Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iXQ - v2 SP10

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iXQ är en ICQ-klient som använder Oscar-protokollet. iXQ är fortfarande under utveckling, men det är redan nu ungefär 1000 gånger snyggare än ICQ (vilket iofs inte är så svårt).

Version: v2 SP10

Licens: Freeware

Systemkrav: Mac OS X 10.0 eller högre

Product Description:
iXQ uses protocol v7 of ICQ (OSCAR) and is developped only in objective-C. You can manage groups with it, and I hope you´ll love its nice features ! (you need an existing ICQ account)
It now includes a theme manager.

Hemsida för programmet:
http://ixqdev.online.fr/

Ladda ner:
http://ixqdev.online.fr/Downloads/iXQ_SP10.dmg.tgz

Jag har testat programmet tidigare, men det hade en stor begräsning då: att det inte kunde använda den serverbaserade kontaktlistan. Nu i och med denna version går det att importera kontaktlistan. Men det är som sagt ett program under utveckling.

Skärmdump från programmet:

Jag får inte server side import att funka. Ingenting kommer upp när jag väljer Import

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-03-04 19:27

Betydligt snyggare än icq, men går det att skicka filer nu?

/Johan

Laddat hem men får den inte att funka eller så fattar jag inte vinken.
IXQ är öppen men inget fönster dyker upp.

Det är väl meningen att man skall se någonting när man öppnar programmet (än ikonen i dockan som indikerar att det är öppnat)

Lite crazy, lixom.

/G

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-04 20:00
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Laddat hem men får den inte att funka eller så fattar jag inte vinken.
IXQ är öppen men inget fönster dyker upp.

Det är väl meningen att man skall se någonting när man öppnar programmet (än ikonen i dockan som indikerar att det är öppnat)

Lite crazy, lixom.

/G

När du startat programmet, välj File -> New. Skriv in ditt ICQ nummer och lösenord och klicka Set. Det borde göra biffen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-04 20:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Jag får inte server side import att funka. Ingenting kommer upp när jag väljer Import

Ciryon

Jag märkte att man måste gå online innan man kan importera sin kontaktlista från servern. Prova det

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: coach:

Citat:

Ciryon

Jag märkte att man måste gå online innan man kan importera sin kontaktlista från servern. Prova det

Ja, det där funkade...!

Nån som vet var man ska lägga themes för att de ska hittas av programmet?

Börjar gilla IXQ nu.. helt ok!

Ciryon

finns det nån keycombo för o skicka msg? äpple-enter fanns ju i mirabilis.. utan de kommer man inte långt :/

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-05 08:18
Citat:

Nån som vet var man ska lägga themes för att de ska hittas av programmet?

Ciryon

Saxat från manualen:

Where to find themes ?
Themes designed by iXQ customers are available for download on our website: http://
ixqdev.online.fr/downloads.html
How to install a theme ?
? Once downloaded from our website, unstuff it
? From your home directory, find the following path: Library/Application Support/iXQ/
Themes/ (maybe you´ll need to create it the first time)
? Copy or move the folder containing the new theme to this path
? Relaunch iXQ if the theme doesn´t appear in the appearance pane of the preferences
May I create my own theme ?
Sure !!
To create your own theme, design your icons with the same size as the originals, put
them together in a folder, and install it as any other theme. If you want to share your
theme with other customers, send it to [email protected]

Kort sagt: RTFM!

Funkar nu. Inte självklart att man går upp i menyn när man öppnar programmet men jag hade väl inte tillräckligt med tålamod heller

/G

Jamen va farao nurå...e jag HELT blåst ellö?
Jag kan inte skicka msg. Hur gör man det?!?
Trodde det bara var att klicka på en nick, högerklicka och välja "message" och ett fönster skulle komma upp men, nä.

Vad har jag nu missat?

/G

I LIKE!

/sny

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Jamen va farao nurå...e jag HELT blåst ellö?
Jag kan inte skicka msg. Hur gör man det?!?
Trodde det bara var att klicka på en nick, högerklicka och välja "message" och ett fönster skulle komma upp men, nä.

Vad har jag nu missat?

Testa att klicka två gånger i snabb följd, ett så kallat "dubbelklick"...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:
finns det nån keycombo för o skicka msg? äpple-enter fanns ju i mirabilis.. utan de kommer man inte långt :/

Öh, varför inte bara slå enter??

Nu fungerar åäö mellan iXQ och Mac ICQ (i förra versionen fungerade det inte).

Jag gillar verkligen den här ICQ-klonen!

Nu har vi syndat igen, Filarkivet är ingen plats för långa diskussioner om ett program. Så jag har skapat en ny tråd i Programvara där vi kan fortsätta diskutera programmet:

iXQ - en snygg ICQ-klon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 15:09

Jag måste väl synda och fortsätta i denna tråd då jag blev så nyfiken över vad som skrevs i din exempel bild i inlägg #2 i denna tråd

Citat:

citera:sorry, chuis allé baisser le feu sous les pates

Har läst 6år franska men redan glömt. Dock känner jag igen nyckelorden varpå jag blir nyfiken
(har man klistrat in en chat får man ta smällarna)
Hoppas du har lust att översätta åt mig, i utbildningssyfte (så inte mina 6år var förgäves, hehehe)

Om det är "baisser" du hakat upp dig på så betyder det nog inte det du tror... (eller så har jag bara virrat ihop det i min skalle)

Skärmdumpen är dock inte min, så roligt ska vi inte ha, den är tagen från iXQs officiella hemsida, så du får nog fråga upphovsmakeran om en översättning...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 15:27

Okej.
Jag som precis börjat fundera över hur folk här på 99mac är i verkligheten. Tex dig ser jag framför mig som en ganska ung kille från sverige. Så jag blev lite förvånad när jag plötsligt insåg att du kanske var en äldre fransk man
Nu har jag gått in på ett känsligt ämne här men bear in mind att jag inte menar något illa här ...

men nu är du en ung kille igen utan baguette under armen

baisser = sänka, sjunka
så du hade rätt, jag förväxlade det med
baiser = 1. subst. kyss 2. v. kyssa; vard. knulla

ögat råkade snappa upp även detta på samma sida
balle=boll, kula

usch och fy så fredagstramsig man var idag då....

He he, ja då var jag inte helt ute och virrade när jag anade vad du trodde det betydde! Är nog bra att det är helg snart...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 15:45

Precis

och sous betyder ju under ... och le feu betyder något i stil med elden eller galningen så jag tyckte det lät väldigt spännande.

Helg, here we come!

1
Bevaka tråden