Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod nano laddning?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Är det så att om man köper en Ipod Nano så kan man bara ladda den genom datorn??
Finns det ingen laddare som man kan ha i vanligt eluttag? Och vad gör man när batteriet behöver bytas ut?

MVH Sofia

  • Oregistrerad
  • 2005-09-24 13:16

Man kan ladda den via datorn ja, men du kan ladda upp den med deras USB laddare också http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/P96IZVeE1EiB2u8oWc324W1Kgwc/8.0.15.1.0.6.9.3.8.3.3 . Batteriet sitter inlött i nano:n dvs. man måste pilla upp den, löda bort den gamle och in med ett nytt (Apple gör detta gratis inom garanti perioden). Ifall garantin har gått ut så är det ganska dyrt och få det utbytt via Apple, då låter man någon händig byta ut den istället.

tack tack:)

Finns det någon mer än jag som tycker att det är fullständigt botten att det inte ingår någon laddare till nanon?

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Finns det någon mer än jag som tycker att det är fullständigt botten att det inte ingår någon laddare till nanon?

Givet.

Skulle folk acceptera att laddare inte ingick när man köper en mobiltelefon? (Okej, inte helt rättvis jämförelse då man inte kan ladda den via USB...)

Ursprungligen av lanfear:

Givet.

Skulle folk acceptera att laddare inte ingick när man köper en mobiltelefon? (Okej, inte helt rättvis jämförelse då man inte kan ladda den via USB...)

Min mobil går att ladda via USB

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 12:47

Apple är smarta med sin marknadsföring + ger kunder flera alternativ att välja emellan, "iPod Nano" skulle nog bli lite dyrare att köpa ifall laddaren ingick + ifall kunden redan äger en USB laddare kan han eller hon välja att INTE köpa med den. Sen så går den ju att laddas upp med datorn.

Ursprungligen av sajbermaku:

Apple är smarta med sin marknadsföring + ger kunder flera alternativ att välja emellan, "iPod Nano" skulle nog bli lite dyrare att köpa ifall laddaren ingick + ifall kunden redan äger en USB laddare kan han eller hon välja att INTE köpa med den. Sen så går den ju att laddas upp med datorn.

En laddare är egentligen inte värd mer än 50 kr. Det hade de lätt kunnat ha med. Det är också kasst att man inte får med något slags skyddsfodral eller halsrem. Det är standard hos så gott som alla dyrare mp3-spelare.

Laddare till nanon, Minneskort till kameran

Ursprungligen av Se[BBB]e:

En laddare är egentligen inte värd mer än 50 kr. Det hade de lätt kunnat ha med. Det är också kasst att man inte får med något slags skyddsfodral eller halsrem. Det är standard hos så gott som alla dyrare mp3-spelare.

Det gör ju alla. Varför får man ingen väska när man köper en kamera? Varför bara 16MB minneskort till kameran (lika bra ingen alls, vem använder 16MB?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 17:29

hmm, jag har ju redan en firewire laddare till min gamla generation tre. det måste ju funka med den och en firewirekabel istället. jag vet att det inte går att överföra låtar med firewire men det måste ju gå att bara ladda med den.

ska testa vid nästa laddningstillfälle tänkte jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 17:47
Ursprungligen av dekau:

hmm, jag har ju redan en firewire laddare till min gamla generation tre. det måste ju funka med den och en firewirekabel istället. jag vet att det inte går att överföra låtar med firewire men det måste ju gå att bara ladda med den.

ska testa vid nästa laddningstillfälle tänkte jag.

Det går utmärkt att ladda med din firewire-laddare. Så gör jag.

min nano laddas inte...

fick min nano igår och har nu upptäckt att den inte laddas som det ska...

Den funkar bra att koppla den till dator, itunes hittar den och det går att föra över musik. Medan den är kopplad till datorn lyser den lilla batterisymbolen uppe i högra hörnet med stickproppen (som visar att batteriet är fullladdat)

Så fort jag tar lös den och börjar använda den så sjunker batteriet väldigt fort neråt.. vi pratar minuter här... Detta får mig att tro att den inte har laddats (fast den har varit kopplat till datorn i ett dygn) utan att jag bara kör på den lilla kraft som fanns i batteriet när jag fick den levererad.

Finns det någon här som upplevt detta eller kanske ändå har nåt tips för hur jag ska kunna ladda min nano, jag vill ju kunna använda den...

