Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filöverföra från PC

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Suck, sitter och för över ca: 10GB MP3-filer från sonens PC och det tar tid! ( Hämtar från hans burk tack vare DAVE 3.0 ). Nu har 1,54GB försts över på ca: 6 timmar - orkar inte avbryta för han förväntar sig en omformatering av sin PC under morgondagen. Kan slöheten bero på att filerna passerar vår 10Mbit ethernethub? Är det värt att lägga över dom direkt via ethernet utan hub mellan burkara, inbillar mig att vi då kan köra med 100Mbit - han ska ju få tillbaka all sin technomusik så fort som möjligt. Han har en Compaqburk med WinXP och jag en Powerbook 550. Hans filer lägger jag tillfälligt på den externa fw-disken...

Så, hur göra för att snabba upp allt... något man ska tänka på typ vanlig eller twisted pair (korskopplad) ?

- Olle

[ 08 Juli 2002, 22:59: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Du kör cirka 70 kB/s, vilket tyder på att du kör med de fasta IP-nummer du fått från Bostream. I så fall passerar all trafik Bostreams router, och då kan du maxa cirka 100 kB/s (som är uppströmsbegränsningen).

Byt IP-nummer på maskinerna till privata IP-nummer så är det bara hubben som blir gränssättande, vilket innebär cirka 1 MB/s (uppåt en faktor 20 snabbare).

Med Mac OS X kan du ha flera IP-nummer på en maskin. Jag använder det så att jag har publikt Bostream-IP-nummer och ett privat nummer. På så sätt kan jag ha "fullt spett" både internt och externt. Kolla man ifconfig för mer information.

//Mikael

Hejsan Mikael . skrev man ifconfig i Terminalen och fattade absolut ingenting om hur jag/vi ska gå tillväga på både macen och sonens pc - kan du förklara på en novis nivå så att jag lär mig alla stegen ? Skulle det inte vara enklare med en direktkabel mellan burkarna och hoppa över hubben ? Som jag kör nu så handlar det om bortåt 27 timmar innan jag är klar... sedan ska ju filerna tillbaka, suck

Olle

[ 08 Juli 2002, 23:38: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-08 23:36

Du kan rigga upp en FTP-server på din pc-burk (exempel SlimFTPd som är gratis) och hämta filerna den vägen, via hubben/bredbandsroutern. Det brukar tuffa på bra. Jag har en FTP-server på Macen och en på pesen. Funkar finfint. 1 GB tar ca fyra minuter.

[ 08 Juli 2002, 23:40: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Du kan rigga upp en FTP-server på din pc-burk (exempel SlimFTPd som är gratis) och hämta filerna den vägen, via hubben/bredbandsroutern. Det brukar tuffa på bra. 1 GB tar ca fyra minuter. Jag har en FTP-server på Macen och en på pesen. Funkar finfint.

Jo men är det inte som Mikael säger, dvs att jag änndå passerar Bonets router - isåfall förstår jag inte att det kan gå snabbare. ???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-09 01:43
Citat:

quote: Jo men är det inte som Mikael säger, dvs att jag änndå passerar Bonets router - isåfall förstår jag inte att det kan gå snabbare.

Varför måste du gå via Bostreams router? Kan du inte använda de IP-nummer som din hubb/bredbandsrouter - om du har någon - ger dig?

[ 09 Juli 2002, 01:43: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Skulle det inte vara enklare med en direktkabel mellan burkarna och hoppa över hubben ?

Jag hade kört på det. Din 10mbit hub begränsar ju överföringshastigheten, och så slipper du mecka med IP-numrena
Men skulle du skaffa en 100mbit switch eller router senare, så kan det nog vara värt att göra på det sätt Mikael beskrev.

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Varför måste du gå via Bostreams router? Kan du inte använda de IP-nummer som din hubb/bredbandsrouter - om du har någon - ger dig?

Hubben utdelar inga IP-nummer och router är för mig en dålig lösning. Har nu löst allt med att bära in Powerbooken till sonens rum och kopplat ihop burkarna med en vanlig TP-kabel. Det som annars borde tagit ca: 27 timmar via Bonstreams router var över på 1 timme 40 minuter. Inalles 9,04GB.

En sak retar mig och där suger både mac och pc lika mycket - har ni kollat "Återstående tid" vid kopiering/filöverföring... när det t.ex står 30 minuter så är det mer nära sanningen att det handlar om 60 minuter. Varför kan inte datorer räkna, det är väl det dom är till för ? Att det kan bli svårt med tidsberäkning över internet har jag förståelse för men inte via twisted pair.

GoNatt till alla som gav råd & tack oxå

Olle

[ 09 Juli 2002, 02:09: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
kan du förklara på en novis nivå så att jag lär mig alla stegen ?

Lägg till IP-nummer genom att gå till terminalen och skriv sudo ifconfig en0 192.168.1.xxx netmask 255.255.255.0 alias (där 192.168.1.xxx innebär att xxx kan bytas ut mot något värde mellan 2 och 254).

Kontrollera vilka IP-nummer maskinen svarar på med ifconfig -a.

Två av mina maskiner svarar på både publika och privata IP-nummer, medan de andra två bara har privata IP-nummer. Genom att ha privata nummer går det interna nätverket med full hastighet. Samtidigt krävs att någon maskin har publikt nummer för att kunna agera mot Internet.

//Mikael

1
Bevaka tråden