Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni koll på Id3 taggarna?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wunderbaren:

Jag har halvdann koll, jag ser till att Titel och Artist är rätt, och oftast album med...allt annat är oviktigt

Bild på albumet måste man ju ha - blir ju mycket coolare då!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 22:39

Jag har korrekt artist, album, titel och år. Sedan försöker jag att använda samma genre som AMG eller iTunes använder till låtarna. Bildmaterialet till skivor jag rippat själv tar jag hem från ITMS och lägger till (gör att filerna blir ganska stora, men sak samma). Jag brukar dock tömma fältet för kompositörer, eftersom att iTunes inte har något bra sätt att hantera flera kompositörer till en och samma låt.

Lite störande är det att jag har typ 20 album som jag inte hittat högupplösta omslag till. Enbart detta gör att jag funderar på att köpa en scanner

Man ska ha stenkoll, annars blir det rörigt när man kommer upp i större mängder musik.

Det som jag inte har superkoll på är genré. Och detta bara för att jag tycker det är svårt att kategoriera på det sättet, så svårt att säga vilken genré vissa artiser tillhör.
Annars är jag ID3-tags facist. Allt ska vara korrekt, och album art skall vara med!

Har total nazi-koll på mina ID3-taggar. Allt utom kompositör, BMP och genre, typ.

Dom som orkar börja kategorisera enligt genre (lycka till...), rekommenderar jag att gå efter http://www.allmusic.com där de flesta artister finns med.

  • Medlem
  • 2006-05-03 20:47

Sedan jag skaffade iTunes och iPod har jag blivit super pedantisk gällande ID3-taggarna. Det är det som är det bästa med iTunes, har man bara koll på ID3-taggarna så blir musiksamlingen perfekt. Funktionen "Samla ihop bibliotek" är ju också bra, då får man en fin mapp-struktur på hårddisken.

  • Medlem
  • 2006-05-03 21:27

Id3 taggar i oordning!

Fårlite panik :eek: när jag läser allt detta, jag är ny användare av iTunes pga jag köpt mig en 60GB Video och en 1GB Nano till min man. Har tre datorer hemma med musik i, alla blandat hullerombuller. Har ungdomar hemma som inte bryr sig om Id3 taggar. Vart ska jag börja jag vill ha ordning? Har ni några tips? Kanske ska prova Tag&Rename 3.2. "Pinsamt men jag är lite dålig på engelskan." Och kul om man kan lägga in album bilder. Jag vill få super koll annars får jag panik.

Ursprungligen av Evy:

Fårlite panik :eek: när jag läser allt detta, jag är ny användare av iTunes pga jag köpt mig en 60GB Video och en 1GB Nano till min man. Har tre datorer hemma med musik i, alla blandat hullerombuller. Har ungdomar hemma som inte bryr sig om Id3 taggar. Vart ska jag börja jag vill ha ordning? Har ni några tips? Kanske ska prova Tag&Rename 3.2. "Pinsamt men jag är lite dålig på engelskan." Och kul om man kan lägga in album bilder. Jag vill få super koll annars får jag panik.

Börja med det som ligger där nu. Vänta inte på bättre tider eller på att du ska lägga in mera musik senare. Kör bara.
Gå först på Redigera/Inställningar/Allmänt och klicka BORT 'Visa genre i bläddringsläge' och klicka FÖR 'Gruppera samlingar vid bläddring'. Gå på Avancerat och klicka i 'Ordna mappen iTunes Music'.

Sen ställer du dej på Biblioteket och trycker fram Bläddraren med ctrl-B. Sen börjar storstädningen! När du hittar tre "olika" artister som tex. heter AC-DC, AC/DC och AC DC så kan du markera alla tre "sorterna", visa info och ändra namnet till ett och samma på alla. Och lämnar du dom andra ID3-fälten orörda så ändras inget annat utan då behålls årtal, album, låttitel, genre och sånt intakt. Sen är det bara att beta av...
Och, Samlingar såklart. När du märker att du har många "en-låts-artister" så är det oftast för att det är låtar från samlingsalbum, typ Absolute Music-varianten. Då går du på albumet ifråga till höger i Bläddraren, markerar alla låtar, visar info och klickar i 'Del av samling'. Så hamnar alla blandalbum under den egna rubriken Samlingar överst i Bläddraren.
Lycka till...

Ursprungligen av Muppo:

...då får man en fin mapp-struktur på hårddisken.

Ja det är också en go grej med iTunes. Många som är anti-iTunes brukar pipa om att "jag vill ha koll på mina mappar och filer själv" utan att känna till att iTunes faktikst kan sortera in och döpa om filerna i rätt mapp och med rätt namn.
Kanske inte exakt som alla vill ha men Artist/Album/xx-Låttitel.mp3 borde duga till dom flesta.

Bevaka tråden