Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda / Slita batteri ?!?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar: Uppenbarligen sliter det på batteriet att ladda/ladda ur det, sedan läste jag att det slits minst om man laddar ur det/använder upp laddning så långt som möjligt innan man laddar upp det igen.
Alltså, att man INTE ska sätta i laddaren så fort man är hemma och använt den nån timme.
Stämmer detta?

Andra undran: sliter det något på batteriet vid använding av iPoden medan man laddar? Eller när den är fulladdad och man använder yttre strömförsörjning?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2005-08-03 10:01

Jo, men de där sidorna svarar inte på nån av mina två frågor...
Väl?

  • Medlem
  • 2005-08-03 13:22

Svaret på första frågan kopierad från sidan jag postade ovan:

"Du kan ladda upp ett litiumjonbatteri när du vill. Till skillnad från nickelbaserade batterier behöver du inte ladda upp eller tömma batteriet helt för att det ska fortsätta att fungera perfekt. (Med tiden byggs det i nickelbaserade batterier upp kristaller, som hindrar dem från att laddas upp helt.)"

Den andra frågan:

Det vore inte slita på batteriet om du använder iPoden samtidigt som du har laddaren ikopplad. Snarare tvärtom eftersom ditt användande troligtvis inte förbrukar ström ifrån batteriet, utan från den externa stömkällan (dvs. laddaren).

Så alltså ska det inte spela någon roll om man "småladdar" lite då och då, eller om man kör slut på batteriet helt och sedan laddar upp det helt.
Och det ska alltså även gå bra att köra iPoden med strömkabel utan att tära på batteriets livslängd.
Det låter ju utmärkt för mig som har med mig spelaren till jobbet.

1
Bevaka tråden