB-fil. Det blir nog lite jobbigt att försöka kopiera dom ett och ett… Jag kanske skulle kunna försöka själv om det genom någon fantastisk slump skulle komma ett ex av det skarpa HyperCard inramlande i min mail… T ex anonymt via Hotmail eller så… Jag har både OS 9.2.2 och ”Jaguaren”.

Thomas

[email protected]

[ 30 Oktober 2002, 14:12: Meddelandet ändrat av: Thomas Johnson ]

• Medlem
  • Lund
  • 2002-10-30 15:40

Vilken är senaste version av HC? Jag har HyperCard 2.3 i originalkartong bakom ryggen.

Det ligger på 9 disketter, och av någon märklig anledning finns det ingen diskdrive i min G4. Nån måste ha snott den.

För full funktionalitet krävs minst 68040-processor, System 7.1 samt QuickTime, hårddisk och 4 MB RAM.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Vilken är senaste version av HC? Jag har HyperCard 2.3 i originalkartong bakom ryggen.

Det ligger på 9 disketter, och av någon märklig anledning finns det ingen diskdrive i min G4. Nån måste ha snott den.

För full funktionalitet krävs minst 68040-processor, System 7.1 samt QuickTime, hårddisk och 4 MB RAM.

Ja - det var ju ett problem. Den senaste versionen är 2.4.1, men det går utmärkt att uppdatera 2.3 dithän med en fri uppdateringsinstallation om så skulle behövas. OM, du nu skulle snubbla över någon extern USB-diskettdrive och OM, du i så fall skulle göra skivavbildningar av disketterna och maila dom till mig så vet jag att jag och en av ”mina” användare skulle bli mycket glad. Inget krav…

[email protected]

Don´t worry - be happy!

• Medlem
  • Lund
  • 2002-10-31 09:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Johnson:
OM, du nu skulle snubbla över någon extern USB-diskettdrive…

Det lär inte hända. Har inte använt en diskett på många år. Men du är välkommen att komma hit och titta på våra fina disketter.

Jag råkar sälja em USB diskettstation för 300 spänn

Funkar i X också.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-10-31 13:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jag råkar sälja em USB diskettstation för 300 spänn

Funkar i X också.

Ge mig hundra spänn så ska jag hjälpa dig att bli av med den.

(Vilken X-användare vill ha disketter?)

Tack för att ni brytt er. Jag har lyckats med hjälp av Word. Man kommer långt med några smarta ersättningar och ”Återskapa text från godtycklig fil”.

Jag ger upp i alla fall. Problemet är olösligt. Min användare har skrivit adresserna på olika många rader med telefonnummer och e-mailadresser i ”fri form” vilket gör att exporten till Palm desktop inte kan göras efter någon enhetlig mall. Han kan få den textfil jag gjort så får han kopiera och klistra bäst han vill. 1030 adresser med säkert minst 5000 rader uppgifter. Han får väl ta ett ryck då och då så kanske han blir klar inom ett par år…

• Medlem
  • 2002-10-31 17:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Supercard
http://www.SuperCard.us/

OK - jag fattar…det var ju kul. Detta får bli mitt sista inlägg i just denna fråga: Han vill använda en Palm e d (på min inrådan). Han vill få över sina MÅNGA adresser till en miljö som passar i Mac och PC - fine… Problemet är nu inte hur filen ser ut, utan snarare att den brister i logik på ett sådant sätt att det inte går att få över informationen på ett effektivt sätt om man inte skulle drista sig till att lägga hela informationen på varje kort i HC-bunten i t ex en FileMaker-post. Då skulle all info bli läs- och sökbar. FINNS det någon sådan miljö som synkar snyggt mellan Mac, PC och Palm?? Kanske man skulle kunna lägga allting i ”Anteckningsfältet” om det finns något lämpligt program för detta.

• Medlem
  • 2002-10-31 20:09
Citat:

Citat:

Supercard

OK - jag fattar…det var ju kul.

Eeeeh, vad är det som är så kul???

Citat:

Citat:

Citat:

Supercard

OK - jag fattar…det var ju kul.

Eeeeh, vad är det som är så kul???

Att HC, typ ”lever” - något annat roligt kan jag inte heller se…

1
Bevaka tråden