Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filarkivet öppnar

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På allmän begäran öppnar vi Filarkivet - där man hittar program och uppdateringar vi inte kan leva utan.

Alla kan tills vidare skapa tips. Vi har dock tagit fram några enkla regler:

- Rubriken ska endast innehålla namnet på programmet, t ex "Dreamweaver 4.01" för att få en så kort rubrik som möjligt.

- Tipset skall innehålla en beskrivning om vad programmet gör för något, ett motiv till varför du tipsar om det, länk till tillverkaren och en länk till var man kan ladda ner programmet.

- Vi kommer försöka ta fram en mall för hur ett tips ska se ut snarast.

Förhoppningsvis blir detta hur bra som helst - ett alltid uppdaterat arkiv över allt man inte kan leva utan!

[ 25 September 2002, 19:56: Meddelandet ändrat av: Redaktionen ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-22 14:35

Mycket bra idé! Fast borde inte filarkivet ligga under mjukvara istället för allmänt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 16:08

...så tipsen mailas alltså in och "redaktionen" sovrar sedan ut det som kan tänkas vara av allmänt intresse, eller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
...så tipsen mailas alltså in och "redaktionen" sovrar sedan ut det som kan tänkas vara av allmänt intresse, eller?

Jag uppfattar det som att vi själva ska lägga upp tipsen, (dvs. skapa ny diskussion). Jag har dock inte tillåtelse att skapa nya diskussioner i filarkivet.

Hur är det tänkt att det ska fungera egentligen Martin?

/M

Det går nu - jag håller på att jobba på sidorna inför en stor ny release imorgon...ta det lite lugnt!

Sådär, då har jag skapat det första tipset!

Martin, gjorde jag rätt? Var det såhär du menade att det skulle se ut?

/M

[ 22 September 2002, 16:48: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Ser väldigt bra ut Martin! Vi kommer presentera en mall av något slag, som vi rekommenderar att alla följer... för allas trivsel!

Några redaktörer också som kan ordna till tipsen om något skulle saknas, samt uppdatera dem om det kommer en ny version. Tycker det är onödigt att skapa en ny tråd för det? Nya version alltså.

Chimera (Navigator) hade fullt hela forumet.

[ 22 September 2002, 17:25: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Ah, det här ser ju intressant ut. Tre frågor:

Ska det bara finnas en tråd för varje program eller en tråd för varje uppdatering av varje program?

Ska vidare diskussioner om en uppdatering göras här eller i Programvara?

Kan det räcka med att man länkar Versiontrackers "more info"-sida?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ah, det här ser ju intressant ut. Tre frågor:

Ska det bara finnas en tråd för varje program eller en tråd för varje uppdatering av varje program?

Ska vidare diskussioner om en uppdatering göras här eller i Programvara?

Kan det räcka med att man länkar Versiontrackers "more info"-sida?

Mina åsikter:
1. En tråd för varje program. Några redaktörer får i uppdrag att modifiera "inläggen" när nya programversioner släpps.

2. Diskussioner och åskiter av olika slag ska _inte_ få förekomma i filarkivet. Dessa diskussioner ska som du säger, föras under programvara. En moderator får ansvartet att flytta dessa.

3. Det ska inte räcka med endast en länk. Varje tips ska beskrivas här i filarkivet. Men som ett komplement till beskrivningen kan man publicera en länk till exempelvis Versiontracker.

Detta är som sagt mina åskiter, vi får se vad Martin och de andra administratörerna har att säga om saken.

/M

Jag håller med om 1 och 2 Martin, även om jag kan leva med att bara ha en länk till VT.

Om det finns en diskussion om uppdateringen på annan plats så får man ju också gärna länka in den. Alternativt om någon startar en sådan diskussion så kan man tipsa om den i tråden.

• Oregistrerad
  • 2002-09-23 00:09

Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att en sak som filarkiv ligger under allmänt och inte under mjukvara. Ingen som håller med? Det är väl trots allt inte ett allmänt ämne utan just mjukvara det handlar om?

#¤!"%!"#¤!" vad har det tagit åt folk?

Jag tittade precis in i filarkivet och vi har ju MASSOR med nya filtips - helt otroligt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-24 00:26

Nu har jag lagt in några stycken också, kan slå ett slag för en radda suveräna verktyg gjorda av Brian Hill, många av dom säkerhetsrelaterade. Programmen är dessutom riktigt välgjorda och lättanvända och väl värda sin sharewareavgift i dom fall det finns en sådan.

...versiontracker någon?

Vi försöker samla godbitarna här i Filakrivet. Versiontracker blir lätt för rörigt.

PS. Skriv gärna versionsnumret på programmet i rubriken också

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-24 13:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Vi försöker samla godbitarna här i Filakrivet. Versiontracker blir lätt för rörigt.

PS. Skriv gärna versionsnumret på programmet i rubriken också

Men blir inte det röröigt när ny version kommer, eller ska man ta bort gamla inlägget då. Om man inte skriver versionen i rubriken utan bara fyller på med nytt inlägg för resp. program blir det väl bra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-24 16:33

Jag personligen kommer att uppdatera de programtrådar jag har skapat istället för att skapa nya - annars kommer man inte ha koll och översikt längre... Alltså: en tråd per program (även uppgradering!).

Och jag tycker också att programdiskussioner flyttas till annat forum samt att detta forum BÖR ligga under mjukvara. Självklart.

[ 24 September 2002, 16:34: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-24 21:42

Vore det inte smart (vet inte om det är möjligt) om man kunde sortera filarkivet efter namn på filen istället för efter senaste inlägg? Blir liksom lite lättare att se vad som tipsats om då om man nu vill tipsa om något.

Martin

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martino:
Vore det inte smart (vet inte om det är möjligt) om man kunde sortera filarkivet efter namn på filen istället för efter senaste inlägg? Blir liksom lite lättare att se vad som tipsats om då om man nu vill tipsa om något.

Martin

Det var ett bra förslag. Och nu är det fixat också!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-25 20:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
Jag personligen kommer att uppdatera de programtrådar jag har skapat istället för att skapa nya - annars kommer man inte ha koll och översikt längre... Alltså: en tråd per program (även uppgradering!).

Självklart kommer jag också göra det, en fördel är om program så man lägger upp är såna man använder ofta själv då kommer rättningarna att bli "naturliga"

Kanske sortera filerna i kategorier? Namnen säger ju ingenting om vad de gör om man inte vet exakt vilken fil man letar efter.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jeffery:
Kanske sortera filerna i kategorier? Namnen säger ju ingenting om vad de gör om man inte vet exakt vilken fil man letar efter.

Det går inte om filarkivet ska fortsätta finnas som en del av forumet. Alternativet är att bygga det utanför forumet, men då måste någon bygga upp en databas etc.

Du kan använda sökfunktionen. Välj sök, skriv sökord , välj att söka i Filarkivet och tryck sök.

/c

• Medlem
  • 2003-03-19 00:42

Går det inte att dela upp filarkivet i undermenyer?

För egen del kändes det som att som törstig turist komma in på ölavdelningen i ett måttligt stort tyskt köpcentrum en varm dag i juli. Tokmycket att välja bland och ingen aning om vad burkarna (filerna) innehåller.

Nu kanske det är enklare om man har lite mer erfarenhet och håller sig upp to date med vad som gäller, fast då kanske man inte behöver kolla filarkivet...

I min mening är filarkivet en lysande resurs. Bra jobbat!

1
Bevaka tråden