- kuspen
- Medlem ●
- Kalmar
Skulle dock vilja ha möjligheten att ha två städer synliga samtidigt uppe i menyraden... Annars var det mycket trevligt.
Lite bökigt att ändra enheter till sådana jag förstår (°C, km, km/h, mbar) manuellt första gången. När det väl är gjort för en stad kan man importera dessa inställningar till ny städer man lägger till. Men det finns inget förvalt värde man kan ställa in.
Annars är Meteorologist helt OK. Tummen upp!
quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
...har man långa stadsnamn så tar de väldigt stor plats med dagens storlek.
Det går utmärkt att köra med förkortningar (egna eller officiella) i nya verren. Redigera i CityEditor, översta fältet!
quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
...har man långa stadsnamn så tar de väldigt stor plats med dagens storlek.
Det går utmärkt att köra med förkortningar (egna eller officiella) i nya verren. Redigera i CityEditor, översta fältet!
Jorå, så mycket vet jag förstås, jag är en Meteorologist Power User! Det har ju gått bra i tidigare versioner också. Men om man lägger in ett namn som "Skellefteå" så tar det stor plats och har man bara 1024 pixlar att spela på så så krockar det med menyerna i vissa program. Då hade det varit bra att kunna sätta t.ex. 9 punkter på typsnittet.
Jag har varit med om att menyn försvunnit när Meteo inte haft kontakt med någon väderserver. Fast menyn fanns där hela tiden egentligen, den bara var väldigt smal, men klickade man på rätt ställe så fick jag fram den. Detta uppstod bara om man slagit av ikonen i menyn.
Men det tror jag är fixat nu, såhär står det:
- Fixed potential bug where nothing would display in the menu bar
... Men om man lägger in ett namn som "Skellefteå" så tar det stor plats och har man bara 1024 pixlar att spela på så så krockar det med menyerna i vissa program. ...
Säg ni int´ bare: Övik, Ume, Schefte, Pite å Lule därsupp da?
quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
... Men om man lägger in ett namn som "Skellefteå" så tar det stor plats och har man bara 1024 pixlar att spela på så så krockar det med menyerna i vissa program. ...
Säg ni int´ bare: Övik, Ume, Schefte, Pite å Lule därsupp da?
Gränsen går ovanför Umeå tror jag. Här säger vi ofta Umeå, medan Skellefteåborna säger "Skellefte". Tror till och med det var nån motion i kommunfullmäktige i Skellefteå om att ta bort Å:et från stadens namn, men det fick inte gehör. Och ännu längre norrut så är det Lule och Pite förstås.
Övik är nog något helt annat, det är en vanlig hederlig förkortning, för vem orkar säga Örnsköldsvik?
quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:
Det går väl bra att ändra typsnitt storlek i menyraden.
Under Control-Preferences-Display i fältet menybar kan man ändra storlek och jag kör nu på 8 punkter.
Du kör inte 1.2 va? Det var en funktion som inte fanns i 1.2. Men nu har 1.2.1 kommit och bland ändringarna så ser man:
Added Font size controls for the menu bar
[ 16 Januari 2003, 22:07: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]
1.2.3 ute nu!
What´s new in this version:
• Fixed update bug where after changing the order of cities, Meteo would stop displaying any menu at all
• Fixed bug where Meteo would have no title or image when launched with no internet connectivity
• Fixed bug where cities looked up in NWS system would have first two letters truncated
• Fixed bug related to importing other city weather items
• Shrunk preference window to help out people with prefer lower resolutions
• Added About tab to preferences
• Merged cycling controls into Units tab
• Added Knots to speed units
• Fixed several little bugs in city editor
• Fixed bug where if the main city (the one showing in the menu bar), then two instances of the main city will appear - one in the menu bar and one in the menu below
• "Update Menu Now" button will cycle the active cities now only if the cycle mode is activated in the preferences
• Created "Group" for users to post comments and concerns: http://groups.yahoo.com/group/heat_software/
• Forecast inlining is off by default now
• Fixed bug where if a user had radar images on, wunderground active, and wunderground didn´t have radar images, then no weather info was displayed at all
• Removed pointless 10th day forecast option
• Improved NWS parser engine (again)
• Cycling should now work better now
• Added NWS radar images
• Created stripped down version (no local images); next version will probably have images installed outside of the application bundle to make updating much easier
1.2.4 ute nu!
