- HL
- Medlem ●
- Stockholm
- 2003-01-22 00:49
Här kommer en present till alla er MySQL-freaks därute! Jag har snabbtestat tre MySQL-klienter för MacOS X. Alla är gratis och finns att hitta på Versiontracker. Länkar till varje program finns också nedan.
Alla tre kunde utan problem ansluta till min lokala MySQL-installation. Dom gav alla möjlighet att se databasinnehållet som redigerbara tabeller. Gemensamt är tyvärr också att inget av dem har lika många funktioner som PHPMyAdmin. Bland annat saknas möjlighet att välja tabelltyp (som MyISAM och InnoDB) och att optimera/analysera tabeller. Men, som komplement och för rutinjobb kan de vara väldigt intressanta!
Jag går igenom alla program någorlunda kortfattat nedan. Sammanfattningsvis kan man säga att intrycket av programmen är att CocoaMySQL är bäst, YourSQL ganska bra och CocoaSQL rätt dåligt. Sist i inlägget kommer också ett par allmänna kommentarer.
Skyll-inte-på-mig: Jag har inte använt något av programmen ordentligt, utan bara ögnat igenom dem. Jag har inte heller läst dokumentationen. Testa därför ordentligt på en oviktig databas innan ni kör skarpt!
CocoaMySQL
Betyg på Versiontracker: 4.7
Info och nerladdning: http://cocoamysql.sourceforge.net/
Programmet låter dig skapa, läsa och redigera databaser, tabeller, kolumner, index och rader, det vill säga alla delar i databasen. En enkel sökfunktion finns inbyggd. Det finns också en funktion för att göra SQL-dumpar och läsa in dem igen, precis som i PHPMyAdmin. Man kan också skriva och köra sina egna SQL-frågor om man saknar någon funktion i programmet.
Gränssnittet är rent och programmet känns helt enkelt pålitligt. Det verkar inte ha några prestandaproblem. Negativt är dock att det använder ikoner som inte riktigt är "standard" och ett par av dem är inte riktigt självklara. Det skulle behövts lite "tool tips" helt enkelt. En annan brist är att det inte finns någon uttrycklig funktion för att skapa "primary keys". Det man får göra är att skapa ett index som heter PRIMARY, vilket blir samma sak.
Det här programmet är helt klart min favorit!
CocoaSQL
Betyg på Versiontracker: 4.4
Info och nerladdning: http://homepage.mac.com/mxcantor/
CocoaSQL finns det egentligen ingen anledning att använda med tanke på konkurrensen från programmet ovan. För det första måste man alltid välja databas redan när man loggar in, vilket inte alltid är vad man skulle vilja. För det andra kan det här programmet bara läsa och redigera i befintliga tabeller. Resten (skapa tabeller m.m.) får man göra själv med SQL-frågor.
Dessutom känns det som att det är långsamt på att läsa in data. Något som också störde mig är att programmet ger skräptecken om man använder det i kombination med PHP/Apache, eftersom det använder en annan teckenkodning (förmodligen Mac/Roman).
YourSQL
Betyg på Versiontracker: - Saknas
Info och nerladdning: http://www.mludi.net/YourSQL/
YourSQL ligger på en långsam server och är dessutom tyngst av de tre. Det tar alltså tid att ladda ner det. Programmet har en bra kolumnvy för Server > Databas > Tabell. Man kan alltså till och med jobba med flera databasservrar samtidigt om man vill. Liksom i CocoaMySQL kan man skapa, läsa och redigera alla delar av databasen direkt i programmet. Det finns dessutom en särskild funktion för "primary keys".
Gränssnittet är dock inte lika bra som i CocoaMySQL. Exempelvis lägger man till kolumner, tabeller m.m. i en verktygslist, men tar bort dem i en meny. Det är på det hela taget lite inkonsekvent och inte så användarvänligt. Jag fick dessutom programmet att låsa sig genom att lägga till en kolumn och därefter, utan att ha skrivit in något namn för den, försöka radera den.
Jag är också rätt sur på det här programmet för att det visade mitt lösenord i klartext när jag skrev in det. Dessutom verkar det ha sparat det utan att fråga mig, för nästa gång jag startar så kommer jag in i databasen utan att logga in.
Jämfört med CocoaMySQL saknar YourSQL också två funktioner: dels möjligheten att skriva egna SQL-frågor och dels möjligheten att göra och läsa in SQL-dumpar. (Och ikonerna är fula!)
Några kommentarer
PHPMyAdmin har ju den fördelen att man kan lägga in det på sitt webbhotell och på så sätt administrera databasen utifrån, vilket ju inte går med något av dessa program (eftersom MySQLs port brukar/bör vara blockerad av webbhotellets brandvägg). Det kan man dock lösa om man har möjlighet att ansluta till webbhotellet med ssh. Skriv såhär i terminalen:
kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">ssh -L <portnr>:<mysql-server.host.com>:3306 <användarnamn>@<ssh-server.host.com></pre>
Sen kan du ansluta till localhost:<portnr> med något av programmen och på så sätt komma åt din databas på webbhotellet. <portnr> kan vara vad som helst, men har du en MySQL-installation på din dator så går det inte att använda 3306. Ta 3336 till exempel.
En undran har jag också, och den gäller alla tre programmen. Hur bra funkar de på riktigt omfattande databaser, med tanke på att de alla verkar lista hela tabeller utan att dela upp dem på "sidor" som PHPMyAdmin? Förmodligen inte så bra. Jag skulle nog inte använda dem för att redigera tabeller med tusentals rader.