Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stöd för mac och pc

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har läst om att man kan formatera den för att den ska stödja filsystemet för antingen mac eller pc. Är det möjligt att få den att fungera med båda? Så man inte måste formatera om den varje gång man ska in i en pc menar jag.

Sen har jag aldrig förstått det här med att man ska vara tvungen att ha iTunes för att kopiera in musik. Vad exakt är det som gör en illegalt inskaffad musikfil 'lagligare' när man går omvägen genom iTunes?

Finns det ingen programvara eller firmware (förmodligen inofficiell) till poddarna som tillåter kopiering direkt till spelaren utan iTunes? Noteras bör att jag inte lägger mycket vikt i garantifrågor och dylikt. Jag är väldigt nyfiken på den här punkten.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-09-14 19:43

Har du iPoden pc-formatterad kan du använda den på både mac och pc.

Eftersom iPoden hanterar alla låtar med hjälp av en databas, och denna måste uppdateras så fort man ändrar musikinnehållet, därför krävs ett program för att föra över musiken. Det finns dock andra program än iTunes som gör samma jobb.

formater

Hej
någon som har koll på om man man måste formatera om Ipoden om man första gången använde den på en mac och nu vill kunna använda den via en pc?
Eller finns det någon annan väg att gå?
Snälla svara!!!!

Ja, om du har installerat och första gången fått igång Ipoden på en Mac så måste du formatera om den med Ipod-programvaran för Windows om du vill att den ska fungera på en "pc". När du sen har Ipoden "pc-formaterad" (fat32) så kan du använda den på en Mac. Däremot så finns det ingen officiell support från Apples sida (t.ex. på Apples egna supportsidor på nätet) för att en fat32-Ipod ska fungera på Mac. Jag har min Ipod fat32-formaterad enbart för att kunna koppla den till pc-världen också eftersom jag kör Mac hemma.

Det enda problemet jag upptäckt är att det hänger sig när jag vill kopiera flera hundratalet låtar från Itunes till Ipoden, men om jag tar runt 100 i stöten så går det bra. Jag använder alltså inte automatisk synkning, utan jag kopierar manuellt. Ett bra tips!

1
Bevaka tråden