Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad heter programmet?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett tag sedan hade jag ett program som man kunde ändra "registret" i MacOS8-9. Jag kunde t ex. lura systemet att tro att jag hade version 9 istället för 8.6. Detta var bra att göra när man ville installera iTunes m.m. som kräver MacOS 9. Är det någon som kommer ihåg vad programmet heter och var jag kan hitta det?

ResEdit kanske?

mvh johan

Jag vet inte vad programmet heter men jag har hört om det tidigare och är förvånad att ingen annan verkar ha gjort det.

Nu gissar jag bara men är det inte så att installationsprogram och andra program som vill ha reda på systemversion osv. använder sig av gestalt-funktionen som kan returnera sådan information. Jag gjorde lite sökningar på gestalt och Mac OS men hittade inte så mycket, mest program som kunde visa gestalt-värden inte ändra dem.

Sök lite på gestalt på olika forum på tex. macfixit.com xlr8yourmac.com och mann.com så borde du hitta något. Jag tror det är möjligt att man, som Johan säger, kan ändra i vissa systemfiler med ResEdit för att uppnå önskat resultat men frågan är bara vilka.

Eller vänta, man kanske bara kan lura datorn att tro att det är en annan modell med gestalt-applikationer som tex. "Wish I Were", "MachID Wannabe" och "Gestalt App", inte ändra vilken version av Mac OS som är installerad...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Eller vänta, man kanske bara kan lura datorn att tro att det är en annan modell med gestalt-applikationer som tex. "Wish I Were", "MachID Wannabe" och "Gestalt App", inte ändra vilken version av Mac OS som är installerad...

Underbart!!! Nu hittade jag det. GestLab 1.2.2 heter det. Unerbart litet program...

1
Bevaka tråden