(det står i manualen att man måste använda en högnivå usb port - jag har testat alla på min dator och det funkar ju i itunes så jag tror inte det är problemet)....

Testa att ställa in disk use i ipodinställningarna i itunes, jag fick för mig att min bara laddade medans den överförde grejerna från itunes annars, alltså när låtarna var klara slutade den laddas också trots att jag hade den inkopplad. Jag vet inte riktigt om detta stämmer men du kan ju testa.

Ursprungligen av gabriel.swe:

Testa att ställa in disk use i ipodinställningarna i itunes, jag fick för mig att min bara laddade medans den överförde grejerna från itunes annars, alltså när låtarna var klara slutade den laddas också trots att jag hade den inkopplad. Jag vet inte riktigt om detta stämmer men du kan ju testa.

Skulle inte riktigt tro det va :rolleyes: den laddar under hela tiden man har den inkopplad till datorn, skulle ju vara konstigt annars

Men jag har själv märkt att indikatorn för batteri nivån sjunker väldigt fort (iaf i början)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 10:38
Ursprungligen av marcand:

fick min nano igår och har nu upptäckt att den inte laddas som det ska...

Den funkar bra att koppla den till dator, itunes hittar den och det går att föra över musik. Medan den är kopplad till datorn lyser den lilla batterisymbolen uppe i högra hörnet med stickproppen (som visar att batteriet är fullladdat)

Så fort jag tar lös den och börjar använda den så sjunker batteriet väldigt fort neråt.. vi pratar minuter här... Detta får mig att tro att den inte har laddats (fast den har varit kopplat till datorn i ett dygn) utan att jag bara kör på den lilla kraft som fanns i batteriet när jag fick den levererad.

Finns det någon här som upplevt detta eller kanske ändå har nåt tips för hur jag ska kunna ladda min nano, jag vill ju kunna använda den...

(det står i manualen att man måste använda en högnivå usb port - jag har testat alla på min dator och det funkar ju i itunes så jag tror inte det är problemet)....

Låter märkligt...

Har du kollat om den fungerar på nån annan dator? Mycket möjligt att dina usb-portar inte ger nog mkt ström. Om min teori håller är ju rätt lätt att testa, du provar ju bara i en riktig dator (mac ) eller en som du vet ger rätt spänning. Enklalst vore väl att gå in på butiken där du köpte den, eller nån annanstanns där dom säljer mac och ipods. Dom hjälper dig säkert.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 17:46

Se[BBB]e: Naturligtvis håller jag med angående laddaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 16:41

Samma här

nu har jag i alla fall ström

Det verkar ha löst sig... tillfälligt i alla fall. Jag letade runt och hittade min reseladdare till handdatorn. Den kan ladda alla enheter som laddas genom usb. Pluggade den in vägguttaget och nu laddar den för fullt..

Dock vill man ju lösa problemet med att datorn inte klarade av att ladda nanon. Enligt vad jag har läst mig till så har jag high powered usb portar på datorn och sladden tillsammans med nanon funkar ju uppenbarligen.

Någon här tippsade om att aktivera hårddiskläget på nanon. När jag kollar i itunes är detta alternativ gråmarkerat ( och redan ibockat) Det går alltså inte att ändra. Jag sitter ju på en PC och när jag kollar i utforskaren så finns ju ipoden där som extern disk. Vet någon hur man gör för att kunna styra över detta själv? Eller behöver man inte bry sig om det.
Den funkar ju i itunes och samtidigt är den en extern hårddisk i windows! Låter bra tycker jag - bara den laddas upp under tiden jag har den kopplat till datorn..

Tacksam för tips från windows användare - har inte pengar nog att inhandla en mac

Ursprungligen av marcand:

Någon här tippsade om att aktivera hårddiskläget på nanon. När jag kollar i itunes är detta alternativ gråmarkerat ( och redan ibockat) Det går alltså inte att ändra. Jag sitter ju på en PC och när jag kollar i utforskaren så finns ju ipoden där som extern disk. Vet någon hur man gör för att kunna styra över detta själv? Eller behöver man inte bry sig om det.

Tryck på "Uppdatera Spår och listor automatiskt" då tror jag att man kan ändra

Ursprungligen av sajbermaku:

Samma här

Vad har du för nån? Jag har en Motorola V3 Razr black Känns jättetjock när man har nanon.

Den kommer alltid dyka upp som en enhet i utforskaren. Har inte riktigt koll på alla inställningarna i iTunes. Använder mest Winamp för att föra över låtarna.

1
Bevaka tråden