Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X11

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har släppt betaversion av X11 - en X11 Server för Mac OS X som gör att du kan köra Unix program direkt i Aqua. Skillnader mellan XDarwin är t.ex. att det är helt integrerat i Aqua med rätt fönsterdekorationer, minimeringseffekter och allt annat.

Konstigt att Steve inte nämnde det i sin keynote, detta är ett stort steg för de som använder OS X för dess Unix kärna.

Perfekt också för de som t.ex. vill testa OpenOffice.

Ciryon

Hmm.. Är helt toknybörjare på detta.. Laddade ner GTK och QT osv från OpenDarwin..

Laddade ner ett test app som hette Xchat.. Det jag undrar över.. Hur får jag igång program i XWindow?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Hmm.. Är helt toknybörjare på detta.. Laddade ner GTK och QT osv från OpenDarwin..

Laddade ner ett test app som hette Xchat.. Det jag undrar över.. Hur får jag igång program i XWindow?

Numera är det busenkelt. Ladda ner och installera X11 från Apple. Starta programmet. Starta xterm från X11 och skriv "xchat".

Ciryon

Hehehe... kom just på att om man vill ha ett riktigt snabbt OS X borde man kunna döda Finder och Dock för att bara starta program via X11.

Ciryon

Citat:

Hur får jag igång program i XWindow?

Det har varit upp i den här tråden, kolla om du hittar svar där:

X11 för Mac OS X

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

Numera är det busenkelt. Ladda ner och installera X11 från Apple. Starta programmet. Starta xterm från X11 och skriv "xchat".

Ciryon

Jepps, precis vad jag gjorde... Men nada.. "Command not found" får jag.. Hmm..

Om du laddat ner dem via fink hamnar de i /sw/bin directory och inte i /bin. Om du inte har lagt till denna ibland dina sökvägar måste du skriva /sw/bin/"programnamn"

Nej.. Har inte laddat hem programmen från Fink utan OpenDarwin.org (dom som har gjort Apples X11 distro)

Prövar med /bin/xchat eller /bin/gimp med resultat "command not found"

Prövar med Open /bin/gimp och Open /bin/xchat och får file not found.

Kör med bara xchat eller gimp "command not found"

Citat:

Nej.. Har inte laddat hem programmen från Fink utan OpenDarwin.org (dom som har gjort Apples X11 distro)

Prövar med /bin/xchat eller /bin/gimp med resultat "command not found"

Prövar med Open /bin/gimp och Open /bin/xchat och får file not found.

Kör med bara xchat eller gimp "command not found"

Tja, den måste ligga nånstans. Prova sök efter den.

Ciryon

Tips!

Du kan starta X11-program från vanliga OS X Terminal om du först skriver in

setenv DISPLAY ´localhost:0.0´

Ciryon

Ger upp... Way för krångligt..

voyager% open usr/local/bin/xchat
2003-01-08 16:27:31.285 open[863] LSOpenFromURLSpec() returned -10814 for application (null) path /usr/local/bin/xchat.

VIM då? Well, vilken fil skall man öppna? Det finns ju en zillion VIM realaterade filer..
Hmm.. VIM fungerar i OS X term.. Men inte i X-Win..
Well..

[ 08 Januari 2003, 16:30: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Såja, fick igång Gimp i OS X Terminal.. Men inte i X-Windows.. Weird..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-08 19:47
Citat:

Ger upp... Way för krångligt..

voyager% open usr/local/bin/xchat
2003-01-08 16:27:31.285 open[863] LSOpenFromURLSpec() returned -10814 for application (null) path /usr/local/bin/xchat.

VIM då? Well, vilken fil skall man öppna? Det finns ju en zillion VIM realaterade filer..
Hmm.. VIM fungerar i OS X term.. Men inte i X-Win..
Well..

Du skall inte skriva ´open´ innan usr/local/bin/xchat....

I know.. Spelar ingen roll.. Öppnar programmen i OS X Terminal utan problem.. Men inte i X-wins terminal..

Ny beta med en hel del buggfixar finns ute nu.

Ytterligare en ny version av X11 ute. 0.2.1. Enda skillnaden mot 0.2.0 är att Apple inte lägger in twm fönsterhanterare i /etc/x11/xinit/xinitrc.
Hämta

Ciryon

Ny version. Nu uppe i 0.3.x

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-18 00:39

What´s New in X11 Public Beta 3

Pseudocolor (8-bit) visual plane support

Option to quit X11 without presenting warning dialog

Command-Q keyboard shortcut to quit X11

Command-, to bring up preferences dialog

Keyboard mappings with dead keys fixed

Linking against libGL no longer results with multiple definitions of glGetColorTableEXT

Locked files left behind in /tmp no longer block non-admin users from starting X11

Windows can be resized by user to any size and not be limited by the Dock´s height

Dragging remotely hosted windows no longer causes crash

Hardware accelerated scrolling in 16 bit mode now works

X Server no longer crashes if application tried to retrieve data back from the framebuffer using XGetImage

Bug fixes and other feature enhancements

[ 18. mars 2003, 00:39: Meddelandet ändrat av: acke ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-25 08:31

jag undrar i fall om det är nån som tästat fluxbox eller blackbox eller ion till x11 till mac osX ?

jag väntar på min powerbook 17 ... den ska komma i mitten av april får se hur det går med den leveransen .. det är min första powerbook .. jag köpte min bara därför att jag vill köra photshop , illustrator ... och det gör jag nu i windows .. det är ända anledningen till att jag kör windows . .sitter annars i slackware .. så det ska bli skönt att få en burk som kan köra illustrator med en stabil kärna .. och det blir bara bättre och bättre .. när man börjar läsa om att x11 till macosx finns ..

Gud måste vara på min sida .. jag får dom grejorna jag vill ha !!

nån som har lite mer info om x11 till macosx .. typ vilka program som dom testat osv .. skulle var nice och veta vad som funkar .. allt kanske funkar ?? .. lite eterm ... centericq... umix ... nmap .. o lite sånt ..

Citat:

Skrevs ursprungligen av simeon
nån som har lite mer info om x11 till macosx .. typ vilka program som dom testat osv .. skulle var nice och veta vad som funkar .. allt kanske funkar ?? .. lite eterm ... centericq... umix ... nmap .. o lite sånt ..

Du _behöver_ inte köra Blackbox eller liknande fönsterhanterare eftersom Apple har en egen fönsterhanterare som smälter in perfekt i OS X. Man ser inte skillnad på OS X-fönster och X11-fönster.

De allra flesta program du känner igen från Linux fungerar i OS X och installeras med fördel via Fink.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-03-25 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Du _behöver_ inte köra Blackbox eller liknande fönsterhanterare eftersom Apple har en egen fönsterhanterare som smälter in perfekt i OS X. Man ser inte skillnad på OS X-fönster och X11-fönster.

De allra flesta program du känner igen från Linux fungerar i OS X och installeras med fördel via Fink.

Ciryon

oki .. låter bra .. men skulle ända vara nice om fluxbox funkade ..

fick just reda på att min powerbook 17 är på väg ..
fick en orderbekräftelse ..
fan va nice .. (ursäkta svordomen)

Klippt i från orderbekräftelse
---

Bästa kund!

Vi är glada att kunna meddela att din beställning från Apple Store nu är klar för leverans från vår fabrik, vilket betyder att du inom de närmaste dagarna kommer att få dina varor levererade till din leveransadress.

• Oregistrerad
  • 2003-03-28 00:20

jag fick den i dag .. så man är cäl lagom glad .. dräggel

1
Bevaka tråden