- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Eudora är en av de allra mest klassiska macprogrammen som hängt med ett bra tag. En gång i tiden den överlägset bästa mejlklienten, men numera saknar den en funktion som t.ex. Entourage och Mail har, samt att gränssnittet känns lite förlegat. Dock är den fortfarande bäst på att hantera stora mängder mejl snabbt.
Eudora 5.2 går att köra gratis med reklam eller så köper man det och slipper reklamen. Här är en sida där alla nerladdningar (win, os x, classic) finns samlade:
http://www.eudora.com/products/eudora/download/
Jag gillar också Eudora, men det har en allvarlig brist och det är stödet för andra teckenuppsättningar än 7bit ASCII. ISO-8859-1, ISO-8859-2, Win-1250 mm fungerar otroligt dåligt. Speciellt nu när allt fler pcanvändare skickar HTML-mejl med svenska tecken i själva HTML-koden så börjar Eudora faktiskt bli oanvändbart...
Jag funderade länge innan jag kastade ut Outlook Express som jag hade använt i över två år utan att egentligen tycka om det. Men en dag tog jag steget och dumpade OE och gick över till Eudora - och vilket lyft!
1. Alla meddlanden sparas som rena textfiler.
2. Aldrig några problem med skadade databasfiler.
3. Kan rättstava på flera språk samtidigt - fråga mig hur man fixar det!
4. Lägger alla bilagor i en separat mapp så att man kan kasta ut dem manuellt om man vill.
5. Ingen risk för makrovirus.
6. Kontroll, kontroll, kontroll!
7. Logiska inställningar på ett enda ställe.
8. Snabbt och stabilt.
9. Finns för Mac OS 9, X och Windows - men tyvärr inte för Linux - fast där finns ju å andra sidan Ximian Evolution som är fin-fint!
[ 05 November 2002, 11:41: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Bra, tacksam om du kan berätta hur man får det att funka i Eudora för Classic också.
Jag gör som det står på sidan, men det funkar inte i alla fall.
Den markerar allt jag skriver som felstavat. Fastän jag tagit bort alla utländska ordlistor.
Nu är jag vid Macen igen. Alltså:
I mappen Eudora Application Folder : Eudora Stuff : Spelling Dictionaries ska du ha sex filer: User Anti-Dictionary, User Dictionary, American-Common, American-Complete, Swedish-Common och Swedish-Complete.
Jaha, det var allt. Sedan ska det bara fungera. Eudora kommer att stavningskontrollera på amerikansk engelska och svenska. Samtidigt. Eller så många språk du vill - det är bara att pluppa dit filerna. Det går att få det att funka i Windows-versionen med, men det krävs att man ändrar några saker till...
-----------------------------------------
Foreign Dictionaries (Windows Eudora)
Document ID: 1426HQ
ISSUE:
Where can I find foreign language dictionaries to use in addition to the American English dictionary for spell checking in Windows Eudora (Eudora 5.x or 4.x)?
SOLUTION:
For Eudora spelling dictionaries in languages other than English, download the appropriate files from
ftp://ftp.qualcomm.com/Eudora/eudorapro/windows/extras/dictionaries/3.0.1andlater/.
Once you have them, unzip the .CLX and .TLX files and place them in the Eudora directory.
Launch Eudora and copy and paste the following text into a new message-
<x-eudora-option:MainLexFiles=espanol.tlx,espanol.clx,american.tlx,american.clx>
The text you paste will show up in blue as a URL. Hold down the ALT key and click on it - a window will appear asking you to click OK. Click OK. That will do it - Eudora will now use the Spanish language dictionaries and the American English dictionaries.
Modified:10/6/00
KEYWORDS: EPWIN, ALLCARDS, DICTIONARY, FOREIGN
[ 05 November 2002, 12:36: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Okej, nu har jag lagt in det... och är grymt besviken. Var nog det fulaste Mac OS X programmet jag nånsin sett. Riktigt hemska default typsnitt, kassa ikoner. Allting känns så windows-aktigt på nåt sätt.
Tycker både Mail.app och Entourage verkar bättre.
Ciryon
Det ser ut som det alltid ser ut - inte särskilt vackert, men det är ett rackarns bra mejlprogram. I det här fallet skiter jag i utseendet. Jag har kört med Eudora i minst 10 år nu, kan öppna alla gamla mejl utan problem med X-versionen också.
jag har dragits med något mycket märkligt sedan alla eudoraversioner efter 5.1 i OSX. Jag har två konton, ett hos bahnhof och ett .mac konto. om jag uppgraderar min eudora så kommer .mac kontot att fungera som det skall men jag får ett authentication failure hos min bahnhof pop server. spelar ingen roll hur många gånger jag slår in det korrekta lösen ordet. Första gången satt jag och bahnhof och felsökte i timmar, men ingenting fungerade. om jag kastar eudora application och ersätter det med en 5.1 version så fungerar allt igen. Min eudora filder i dokuments är alltså samma hela tiden.jag har provat från och till med de senaste eudora uppgraderingarna , men samma visa varje gång. Kan det finnas något slags server språk som inte bahnhofs pop server förstår?
