Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipod linux, video- och ljuduppspelning.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-22 16:56

Tjenare är det någon där ute som vet hur man lägger in linux på ipoden så att det går att spela upp videor och ljud samtidigt, någon vänlig själ som vet hur man gör som kan förklara?

Tack på förhand

  • Medlem
  • 2005-09-22 18:51

är också intresserad av det här.. har det kommit en version så man kan spela upp video i färg? har sett en film där dom gör det i svart vitt bara..

Installeraren jag körde var föredömligt enkel och kunde till och med avinstallera. Men jag kom ju inte längre för jag får ingen bild.

  • Medlem
  • 2005-09-22 20:54

försöker instalera men min ipod vägrar gå in i hårddisk läge, ser den ett tag på den här datorn men sen försvinner den och kollar jag i itunes på instälnningar är det inte ibockat längre att den ska anvädadas som hårddisk, varför?!? vill fixa linux i kväll helst.

Ojdå. Om den inte är stabilt i hårddiskläge så är det tveksamt om du ska installera. I det läget anar jag en risk att man skriver sönder firmware och måste radera podden helt. Det lär vara sällsynt, men med en skakig förbindelse kan allt hända. Dvs du lär inte förstöra podden men alla filen kan ryka om du har (ganska mycket) otur.

  • Medlem
  • 2005-09-23 09:28

ehh tog en återställning på podden så allt försvann sen så pillra jag lite med linux och nu funkar det kollade just på ett viva la bam avsnitt med ljud och allt på podden så jäkla najs

Hur funkar det här? Är det bara till att installera linux lr måste man göra nåt med programvaran som är på poden innan man börjar installera? Funkar filmuppspelning bra?

  • Medlem
  • 2005-09-23 12:10
Ursprungligen av Jake Styles:

Hur funkar det här? Är det bara till att installera linux lr måste man göra nåt med programvaran som är på poden innan man börjar installera? Funkar filmuppspelning bra?

Du måste lägga in några filer på podden sen så är det bara instalera linux på den men du måste modifiera några filer för att få video och funka.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 14:41

Wall:
Kan du inte skriva ner hur du gjorde steg för steg? Vore sjysst!

Funkar det här på nano ?

  • Medlem
  • 2005-09-25 17:26

Linux på iPod photo - en liten guide (detta fungerade för mej i alla fall). Läs igenom hela texten innan du börjar för att vara säker på att du förstår vad som ska göras.

http://ipodlinux.org/4G_Installer finns det mesta du behöver. Börja med att ladda ner själva linux, här. Packa upp filen till ett bra ställe på hårddisken. Gå nu in på http://ipodlinux.org/builds/ och ladda ner de två filerna längst ner som slutar med kernel.bin.gz samt podzilla.gz. Dessa är nightly builds som innehåller det senaste utvecklarna fixat till kernelen samt gränssnittet podzilla. Packa först upp kernelfilen, som heter till exempel 2005-09-25-kernel.bin med winrar. Döp om denna till linux.bin.

Gå till din linuxmapp (4gipl om du inte döpt om den), gå in i mappen iPod Linux Installer Modded och leta upp filen som heter linux. Kopiera denna till nåt annat ställe (för säkerhets skull) och klistra in din nightly-build-kernel (filen du döpte om till linux) i iPod Linux Installer Modded. Välj att ersätta den gamla linux-filen (kernelen). Flytta nu allt i 4gipl-mappen förutom iPod Linux Installer Modded, 2005-05-27-podzilla, mikpodzilla, viPodzilla och ipod-desktop till roten på din iPod photo (G:\ eller vad det nu kan vara). Packa upp din podzilla-fil (den som slutade med podzilla.gz) med till exempel winrar och döp om den till podzilla. Lägg även denna fil i roten på din iPod.

Nu är du redo för att börja installationen. gå till iPod Linux Installer Modded-mappen i din 4gipl-mapp och starta ipodlinux-installer. Avmarkera check for online updates. Tryck next. Välj att boota Apple-firmwaren som standard, tryck next. Låt "Make a backup" vara markerad och tryck next. En backup görs. Tryck next för att installera iPodlinux! När installationen är klar och du stängt installeraren ska du mata ut iPoden. Nu minns jag inte säkert hur det ligger till, men jag har för mej att den startar av sej själv när du gjort det. Sätt hold-switchen i låst läge (orange) på iPoden medan du ser äpplet. Efter ett litet tag ska röd text swischa förbi på svart bakgrund, och efter det kommer du in i podzilla. Ställ hold-switchen i vanligt läge.

