Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3ivx Delta 4 - 4.0 PR2

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/9563

What´s new in this version:
* More Speed
* More AltiVec
* More Filters
* More Features
* More Quality
* Global Motion Compensation (GMC)
* B-Frames
* Quarter Pixel Motion Compensation (QPel)
* High Speed MPEG-4 compliant QuickTime Encoder

Product Description:
3ivx video is a modern MPEG-4 video compression system which allows high quality video in unprecedented file sizes.

The 3ivx decoder plays back most MPEG-4 variants (including DivX 3,4 and 5, Apple MPEG-4, Philips MPEG-4 and XviD). The 3ivx decoder produces noticeably higher quality video than other decoders due to its high quality post-processing filters, and because of its core design and optimization maintains a record-breaking decode speed. The windows version of the decoder includes an AAC audio decoder for Windows Media Player as well as a Media Splitter (to play back .avi, .mov and .mp4 files inside Windows Media Player).

The 3ivx encoder produces industry-leading compact high quality MPEG-4 video and is distributed as a plug-in for QuickTime as well as a plug-in for Video for Windows. This allows you to encode MPEG-4 video in .avi, .mov or .mp4 files (with AAC audio) with the encoding application of your choice.

http://mm2d.sourceforge.net/

The 3ivx team is dedicated to providing video compression solutions. MacMPEG2Decoder is probably the most affordable MPEG2 to QuickTime application for MacOS since it is totally free. The original application was written by VLich who brought it to version 1.0b5. We are taking over VLich´s excellent work to bring MacMPEG2Decoder even further.

The latest release (beta 8) includes the following enhancements:

* the decoding part doesn´t decode macroblocks which are cropped anyway (only in b-frames)
* cropped parts of the frames are not converted to rgb
* altivec speedups (idct/addblock is also one block now)
* mm2d is now able to handle DVD vob files
* minor speedups in the scaling/blur routine
* minor speedups in the store420 routine
* a shortcut for remove
* a nice icon

MM2D is now released under LGPL and MPL licenses. So if you think you can improve MM2D, download the source code and show us your skills!

• Oregistrerad
  • 2002-12-11 22:00

3ivx Delta 4 - 4.0 PR2

Äntligen kan jag spela Divx i fullskärm utan ljudhack o filmhack!
iBook466, 576MB RAM, OS X 10.2

Gick inte det med VLC?

Måste säga att det blir en väldigt bra kvalité.
Har gjort en quick and dirty test kodning med 3ivx, Apple MPEG4, Sorenson Video 3.1 och On2VP3.

Ska lägga upp länkar till filmerna så kan ni se själva. (Filmen i fråga är trailern för American History X)

Ok. Filmerna är i storleken 25-34 mb. Kommer finnas uppe i ca 3 dagar.
Som sagt, detta är "quick and dirty"genom Quicktime Pro (inte cleaner o.s.v)

:: EDIT --> Nya kommer i ett senare test

[ 13 December 2002, 11:21: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • 2002-12-12 07:41

Vad är On2VP3?

Christopher: har du lust att göra en "double pass", "high quality" divx med "best bitrate - bits per pixel" från ffmpegx också? Så får vi se skillnaden mot det formatet också?

stfm: ett videoformat.

[ 12 December 2002, 08:57: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-12 12:41

Imponerad av 3ivxD4 och självklart sorenson31.
On2VP3 flyter inte på riktigt som den ska, dock bra bildkvalité.
Mpeg4:Inte minst men klart sämst, trist.

Tack Christopher, det var kul att få jämföra...

• Medlem
  • 2002-12-12 12:49

Jag tyckte också att 3ivx var "bäst". Alla formaten ger ju bra bild, men mpeg4 såg lite mörkare ut, tyckte jag. On2VP3 gick i slowmotion på min G3 800... Sorenson var rätt lik 3ivx.

• Medlem
  • 2002-12-12 12:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

No shit, Sherlock?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Christopher: har du lust att göra en "double pass", "high quality" divx med "best bitrate - bits per pixel" från ffmpegx också? Så får vi se skillnaden mot det formatet också?

Ska se om tiden räcker till..
Ursäkta ljudet. Blev något fel i kodninegn (kanske berode på att jag kodade allt på en gång paraellt varv 99% processorbelastning)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag tyckte också att 3ivx var "bäst". Alla formaten ger ju bra bild, men mpeg4 såg lite mörkare ut, tyckte jag. On2VP3 gick i slowmotion på min G3 800... Sorenson var rätt lik 3ivx.

On2VP3 hackar fram här. Lite synd när det är bra kvalité annars.

Apples MPEG4 går att få bättre. (alla går och få bättre) Men jag tror att det inte kommer dröja länge innan man kan göra mer högkvalités kodningar med Apples codec. Kommer en ny QT i slutet av Dec. Så vem vet?

Jag fixar serverplats för Christophers filer så ni slipper skynda er att ladda hem dom..
Vi flyttar om dom imorrn. ni märker ingen skillnad om ni inte bookmarkat dom nuvarande.

3ivx Delta 4 finns nu i version 4.0.3!

What´s new in this version:
* More Speed
* More AltiVec
* More Filters
* More Features
* More Quality
* Global Motion Compensation (GMC)
* B-Frames
* Quarter Pixel Motion Compensation (QPel)
* High Speed MPEG-4 compliant QuickTime Encoder

Ladda ner här:
http://www.3ivx.com/codec/3ivx_d4_403_mac.sit

1
Bevaka tråden