Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple IP over FireWire

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kan man kommunicera med andra Mac-datorer via Firewire över det vanliga Internet Protokollet. Anslutning sker automatiskt med Rendezvous.

Preview Release finns att hämta hos Apple.

Ciryon

Funkar så j-vla bra!!! Det bara ryker om filöverföringen!! Hehe!!!

Någon som fått internetdelningen att funka? Jag har aldrig konfat det förut och jag får inte min "klient" att hitta sidor på internet via den dator som jag startat internetdelning på!!

Otroligt bra!
Nu slipper jag använda iPodden som överföringsmedium för stor filer mellan min Powerbook och iMacen.
Nu är det bara in med Firewire-sladden och köra!

Det lite underliga är att på iMacen får jag ett val som heter Firewire i Nätverks inställningarna.
På Powerbooken heter samma sak Ethernet Adaptor (en2).

Nåja det funerar så det spelar ingen roll.

Tack Apple!

[ 04 December 2002, 21:47: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

låter fruktansvärt grymt. kan inte någon av er som testat lägga upp en liten walkthru eller nått. är det krångligt?.. allt som har med ADC att göra känns lite farligt.. som en PC ungefär..

Det är bra att Apple låter oss köra IP över FireWire men det vore kul att se lite bänkmärken på vad det ger i praktiken.

Om man jämför lite tunga filöverföringar. Dels stora filer. Dels många lite mindre filer.

Vad är prestanda på AFP över IP via FireWire?

Vad är prestanda på AFP över IP via Ethernet och en 100Mbit Switch?

Vad är prestanda på AFP över IP via direktkopplad Ethernetsladd mellan två 1Gb-Macar?

Vad är prestanda på filöverföring via Finder över FireWire via Targetmode?

På pappret är 1000Mbit Ethernet kralligare än 400Mbit FireWire. Men, jag kan tänka mig att hårddiskarna sätter begränsningar långt innan bandbredden tar slut.

Börja testa för tusan!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-04 23:29

Fick just reda på att man ska akta sig med vilka kablar man använder till detta. Använda inte iPod kabeln, kan bränna portarna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Fick just reda på att man ska akta sig med vilka kablar man använder till detta. Använda inte iPod kabeln, kan bränna portarna.

Haha, det där skrattar jag ännu åt. Kul det lät när han sa det i Macnytt-chatten

"Det kom rök från FireWire-porten!"

Så kan det gå...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-05 10:13

Hmm. Där rök alla min "Locations". Tack för den...

Installationen nollar tyvärr alla nätverksinställningar, vilket kanske inte är det bästa. Varning för det!!
Installationen görs superenkelt och det är bara att läsa den medföljande pdf:en som Apple skickar med!! Där står också att den nya porten kan få knostigt namn i nätverksinställningarna, men att man då bara behöver döpa om den!

Dess värre verkar det som om FireWireporten till min PB slutat funka. Detta hade dock ingenting med FireWire överIP att göra. Den kunde inte montera FW-diskar eller ens agera FW-disk redan innan så jag tror de portarna blivit brända sedan tidigare...

/Jont Olof

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-05 13:19

Prestandan övertygar väl inte heller. Ungefär hälften så snabbt som 100Mbit ethernet.

Jag brukar köra med Target Disk Mode (T vid uppstart); det fungerar upperligt och jag får behålla mina nätverksinställningar. Skarp version blir nog bättre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Jag brukar köra med Target Disk Mode (T vid uppstart); det fungerar upperligt och jag får behålla mina nätverksinställningar. Skarp version blir nog bättre.

Men det är väl bara när man har installerat IP över Firewall som nätverksinställningarna nollställs? Har man väl installlerat det så måste det vara lättare och smidigare än Target Disk Mode.

Ciryon

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-05 23:32

Japp, det är vid installationen. Det trista är ju att så länge det inte igår i OS:et måste man installera det på alla maskiner man vill ha det på vilket innebär mer jobb än att bara starta om i T-läge.

Hoppas det finns med i nästa uppdatering av OS X. Gärna också en uppdatering till iPod så den pratar med IP istället. Jag vill kunna pinga en iPod. Eller varför inte ssh´a in till iPoden?

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2002-12-09 15:24

Kom att tänka på en sak efter att ha läst lite kring TCP/IP över firewire. Kan man köra firewireIP parrallelt med RJ45IP? Tänk er senariet att man har en filserver över vanliga ethernetporten(RJ45), som man inte vill koppla ner, går det då att koppla in ytterligare en dator via firewire och påbörja ytterligare filöverföring där utan att första kopplingen måste kopplas ner?

Eller en annan variant, man ska föra över en massa filer mellan två datorer, går det då att koppla in både firewire och ethernet. Och använda firewire för inkommande trafik och ethernet för utgående trafik? Eller möjligen tvärtom.

Är det någon här som vet var man kan få tag i FoIP idag. Den togs ju bort för oss vanliga. Verkar vara tillgänglig endast för utvecklare nu.

Well! IPoFW brände portar och hade sig så Apple drog in den igen. Vi får nog vänta tills de löst de värsta buggarna. Synd dock, nu när FW800 finns så skulle det verkligen kunna vara ett intressant alternativ till Ethernet (givet att prestandan håller vad den lovar).

/Jont Olof

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-20 16:32

Jag har den nog fortfarande liggande, men prestandan var rätt usel, inte mycket bättre än 10Mbit ethernet, betydligt sämre än 100Mbit.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Well! IPoFW brände portar och hade sig så Apple drog in den igen. Vi får nog vänta tills de löst de värsta buggarna. Synd dock, nu när FW800 finns så skulle det verkligen kunna vara ett intressant alternativ till Ethernet (givet att prestandan håller vad den lovar).

/Jont Olof

Ja då kanske det inte var mycket att ha i nuläget. Tror du att den kommer att släppas för alla i en ny version. Den kan ju vara till mycket nytta när man har stora filer i en videorigg t.ex.

1
Bevaka tråden