Nu kan du kolla runt lite i menyerna, fixa i inställingar och prova ett spel om allt står rätt till. För att titta på videofiler på iPoden måste du konvertera filerna först, hur du gör det står en bit ner här. Musikuppspelning via music-menyn fungerar inte om du har podcasts på din iPod, så du måste ta bort dom om det ska fungera. Om iPodlinux skulle hänga sej (det gör det då och då) så måste du göra en reset genom att hålla ned menu- och mittenknappen tills äpplet visas. Håller du in rewind medan äpplet visas kommer du in i iPodlinux, gör du ingenting ska du komma in i den vanliga Applemjukvaran. iPodlinux "märks inte" om du inte gör en reset och håller in rewind, du kommer in i Applemjukvaran precis som vanligt annars.

Tänk på att musiken på din iPod kan försvinna om det blir något allvarligt fel och du blir tvungen att göra en återställning med Apple updater. Se till att du har all musik och eventuell annan data (backup osv.) på din dator. Jag har mjukvaran från 2005-06-26 på min iPod och iPodlinux fungerar som det ska. Denna guide är skriven för iPod photo, det fungerar lite annorlunda på andra generationer. Kolla http://ipodlinux.org för mer hjälp. All installation och experimenterande sker på egen risk. Har du frågor eller stöter på problem, kolla runt på http://ipodlinux.org , deras forum eller skriv i den här tråden så ska jag se om jag eller någon annan kan hjälpa till.
Lycka till!

Jag har gjort exakt som du skrev. Detta funkar inte för mig. Men om du nu kan spela upp film. Kan inte du ta en bild så du kan visa hur resultatet blir, kanske tom ett litet filmklipp du spelat in.

  • Medlem
  • 2005-10-10 22:28

Jag ska gå igenom det jag har skrivit och se om något blivit fel, i så fall ber jag om ursäkt. Det som står på http://ipodlinux.org/4G_Installer ska i alla fall fungera, det var den guiden jag följde.

Kommer jag ihåg att låna min mammas kamera kan jag filma hur filmuppspelningen ser ut.

Jag är tacksam!

  • Medlem
  • 2005-10-12 19:07

Här kommer en liten film på när jag spelar upp film på min iPod. Skärpan är inte så bra och färgerna är bättre i verkligheten, men man får en rätt bra uppfattning om uppdateringsfrekvensen. Notera att filmen på iPoden har ljud, men det märks inte här. Filen är i .mov-format och runt 14MB stor.

http://s59.yousendit.com/d.aspx?id=1D7793RWOLN0G14RO86FEXWCEG

De ser verkligen grymt ut! Synd att det inte går på min, eftersom jag har en 0X00060004. Någon som vet om dem har fått en lösning till 0X00060004 ipodens problem?

Jag körde en guide/installatio som jag hittade på www.ipodlinux.org/forum
Den hette typ Freddie Mercury simplified ipodlinux installer, hur enket och smidigt som helst.
Film med ljud flyter skitbra men slukar batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 23:55

jag har en 0X00060004(20GB) och linux funkar som det ska, jag kan kolla på videos, spela doom etc.
jag gjorde som killen dontlookdown487 skriver på ipodlinux forum.
Länk till forum tråden finns HÄR

Här finns en film som först visar film på en 4G och sen på en 4G med färgskärm. Bra kvalitet. Tagen från ipodlinux.org
http://booc.coob.org/ipl-videoplayer.mp4

Den funkar inte den filen.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 20:34

öppna url i quicktime eller nåt...

  • Medlem
  • 2005-10-25 20:41

Problem med video-uppspelning via podzilla på ipod photo

puh... Det blev en lång mening.. nåja.

Mitt problem är att jag inte riktigt greppat hur man gör för att spela video på en iPod 4g alt. 4,5g (photo). Har 40gB-modellen av photo (ni vet vilken jag menar), och jag lyckats installera linux (podzilla), vilket fungerar alldeles utmärkt.

Ingen som skulle vilja lägga upp en liten lathund om hur man går tillväga? :eek: :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-10-25 22:24

Jag skrev en liten guide till videouppspelning i den här tråden. Lycka till, fråga om du får problem!

  • Medlem
  • 2005-10-27 23:09

Goda nyheter för alla med iPod med färgskärm, alltså de efter photo! Enligt http://cia.navi.cx/stats/project/ipodlinux som är statussidan för linuxprojektet stöder numera iPL de nya skärmarna och nano, även om nanostödet antagligen är ganska basic. Jag har ingen möjlighet att testa själv eftersom jag har en photo 30GB (som dessutom är på service ) men antagligen ska det fungera.

Fan va härligt! Men vilka filer är det då som gäller för detta? Och ska man göra samma sak?

  • Medlem
  • 2005-10-28 19:58

Senaste kerneln och podzillan från nightly builds är det som gäller antar jag, installera precis som vanligt.

Nej, den funkar fortfarande inte, samma problem. Jag hittade ingenting på ipodlinux.org sidan om att dem fixat colorn. Så jag vet inte vad dem har gjort för uppdateringar.

1
Bevaka tråden