What´s new in this version:
* Updated Meteo for new and improved Weather.com format... (sigh)
* Fixed "string out of bounds" error that would sometimes cause Meteo to not display a menu
* About tab now allows user to scroll in text fields
* Potentially fixed problem people with corrupted preferences
* Added Hectopascals unit for pressure readings
* Added better radar and NWS image caching for faster updates
* Added preference to change embedding of controls (Quit, etc)
* This release is mostly cosmetic; bigger things are to come!
Ny version 1.2.6
Lite nya ikoner o annat stuff
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16142
What's new in this version:
"Kill other Meteo" is now an option in the preferences
Temperature data from wunderground and NWS will be mapped as so:
low 10's => 12
mid/middle 10's => 15
upper 10's => 18
Radio buttons for weather alerts are now check boxes
Radio buttons for cycling cities are now check boxes
Removed html garbage and ads that were showing up in extending forecast
Added exception handlers to hopefully prevent MMS (missing menu symptom)
If icons can't be downloaded to /Library/Application Support (requires admin privileges), they will be downloaded to ~/Library/Application Support instead
Changed naming of record and normal hi's and low's
Closing Alerts window now stops music/beeping
Added threading support (experimental)
Improved interlacing of weather data (hopefully fixes problem where Friday Night was before Friday, etc)
Mapped most NWS icons correctly
Pressure shouldn't be reported as a wind attribute anymore
NWS will now relay current forecast info again
Because NWS and Wunderground don't provide a current weather image, Meteo looks at the first forecast image for those servers, explaining why some users get a moon image during the day; I'll look into a better way for the future
Meteo 1.2.6 and later requires 10.2. Please use 1.2.4 for OS X 10.1.5 and before
I apologize for how buggy 1.2.5 was and that I haven't been able to respond to everyone's emails. This version should be much more stable and reliable.
Skrevs ursprungligen av Jürgen B
En skön sak..
Jag har nu regndroppar för Stockholm - med 12 plusgrader..
Så allt stämmer ju utom just vädersituationen. det är ju fan inte ett enda moln på himlen..
bugg el lam weather.com återstår att se..
Stockholm visas bara fint hos mig.
Jag hade problem med min huvudstad (alltså inte Stockholm utan den jag valt att ha i menyraden). Umeå visades med en halvmåne! Samtidigt visades alla andra städer i menyn rätt. När jag valde "Weather for Umeå" i menyn så hamnade jag på en hemsida för San Fransisco.
Jag testade att ändra lite inställningar, men det löste sig först när jag tog bort Umeå och la till det igen (från weather.com).
Har du testat att ta bort och lägga till Stockholm igen?
Japp gjorde precis det du beskrev o då fungerar det igen med rätt ikon.. sol..
Kan ha varit att det stod Stockholm och inte Stockholm, Sweden men men...det var inte heller Stockholm, Dallas el dyl som kan komma upp om man bara söker på Stockholm utan jag kunde välja Stockholm, Sweden efter ett sök på Stockholm. Mycket sthlm blev det.. 08 08 08 08 08
Nu väcker jag en gammal tråd till liv, för Meteorologist har uppdaterats till 1.4. Om man minns rätt så la den ursprungliga utvecklaren ner programmet och gjorde det open source och då blev det ett Source Forge-projekt som andra jobbat vidare på. Och nu är äntligen version 1.4 klar. Och det är naturligvis fritt att använda.
Mer info: http://sourceforge.net/projects/heat-meteo
MacUpdate: http://www.macupdate.com/info.php/id/9074
Ladda ner: http://prdownloads.sourceforge.net/heat-meteo/Meteorologist_1.4.0.dmg?download