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag har HTML avstängt för både inkommande och utgående epost.
Det finns väl ingen sådan inställning? Alltså för att stänga av just HTML? Hursomhelst så även om slår av alla typer av utseendegrejer (fet stil, typsnitt mm mm) så hjälper inte det mot problemet med teckentabellerna. Eudora kan bara inte visa dem rätt. När kunder skickar texter till mig för att uppdatera sina webbsidor så måste jag gå via BBEdit bara för att Eudora inte kan visa svenska tecken rätt. Och det suger!
Antagligen har de Windows-kodning inställt i sina epostprogram, inte ISO 8859-1 (västeuropeisk kodning).
Du kan väl be dem inte ändra till ISO 8859-1 eller ber dem skicka textfilerna som bilagor?
[ 06 November 2002, 12:53: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Kolla under Window - Settings - Attachments - Sending Attachments att Eudora är inställt på AppleDouble ("MIME"). Avmarkera Always include Macintosh information.
Under Receiving Attachments kan du ha inställningarna TEXT files belong to: BBEdit Lite 4.6 och Receive MIME digests as attachments.
Under Window - Settings - Fonts & Display kan du testa Verdana 10, Monaco, Courier. Avmarkera Automatically download HTML graphics.
[ 06 November 2002, 13:00: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Antagligen har de Windows-kodning inställt i sina epostprogram, inte ISO 8859-1 (västeuropeisk kodning).
Njae, det är inte felet. Grejen är den att om jag klickar på "Blah, blah, blah"-knappen för att se mejlet helt oformaterat så ser man att de svenska tecknena är helt rätt.
Såhär kan ett mejl se ut:
quote:Nya tider f˚r bussarna nu n…r vi har f˚rsta start kl.18.30.
H…r kommer de nya tiderna.
Medan den råa texten är denna:
quote:<DIV>Nya tider för bussarna nu när vi har första start kl.18.30.</DIV>
<DIV>Här kommer de nya tiderna.</DIV>
Det är alltså när Eudora ska tolka HTML-koden som den inte hanterar svenska tecken. Enda sättet idag för att lösa detta är att klicka på Blah-knappen, markera html-koden, klistra in den i BBEdit, köra en Translate... -> HTML to Text, markera och kopiera den färdiga texten. Medan t.ex. Entourage direkt visar rätt text och besparar mig hela ovanstående tillvägagångsätt.
Du kan väl be dem inte ändra till ISO 8859-1 eller ber dem skicka textfilerna som bilagor?
It´s not an option. Detta handlar om folk lite här och var och de vill kunna skriva texten som vanligt i sitt mejlprogram och skicka det. Att varje gång jag får ett sådant mejl be dom skriva texten i ett separat textdokument och bifoga det finns bara inte. Om Entourage klarar av detta så borde också Eudora göra det, då vore problemet ur världen.
[ 06 November 2002, 13:33: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
quote: Det är alltså när Eudora ska tolka HTML-koden som den inte hanterar svenska tecken.
Aha, nu fattar jag. OK, då kanske HTML-filerna inte är kodade på rätt sätt? De kanske är Windows-kodade de också? Nu använder jag inte HTML-mejl, men ändå.
[ 06 November 2002, 13:37: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote: Det är alltså när Eudora ska tolka HTML-koden som den inte hanterar svenska tecken.
Aha, nu fattar jag. OK, då kanske HTML-filerna inte är kodade på rätt sätt? De kanske är Windows-kodade de också? Nu använder jag inte HTML-mejl, men ändå.
Näe, det är tyvärr inte så enkelt. För i HTML-koden så följer det med en meta-tag som bland annat innehåller detta: content="text/html; charset=iso-8859-1" vilket borde vara tillräckligt för Eudora att visa det rätt. Men gör det inte.
Detta gäller förövrigt inte bara HTML-mejl. Även vanliga mejl som är skickade från PC till mac med svenska tecken kan bli helt förvrängda. Det må bero på felaktiga sidhuvuden i mejlen (typ avsaknad av 8bit) men Eudora borde vara mera förlåtande till sådant. Detta är ett känt problem, kolla på kommentarerna på Versiontracker för att se fler som klagar på detta.